Kto by to bol povedal, že raz budeme obdivovať dizajn čínskych áut. Vyskúšali sme tradičný sedan prémiovej značky Hongqi H5. Od limuzíny má však veľmi ďaleko.
Červená vlajka, ako v preklade môžeme označiť automobilku Hongqi, patrí v Číne medzi vrchol luxusu. Automobilka je natoľko prestížna, že jej autá vozia aj samotného prezidenta Si Ťin-pchinga. V slovenských médiách sa tak roztrhlo vrece s článkami o ultra luxusnej automobilke, ktorá má konkurovať aristokratickým značkám ako napríklad Rolls-Royce.

Skutočnosť je však mierne odlišná. Honqgi síce naozaj vozí čínskeho prezidenta a je tým najlepším, čo domáci trh ponúka, no podobne ako iné európske značky, aj Hongqi má niekoľko divízií.
Model H5, ktorý sme v redakcii testovali, patrí k tým základným a konkurenciou mu bude tuzemský miláčik, Škoda Superb, VW Passat či Audi A4. Klasická karoséria v štýle sedanu sa dnes už tak často nevidí. Automobilky od tohto konceptu upúšťajú a napríklad aj taký Citroen C5 už dnes nahradilo SUV. O to viac sú vzácne práve tie modely, ktoré ostali, alebo ako v prípade H5, práve prichádzajú.
Obrovské rozmery
S dĺžkou 4 985 a rázvorom 2 920 milimetrov nielenže prekonáva Superb, no trúfa si až na Audi A6. Paradoxne, šírka auta neprekonala hranicu 1,9 metra, a tak auto z niektorých uhlov pôsobí ako jazvečík. Napriek tomu je Hongqi H5 majestátnym autom, ktoré na ceste vzbudzuje obdiv a rešpekt.

Výrazná predná maska, dlhá kapota a úzke svetlá pôsobia proporčne veľmi vyvážene, rovnako dobre sú zvládnuté aj zadné línie, ktorým dominuje majestátny svetelný podpis zadných skupinových svetiel. Pri pohľade z boku vás však vyrušia pomerne utopené 17-palcové disky kolies. Ak však siahnete po vyššej výbave, získate o palec väčší profil.

Nostalgia v novom šate
Po usadnutí za volant sa vás zmocní príjemný pocit nostalgie, ako by ste to vo vnútri poznali. Klasické rozloženie interiéru bude pôžitkom pre milovníkov konzervatívnych tvarov. Masívny stredový tunel, ktorý plynule pokračuje vertikálne umiestneným centrálnym displejom. Poriadne madlo automatickej prevodovky či digitálny prístrojový štít v takzvanej kaplnke. Fyzické tlačidlá na volante aj na stredovej konzole, škoda len, že klimatizáciu ovládate cez displej.

Dokonca aj tempomat má vlastnú páčku pod volantom. Hongqi H5 tak vsádza na istotu a prináša niečo, na čo sme boli zvyknutí z európskych áut minulých generácií. Osobne mi to vôbec neprekáža, no ak mám byť kritický, uvítal by som prepracovanejší digitálny prístrojový štít či samotné menu infotainmentu.

Množstvo detailov vo vnútri auta pripomína známe riešenia prémiových európskych automobiliek, od ktorých dnes už oni samé upustili, čo však nemusí vyhovovať každému. Kvalita materiálov a spracovanie sú na vysokej úrovni, nič nesmrdí, nič nevŕzga, no je vidieť, že nejde o prémiovú kožu či vlajkovú loď značky.

Prekvapenie nastáva po nasadnutí do druhého radu sedadiel. Priestor, ktorý H5 ponúka, je ohromný. Vedzte, že ak vás Superb ohromil, tento jednorožec vás dostane do kolien. Aj keď nie doslovne, keďže predné sedadlo bude od vašich kolien vzdialené slušných 20 centimetrov. Prakticky trojmetrový rázvor tak doprial pasažierom vzadu miesto, za ktoré by sa nehanbila ani S-Klasse.

Napriek tomu na zadných sedadlách nenájdete ventiláciu a ani trojzónovú klimatizáciu. Uspokojiť sa budete musieť s vyhrievaním zadných sedadiel a výduchmi klimatizácie. Menší deficit v podobe výbavy dorovná batožinový priestor, ten je príkladne obložený tapacírom a plastovými krytkami. Objem 573 litrov je plne postačujúci a bez problémov doň zmestíte aj väčší kočík.

Motor, ktorý len tak nenájdete
To najlepšie sme si však nechali na záver. Pod kapotou sa totiž ukrýva dvojlitrový turbom preplňovaný benzínový štvorvalec. A teraz zbystrite pozornosť – bez akejkoľvek elektrifikácie v podobe hybridu či mild-hybridu. Sekunduje mu osemstupňová automatická prevodovka Aisin a vskutku prepracovaný podvozok.

Vpredu klasický MacPherson a vzadu viacprvková zadná náprava sa tak starajú o príkladný komfort na cestách aj bez adaptívnych tlmičov. Obrovská pochvala poputuje smerom k odhlučneniu v interiéri. Ani pri vysokých diaľničných rýchlostiach do kabíny nepreniká výrazný hluk.

Nami testovaná verzia Comfortable stojí 39 900 € a je tak výrazne lacnejšia než porovnateľná Škoda Superb s benzínovým dvojlitrovým agregátom. Na druhú stranu ponúkaná výbava má isté rezervy, a tak stojí za zváženie siahnuť po verzii Deluxe, ktorá prináša prepracovanejší, plne digitálny prístrojový štít, automatické svetlomety, čalúnenie z pravej kože, prepracovanejší kamerový systém, sedadlo vodiča nastaviteľné až v dvanástich smeroch s pamäťovou funkciou a mnoho iného. Príplatok je pritom len 3 000 €, čo je stále veľmi výhodná cena na auto, ktoré svojimi rozmermi konkuruje vrcholným modelom. Podrobnejšie sme sa testu Hongqi H5 venovali v našej videorecenzii na YouTube.