Domov SPRÁVY News Ľudia nechápu. Neznáme auto jazdí ako žiadne Porsche v histórii

Ľudia nechápu. Neznáme auto jazdí ako žiadne Porsche v histórii

McMurtry Spéirling
Foto: McMurtry Automotive

Toto vozidlo je plné extrémov. Teraz si na konto pripísalo ďalšie prvenstvá. Po 21 rokoch zlomilo rekordný čas formule Renault F1 na trati Top Gear a ako vôbec prvé auto na svete sa dokázalo udržať dole hlavou aj pri nulovej rýchlosti.

Technologická demonštrácia schopností extrémne silného prítlaku, ktorý vytvára patentovaný systém ventilátorov, sa konala v anglickom Gloucestershire. Tento monumentálny počin je ďalším rekordným zápisom pre McMurtry Spéirling. Dnes bolo tiež oznámené, že to isté vozidlo prekonalo o 3,1 sekundy aj rekord na testovacej dráhe Top Gear. Doterajším držiteľom rekordu bol pretekársky monopost Renault R24 Formuly 1 s V10 z roku 2004. McMurtry Spéirling je tiež držiteľom absolútneho rekordu na trati Goodwood Festival of Speed ​​Hillclimb a najrýchlejšieho času na Laguna Seca Corkskrew Hillclimb.

McMurtry Spéirling
Foto: McMurtry Automotive

McMurtry Spéirling je britské jednomiestne elektrické hyperauto, ktoré hrá vlastnú ligu. Otcom vozidla je jeden z najúspešnejších britských podnikateľov, miliardár a plodný vynálezca Sir David McMurtry, ktorý zomrel v decembri. McMurtry Automotive pokračuje v jeho odkaze s malým tímom talentovaných a kreatívnych inžinierov.

Za volantom vozidla počas demonštrácie jeho úžasných schopností sedel Thomas Yates, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ McMurtry Automotive. “Bol to jednoducho fantastický deň. Pripútať sa a jazdiť hlavou nadol bol neskutočný zážitok. Prítlak 2 000 kg, ktorý dokáže systém ventilátora vygenerovať, je skutočne úžasný a je skvelé ukázať dôvod, prečo náš Spéirling pokračuje v zbieraní rekordov po celom svete.

Je veľmi pravdepodobné, že vývojový tím automobilky teraz bude hľadať vhodné prostredie alebo tunel na podstatne dlhšiu jazdu strechou nadol.

Foto: McMurtry Automotive

Ako je to možné?

Dlho sa diskutovalo o tom, že vysokovýkonné pretekárske autá, ako napríklad F1, by teoreticky mohli jazdiť hore nohami. Je to spôsobené množstvom prítlaku, ktorý generujú pri vysokej rýchlosti. Nikdy sa to však o to nikto nepokúsil.

Spéirling, vybavený patentovaným systémom Downforce-on-Demand, dokáže zrýchľovať, brzdiť a zatáčať s výrazne väčšou priľnavosťou ako iné hyperautá a pretekárske autá, najmä pri nízkej rýchlosti. Dôležité je, že tento prítlak je dostupný pri akejkoľvek rýchlosti, dokonca aj pri státí. Iné hyperautá a pretekárske autá dokážu produkovať prítlak len pri vysokých rýchlostiach pomocou aerodynamických prvkov.

Počas pokusu o rekord Thomas Yates vyviezol Spéirling po rampe na účelovo postavenú plošinu. Podlaha plošiny sa potom otočila a úplne prevrátila hypercar. Systém Downforce-on-Demand vytvoril dostatočný podtlak pod podlahou hyperauta, aby ho udržal hore nohami, čím prevyšoval gravitačnú silu. Keď bol Thomas hore nohami, vozidlom sa o niečo pohol vpred. Urobil tak bez akéhokoľvek skrytého istenia.

McMurtry Spéirling
Foto: McMurtry Automotive

Tento patentovaný systém tiež umožňuje elektrickému hyperautu zrýchliť z 0 na 96 km/h len za 1,5 sekundy, prejsť 400 metrov s pevným štartom za 8 sekúnd a zákrutami prechádzať s preťažením 3 g.

Do predaja sa dostane 100 kusov

Špecifickým automobilom, ktorý bol použitý na vytvorenie tohto rekordu, je McMurtry Spéirling PURE Validation Prototype 1 (VP1). Ide o evolúciu hyperauta, ktoré stanovilo rekord v Goodwoode a je ďalším krokom k finálnemu sériovému modelu, ktorého sa vyrobí len 100 kusov.

Prvé dodávky zákazníkom Spéirling PURE sú stanovené na rok 2026 a budú obsahovať niekoľko vylepšení oproti tomuto prototypu. Vozidlo bude vybavené batériou s kapacitou až 100 kWh. To mu umožní jazdiť v plnom tempe na okruhu počas 20 minút. Dlhšie ani nie je potreba, pretože viac by žiadny jazdec fyzicky ani nezvládol.

WORLD FIRST: Driving Upside Down in McMurtry Spéirling Electric Hypercar | Top Gear Record Holder

Hoci sa tento kaskadérsky kúsok môže zdať nebezpečný, Spéirling je skonštruovaný podľa prísnych bezpečnostných noriem pre motoristické športy vozidiel LMP1, teda najrýchlejších áut na svetoznámych 24-hodinových pretekoch Le Mans. Na trati a v pretekárskych podmienkach hrá prítlak, ktorý vytvára Spéirling, tiež dôležitú bezpečnostnú úlohu. Keďže úrovne prítlaku nesúvisia s rýchlosťou alebo smerom jazdy, testovanie preukázalo, že ak sa vodič dostane do nekontrolovateľného šmyku, množstvo priľnavosti a dostupného prítlaku znamená, že pri použití bŕzd sa často zastaví takmer okamžite, mnohokrát ešte na asfalte.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!