Francúzskemu denníku Le Figaro sa podaril husársky kúsok. Usporiadal spoločný rozhovor so šéfmi veľkých automobilových spoločností. John Elkann, šéf koncernu Stellantis, aj Luca de Meo, šéf skupiny Renault, sa zhodli, že Európska únia potrebuje okamžité zjednodušenie predpisov a menej regulácií. Inak hrozí masívne zdražovanie áut a prepúšťanie miliónov zamestnancov v automobilovom priemysle.
„Európsky automobilový trh je už päť rokov v poklese. Je to jediný významný globálny trh, ktorý sa nevrátil na svoju úroveň spred pandémie,“ vysvetľuje John Elkann v rozhovore pre denník Le Figaro. Štatistiky mu dávajú jasne za pravdu. V roku 2024 sa v Európe (členské krajiny EÚ + Spojené kráľovstvo + Švajčiarsko) predalo 15 miliónov nových automobilov. Lenže v roku 2019 to bolo ešte 18 miliónov. „Pokles pokračuje. Pri súčasnom tempe by sa trh mohol v priebehu desaťročia znížiť o viac ako polovicu,“ vysvetľuje Luca de Meo.
Obaja manažéri sa zhodli, že jedným z dôvodov poklesu dopytu Európanov po nových vozidlách sú prísne nariadenia EÚ a nepriamo z toho vinia najmä nemecké automobilky. Súčasné predpisy, najmä tie emisné, uprednostňujú drahšie a väčšie vozidlá, v dôsledku čoho sa výroba menších a cenovo dostupnejších automobilov stáva čoraz menej rentabilnou. Luca di Meo vysvetlil, že kvôli predpisom je výroba menších a cenovo dostupných áut, ktoré by zároveň boli pre automobilku ziskové, prakticky nemožná. Žiada preto odlišné pravidlá pre menšie autá.

Šéf Renaultu v rozhovore pre francúzsky denník ďalej poznamenal, že rozumie predpisom smerujúcich k výrobe automobilov šetrných k životnému prostrediu, no reálna ponuka cenovo dostupných ekologických automobilov európskych výrobcov podľa neho zďaleka nespĺňa očakávania kupujúcich. Naznačil tiež, že Európa by sa mohla inšpirovať Japonskom, ktoré malé mestské vozidlá, tzv. kei-cars, zvýhodňuje rôznymi daňovými úľavami a zľavami, napríklad za parkovanie.
Zdražovanie áut až o 40 %
Luca de Meo si myslí, že regulácia trhu v Európe sa za posledných 20 rokov riadila logikou nemeckých prémiových výrobcov. „Európa je pre nich dôležitá, ale ich prioritou je export,“ povedal. BMW, Audi alebo Mercedes podľa šéfa Renaultu nie sú čoraz prísnejšími emisnými normami a bezpečnostnými predpismi natoľko zasiahnuté ako značky predávajúce cenovo dostupnejšie vozidlá, pretože vďaka vyšším maržiam dokážu čoraz zväčšujúci sa balík povinnej výbavy ukryť do ceny vozidla. „Európske predpisy spôsobujú, že naše autá sú stále zložitejšie, ťažšie a drahšie. Väčšina ľudí si ich jednoducho nemôže dovoliť.“

Mimoriadne otvorený bol počas rozhovoru aj John Elkann. Ten povedal, že až štvrtina inžinierov pracujúcich pre Stellantis sa zaoberá implementáciou nových nariadení EÚ do konštrukcie vozidiel. Poznamenal tiež, že do roku 2030 bude platiť ďalších 100 nových regulačných predpisov, ktoré pravdepodobne zvýšia ceny nových vozidiel až o 40 %. Pripomeňme, že ceny nových áut za posledných 5 rokov narástli v priemere o 30 až 35 %. S Elkannovými slovami súhlasil aj Luca di Meo, ktorý na prípade modelu Clio ilustroval, že jeho cena narastie o 40 %, pričom 92,5 % nárastu bude pripadať na splnenie podmienok nových regulácií. V roku 2030 by tak základný model mohol stáť viac ako 25-tisíc eur.