Automobily radu BMW Z predstavujú nezameniteľnú kapitolu v histórii značky, spájajúcu športového ducha s emóciou jazdy pod holým nebom.
Prvýkrát sa meno „Z“ objavilo na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov, kedy BMW predstavilo svoj vlastný pohľad na moderný roadster. Modely tohto radu kombinovali odvážny dizajn, technické inovácie a pôžitok z riadenia, ktorý sa stal ich poznávacím znakom. Počas rokov vzniklo niekoľko generácií a verzií, pričom každá priniesla niečo nové a posunula latku vyššie.
Cesta modelov BMW Z je príbehom vývoja, vízie a neustáleho hľadania perfektného spojenia medzi vodičom a cestou.

BMW Z-Roadster Club Slovakia
Vozidlá radu BMW Z majú fanúšikovskú základňu aj na Slovensku. O združovanie majiteľov a nadšencov automobilov BMW Z sa u nás stará predovšetkým Norbert Bozóky, ktorému sa podarilo s klubom BMW Z-Roadster Club Slovakia ako jedinému dostať do elitnej medzinárodnej spoločnosti celosvetovo akceptovaných auto a moto klubov značky BMW. Klubovú a komunitnú činnosť má v rámci BMW na starosti oddelenie BMW Classic, ktoré takto dáva najavo, že automobilke na komunitách a majiteľoch prevažne klasických vozidiel záleží. Vzniká tak lepšie spojenie medzi výrobcom a majiteľmi vozidiel, pričom plní nielen sociálne, ale aj praktické technické funkcie.

BMW Z-Roadster Club Slovakia odštartoval sezónu 2025 spanilou jazdou z Nitry cez horský priesmyk Skýcov až do Partizánskeho. Zrazu sa napriek vrtochom počasia zúčastnilo 30 vozidiel Z-Roadsters, najmä Z3 a Z4. Ku kolóne sme sa vďaka BMW Slovakia pridali aj my s vozidlom BMW Z4 M40i. Čerešničkou na torte bola vôbec prvá účasť vzácneho kúsku BMW Z1 z roku 1990 vo farbe Dream Black, s radovým atmosférickým 6-valcovým motorom s objemom 2,5 litra. Ide o prvé vozidlo v klube so statusom historického vozidla. Pozornosť pútali aj zachovalé kusy Z3 s motorom 1.8i vo farbe Atlanta Blue s akou jazdil James Bond, potom výrazná červená 1996 Hellrot Z3, či niekoľko krásnych modelov Z4 poslednej generácie. Hlavným podujatím sezóny organizovaným klubom BMW Z-Roadster Club Slovakia bude III. zraz BMW Z-Roadsters, ktorý sa bude konať 21.-22. júna v Trenčianskych Tepliciach.

BMW Z1 (1989–1991)
BMW Z1 bol prvým modelom radu Z a zároveň ukážkou technickej kreativity značky na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Jeho najvýraznejším znakom boli elektricky zasúvateľné dvere a karoséria z plastu vystuženého sklenenými vláknami, ktorá bola navrhnutá tak, aby sa dala v prípade potreby jednoducho demontovať a vymeniť.

BMW viedlo vývoj Z1 v rámci interného oddelenia Technik GmbH, ktoré sa zameriavalo na tvorbu inovatívnych riešení bez obmedzení bežného vývoja. Podvozok pozostával zo špeciálne navrhnutého oceľového rámu a zadná náprava Multilink, ktorá debutovala práve na Z1, sa neskôr uplatnila aj v iných modeloch značky. Pohonnú jednotku tvoril známy radový šesťvalec M20B25 z BMW E30 s výkonom 170 koní a bol spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka hmotnosti približne 1250 kg dokázalo BMW Z1 zrýchliť z 0 na 100 km/h za približne 7,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť dosahovala 225 km/h.

Celkovo bolo vyrobených okolo 8000 kusov, pričom väčšina z nich zostala v rukách európskych zákazníkov. Auto sa predávalo za prémiovú cenu a jeho výroba bola limitovaná aj kvôli ručne intenzívnemu montážnemu procesu v továrni BMW v Mníchove. Z1 si dnes drží povesť zberateľského klenotu, pričom sa oceňuje jeho technologická odvážnosť aj výnimočný dizajn, ktorý sa odvážne odklonil od dobových konvencií.

BMW Z3 (1995–2002)
BMW Z3 sa stalo symbolom zábavnej jazdy a prístupného roadstera, ktorý pomohol značke vstúpiť do novej éry.
Po premiére vo filme „Golden Eye“ v roku 1995 získalo okamžitú celosvetovú slávu, pričom spojenie s Jamesom Bondom výrazne ovplyvnilo jeho predajné úspechy, najmä na americkom trhu.

Výroba modelu prebiehala v závode Spartanburg v Južnej Karolíne, čo umožnilo BMW rýchlejšie reagovať na dopyt v Severnej Amerike. Z3 bolo postavené na skrátenej platforme radu 3 (E36) a spočiatku sa ponúkalo s menšími štvorvalcovými motormi s objemom 1,8 a 1,9 litra, vhodnými pre pohodové víkendové jazdy.
V roku 1997 pribudli výkonnejšie šesťvalcové verzie 2.8i, ktoré zásadne zmenili charakter auta. Pocit ľahkosti a priameho riadenia, podporený nízkou hmotnosťou, však zostal zachovaný.
Interiér síce niekedy pôsobil jednoduchšie, no ponúkal všetko potrebné pre športovú jazdu: dobrú pozíciu za volantom, kvalitné spracovanie a intuitívne ovládanie.

Významným míľnikom sa stal príchod modelu Z3 M Roadster a neskôr Z3 M Coupé. Tieto verzie dostali vysokootáčkový radový šesťvalec S50 a neskôr S54 (podľa trhu), ktorý pochádzal z legendárneho BMW M3 (E36 a E46). Z3 M ponúklo výkon viac ako 320 koní v európskych špecifikáciách, samosvorný diferenciál a výrazne ostrejšiu jazdnú charakteristiku.
Dizajnovo stavilo Z3 na dlhú kapotu, krátku zadnú časť a klasické proporcie roadstera. Kupé verzia, predstavená v roku 1998, šokovala svet netradičnou „shooting brake“ siluetou a dnes patrí medzi najžiadanejšie a najzberateľskejšie modely značky. Počas svojho životného cyklu prešlo Z3 niekoľkými modernizáciami – facelift v roku 1999 priniesol nové zadné svetlá, jemne upravený interiér a širšiu ponuku motorov vrátane populárneho šesťvalca 3.0i.

Napriek určitým kritikám, ako bola obmedzená praktickosť alebo citeľný vplyv staršej platformy na niektorých verziách, sa BMW Z3 etablovalo ako jedno z najcharizmatickejších športových áut svojej doby. Dnes je uznávané ako moderná klasika, ponúkajúca čistý pôžitok z jazdy, nadčasový dizajn a bohatý výber verzií podľa vkusu a nárokov majiteľa.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE