
Najzaujímavejšia kapitola je samotný plug-in hybridný systém. Počas celého mesiaca sme sa snažili auto používať čo najnormálnejšie: netlačiť sa nasilu na nabíjačku, nabíjať vtedy, keď to dávalo zmysel a jazdiť tak, ako bežne jazdíme aj s inými vozidlami.
Lenže ako ubiehali dni a týždne, pristihli sme sa pri tom, že začíname viac špekulovať. Dôvod je jednoduchý: v tomto aute plug-in hybrid funguje dobre a najmä funguje rýchlo. Batéria tu má kapacitu až 25,7 kWh (brutto), z toho využiteľných je 19,7 kWh. Vozidlo podporuje rýchle nabíjanie s výkonom až 50 kW, takže batéria sa z 0 na 100 % nabije v priebehu 43 minút, čo je vzhľadom na takú vysokú kapacitu batérie veľmi slušný čas a ani mnohé čínske plug-in hybridné vozidlá predávané na slovenskom trhu Kodiaq v tejto oblasti nedokážu prekonať. Palubná nabíjačka má výkon tiež solídnych 11 kW, takže ani nabíjanie striedavým prúdom, ktoré je k batérii šetrnejšie, netrvá viac ako 2 hodiny.

Čo sa týka reálneho dojazdu na elektrinu, v praxi sme sa ustálili v priemere na vzdialenosti 80 až 85 kilometrov. Na diaľnici je dojazd okolo 70 km, pri snahe o veľmi úspornú jazdu je možné dosiahnuť aj dojazd prevyšujúci 100 km.
Jazda, podvozok a spotreba
Veľmi sme boli zvedaví na tlmiče a zadnú nápravu, keďže pri niektorých prvých kusoch Superbu, Kodiaqu, Passatu či Tiguanu sa majitelia sťažovali na buchotanie od zadku. Testovaný Kodiaq s nájazdom 40 000 km nepôsobil unavene. Podvozok je komfortný, auto na elektrinu pôsobí veľmi príjemne, jazda je tichá a plynulá. Pod kapotou sa nachádza štvorvalec 1,5 TSI, v kombinácii s elektromotorom dosahuje pohonný systém kombinovaný výkon 150 kW. Výkonovo to stačí, hoci v showroome Volkswagenu nájdete aj silnejšiu verziu tohto pohonného ústrojenstva s výkonom až XX koní. Aj s vybitou batériou sa auto môže spoľahnúť na pomoc elektromotora, pretože systém si tu necháva dostatočnú rezervu, aby nenastala situácia známa zo starších plug-in hybridov, kde aj pri potrebe dynamických manévrov ste sa museli spoľahnúť len na spaľovák, ktorý nestíhal a dynamika jazdy tak bola nekonzistentná.
Nie všetko tu však funguje úplne ideálne, napríklad pri prechode z rekuperačného brzdenia na klasické brzdy je občas cítiť jemné kopnutie alebo zaváhanie. Rovnako pri prudkom zošliapnutí plynu si systém rád dopraje chvíľu na premýšľanie, čo presne má spraviť a prejaví sa to malým trhnutím. Nie je to nič, s čím by sa nedalo žiť, ale vnímavý vodič si to všimne.
Za celý test, počas ktorého sme prešli približne 4 000 km, sme skončili na priemernej spotrebe okolo 5 l/100 km. Nenabíjali sme každý deň, vždy sme iba využili príležitosť, keď nám to dávalo zmysel. Do tohto priemeru je zarátaná aj diaľničná cesta do Talianska a späť. Vieme si predstaviť, že pri poctivejšom nabíjaní a jazde mimo diaľnic by spaľovací motor bol takmer nepotrebný.

Kúpili by sme ho?
Na záver ostáva hlavná otázka: Dal by som svoje peniaze za plug-in hybridný Kodiaq? Z čisto osobného pohľadu, áno. A úprimne, tento dlhší test mi dosť zmenil názor na plug-in hybridy. Kedysi mi dávali väčší zmysel plne elektrické vozidlá, najmä kvôli jednoduchej technike a nižším nákladom na jazdu. Dnes, po skúsenosti s novšou generáciou plug-inov, ktoré sa dokážu nabíjať aj na DC nabíjačkách, majú reálne použiteľný dojazd na elektrinu (80+ km) a teda vedia byť rýchlo nabité už aj počas nákupu alebo pauzy na čerpacej stanici s obedom, vidím plug-in hybrid ako veľmi rozumný kompromis. V meste jazdíte väčšinu času na elektrinu, na dlhé trasy máte väčšiu istotu a menej stresu s nabíjaním a pri rozumnej inštalácii wallboxu doma alebo v práci jazdíte za smiešne peniaze. A bonus? S plug-inom či elektromobilom zatiaľ takmer vždy nájdete miesto na parkovanie pri nabíjačke.
Škoda Kodiaq PHEV tak nie je len výtvor marketingu, ale mimoriadne dobre použiteľné rodinné auto, ktoré dokáže skombinovať komfort, priestor, rozumné náklady a modernú techniku bez zbytočného trápenia sa s dojazdom. Ak máte rodinu, radi bicyklujete a viete aspoň z času na čas nabíjať, určite stojí za seriózne zváženie.


































