Podvečerné slnko hádže dlhé tiene cez cestu, asfalt sa leskne ako sklo a v diaľke sa silueta stroja jemne vynára spod oranžového závoja. Prvý pohľad klame. Toto nie je obyčajný skúter. Ani čistokrvný adventure bike či hypermoderný crossover. Honda X-ADV si totiž už dávno našla svoje vlastné miesto mimo všetkých tradičných kategórií – a v roku 2025 túto pozíciu ešte viac upevnila.
Na prvý pohľad pôsobí mohutne. Ostré línie karosérie, kompaktné proporcie a dôraz na detaily dávajú zreteľne najavo, že toto je stroj, ktorý sa nebojí ísť proti prúdu. Dizajn X-ADV modelového roka 2025 prešiel jemnou evolúciou. Pribudli nové LED svetlá s výrazným podpisom. Úspornejšia silueta a vylepšené spracovanie pôsobia modernejšie a kompaktnejšie, no Honda X-ADV si stále zachováva svoj ikonický dobrodružný výraz.

Motor, ktorý nestratil charakter
V srdci nového X-ADV bije vylepšený dvojvalcový motor s objemom 745 cm³, ktorý teraz dosahuje výkon 58,6 k pri 6 750 ot./min. a 69 Nm pri 4 750 ot./min. Motor je naladený tak, aby poskytoval dostatok sily v celom spektre otáčok a zároveň si zachoval lineárny a predvídateľný nástup výkonu. Pre rok 2025 Honda mierne preladila reakciu na plyn, čo spôsobilo, že motor je pružnejší a ochotnejší reagovať na pokyny jazdca. Vibrácie ostali príjemne utlmené, no práve to decentné dunenie spod sedla a charakteristické vrčanie pri zrýchlení robí z jazdy zážitok, ktorý vám vykreslí úsmev pod prilbou.

DCT – najväčšia zbraň aj najväčšia dilema
Honda aj v roku 2025 ostáva verná svojej unikátnej dvojspojkovej automatickej prevodovke, ktorá umožňuje plnoautomatické alebo sekvenčné manuálne radenie bez spojkovej páčky. Prepracovaný softvér ponúka rýchlejšie reakcie a jemnejšie preraďovanie. Treba uznať, že v drvivej väčšine situácií funguje excelentne. Čo ale prevodovke DCT rozhodne zostalo, a čo môže byť v niektorých situáciách potenciálne zradné, je schopnosť preradiť aj vo veľkom náklone. Automatika síce predvída situácie oveľa lepšie ako v minulosti, no fyziku neoklame. Stále sa môže stať, že pri svižnom prejazde apexu, v hlbokom náklone a s plným zaťažením prevodovka preradí na iný stupeň a jazdec pocíti jemný šok.

Nie je to nič dramatické, žiadna panika nie je na mieste. Honda X-ADV to zvláda hladko, ale v ostrých situáciách môže takáto nečakaná zmena zamiešať rozdané karty. Preto platí rovnaká rada ako pri predchádzajúcich generáciách: pri svižnej alebo športovej jazde prepnúť do manuálneho režimu. Mať radenie pod kontrolou vlastnými prstami je istota a zároveň väčší zážitok z jazdy. Honda síce DCT prevodovku neustále zdokonaľuje, no základná logika jej fungovania ostáva a treba sa s ňou naučiť žiť.

Podvozok, ktorý zvládne viac
Honda X-ADV je postavená na robustnom ráme z oceľových rúrok, ktorý spolupracuje s kvalitným odpružením. Vpredu sa nachádza 43 mm inverzná vidlica Showa s nastaviteľným predpätím a tlmením, zatiaľ čo vzadu pracuje monoshock so systémom Pro-Link. Zdvihy kolies (153 mm vpredu a 150 mm vzadu) síce nenaznačujú ambície na rally Dakar, ale na bežné poľné cesty, rozbité okresky a mestské prekážky sú úplne dostatočné. V kombinácii s 17-palcovým predným a 15-palcovým zadným kolesom, obutými do univerzálnych pneumatík, X-ADV vyniká stabilitou a istotou pri akomkoľvek type jazdy. Pocit za riadidlami? Vyššia poloha sedenia, široké riadidlá a výborná ergonómia umožňujú nielen pohodlnú jazdu po diaľnici, ale aj svižné mestské prepletanie či víkendové dobrodružstvá mimo asfaltu.

Brzdy a technológie
Honda vybavila X-ADV prémiovým brzdovým systémom. Vpredu sa starajú o spomaľovanie dva 296 mm kotúče so štvorpiestikovými strmeňmi Nissin, vzadu je 240 mm kotúč s jednopiestikovým strmeňom. Brzdy majú veľmi dobrý nástup, precízne dávkovanie a v kombinácii s pokročilým ABS systémom inšpirujú istotu v každej situácii. Novinkou je aj aktualizovaná elektronika – nový 5-palcový TFT displej s možnosťou pripojenia smartfónu cez Honda RoadSync, tempomat, voliteľné jazdné režimy (Standard, Sport, Rain, Gravel a User) a systém HSTC (Honda Selectable Torque Control) so štyrmi úrovňami kontroly trakcie.

Zhrnutie
Ak hľadáte stroj, ktorý zvládne mestské labyrinty, okresky aj ľahký off-road, Honda X-ADV je veľmi vážna voľba. Pre jazdca, ktorý pozná predchádzajúci model, ale nebude novinka modelového roka 2025 až takým šokom. Bude však cítiť, že všetko funguje akosi ľahšie, prirodzenejšie a modernejšie. A pre tých, ktorí hľadajú väčšiu istotu, je tu možnosť predĺženia záruky cez program servisne aktivovanej záruky (SAWA), ktorá môže trvať až 6 rokov pri dodržiavaní pravidelného servisu a použití originálnych dielov.
Kolesami nadol, priatelia.
NÁZOV: Honda X-ADV
MOTOR: 745 cm³
HMOTNOSŤ: 236 kg
VÝŠKA SEDLA: 820 mm
CENA: od 12 090 €