Technologická spoločnosť BYD a svetovo najväčší výrobca plug-in hybridných a elektrických vozidiel, ešte v marci 2025 predstavila nové 10C megawattové nabíjacie stanice Flash Chargers určené pre osobné elektromobily s vysokonapäťovým systémom 1000 V. Pri príležitosti uvedenia nových modelov Dolphin Surf a Atto 2 na slovenský trh odbornej verejnosti automobilka predstavila vysokovýkonnú nabíjaciu stanicu aj v praxi. Už na budúci rok ju plánuje rozšíriť aj v rámci slovenskej nabíjacej infraštruktúry.
Nabíjacie stanice BYD Flash Chargers dokážu batérie zodpovedajúcich elektromobilov, ako je napríklad model Tang L, nabíjať rýchlosťou až 2 km za sekundu. BYD plánuje v Číne zriadiť viac ako 20 000 týchto megawattových nabíjacích staníc, no s budovaním siete ultra rýchlych nabíjačiek začína aj v Európe a nevynechá ani Slovensko.
BYD ešte v marci slávnostne predstavil Megawatt Flash Charger, teda nabíjaciu stanicu s ultra rýchlym nabíjaním s maximálnym výkonom až 1 000 kW. Táto nová nabíjacia stanica je súčasťou komplexného príslušenstva k plne elektrickým vozidlám novej generácie, ktoré sú založené na platforme Super e-Platform. Využívajú 1 000 V architektúru, pričom ich nabíjanie trvá približne toľko, čo tankovanie spaľovacieho vozidla aj so zaplatením pri pokladni.
Na zverejnenom videu pri nabíjaní vozidiel Han L EV a Tang L EV je vidieť, že nabíjacia stanica dosiahne maximálny výkon 1 MW už po 10 sekundách. Batéria vozidiel sa zo 7 na 50 % nabila len za 4 minúty a 30 sekúnd. V teste si nová batéria udržiavala vysokú úroveň nabíjacieho výkonu počas celého procesu nabíjania. Aj pri 90-percentnom stave nabitia bol nabíjací výkon stále vyšší ako 600 kW. Pri ukážke v Bratislave na parkovisku výstaviska Incheba dosiahol napriek chladným podmienkam nabíjací výkon až 1 005 kW.
BYD Megawatt Flash Charger je momentálne jedna z najvýkonnejších nabíjačiek pre osobné elektromobily na svete. Konkurenčné nabíjačky dosahujú oveľa nižší maximálny výkon – Tesla V4 Supercharger má 500 kW, Li Auto 5C 520 kW, Nio Power 640 kW a Xpeng S5 800 kW. Viaceré konkurenčné automobilky však avizujú vývoj ešte rýchlejších nabíjačiek, napríklad čínsky koncern Dongfeng chce dosiahnuť nabíjací výkon až 2 000 kW.
Nová LFP batéria Blade
Testované vozidlo BYD Tang L je vybavené najnovšou LFP batériou BYD Blade s 1500 V napájacím modulom z karbidu kremíka. Na zadnej náprave sa nachádza elektromotor s výkonom 580 kW. Ten môže dosiahnuť až 30 511 otáčok za minútu. To je zatiaľ najviac spomedzi všetkých elektromotorov, ktoré sa kedy objavili v sériovom vozidle. Výsledkom je, že EV spoločnosti BYD s najnovšou technológiou dokážu zrýchliť z 0 na 100 km/h v priebehu 2 sekúnd a to opakovane viac ako 70-krát. Maximálna rýchlosť pritom presahuje 300 km/h. BYD Tang L používa dvojmotorové usporiadanie s menším predným elektromotorom s kombinovaným výkonom až 1 084 koní. 10C nabíjanie znamená, že batéria sa nabíja prúdom, ktorý je desaťnásobkom jej kapacity. Vozidlá by tak mali disponovať batériou s kapacitou 100 kWh.

Značka BYD v rámci podpory svojej expanzie v Európe plánuje v Európe vybudovať sieť svojich nových megawattových nabíjacích staníc na prilákanie nových zákazníkov. Aj keď BYD v súčasnosti ešte v Európe nepredáva ani jedno vozidlo, ktoré by mohlo naplno využiť potenciál novej nabíjacej stanice, to sa už v roku 2026 zmení. Čínsky výrobca je rozhodnutý urobiť z technológie ultra rýchleho nabíjanie jeden zo základných pilierov svojho úspechu podnikania v Európe. Prvá megawattová nabíjacia stanica bude stáť v Bratislave, zatiaľ na presne nešpecifikovanom mieste. Spoločnosť už skôr komunikovala, že tieto nabíjacie stanice by mali vznikať pri predajniach vozidiel BYD (napríklad na Rožňavskej ulici v Bratislave), ale aj na vybraných samostatných miestach. Nabíjaciu stanicu je možné umiestniť na akýkoľvek existujúci bod, na ktorom je dostupný nabíjací výkon aspoň 30 kW.

































