Domov MOTO Enduro, ktoré dáva zmysel. Vyváženosť je jeho stredným menom

Enduro, ktoré dáva zmysel. Vyváženosť je jeho stredným menom

BMW F 800 GS
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Menší brat známejšieho modelu F 900 GS si síce zachoval svoj status dostupnejšieho motocykla, no výbavou a schopnosťami už nie je len na skúšku. Je to plnohodnotný partner na cesty aj mimo nich – a nebojí sa zašpiniť. Navyše, s hmotnosťou 227 kg so všetkými náplňami je táto motorka ešte stále dostatočne ovládateľná aj pre jazdcov, ktorí nemajú dva metre a nohy do večnosti.

Na prvý pohľad je jasné, že ide o skutočný stroj GS. Ostré línie, štíhla silueta a dobrodružný postoj. A ak sa zahľadíte pozornejšie, zistíte, že F 800 GS je tak trochu posledný jednorožec — stále si totiž zachoval ikonické asymetrické predné svetlo, ktoré z modelov BMW pomaly mizne. Značka tým stráca jeden z najvýraznejších dizajnových podpisov, vďaka ktorým boli ich motorky roky rozpoznateľné už na prvý pohľad. Pre niekoho detail, pre iného dôležitá súčasť identity. LED svetlomet, nastaviteľný štít a robustný nosič batožiny sú súčasťou výbavy, ktorá napovedá, že toto nie je motorka len na víkendové kaviarne. TFT displej s konektivitou, USB-C zásuvka a možnosť prepínania jazdných režimov dnes v tejto triede nikoho neprekvapia – no BMW ich prináša v prehľadnom a praktickom balení.

BMW F 800 GS
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Samotné ovládacie prvky pôsobia intuitívne, všetko má svoje miesto a funguje tak, ako to jazdec očakáva. Palubná elektronika je prehľadná, rýchla a nevytvára zbytočné zmätky. Všetko je premyslené tak, aby jazdec mohol sústrediť pozornosť tam, kam patrí – na cestu.

Motor a jazda

Radový dvojvalec s objemom 895 cm³ je naladený na 87 koní pri 6750 ot./min a 91 Nm pri 6750 ot./min. Ide o rovnaký agregát ako vo väčšej F 900 GS, len s mierne upraveným priebehom. V praxi to znamená, že motor je pružný a predvídateľný. Neohromí výbuchom sily, no ani nezaskočí. V teréne vie byť milosrdný, na ceste zábavný. Je to motor, ktorý sa nenechá vytočiť do extrému, ale odmeňuje plynulým ťahom a kultivovaným chodom. Dokáže pôsobiť pokojne aj keď idete svižne. A presne v tom je jeho skutočná sila.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Spotreba sa pri rozumnej jazde pohybuje okolo 4,5 až 5 litrov na 100 km, čo v kombinácii s 15,5-litrovou nádržou dáva slušný dojazd na jedno natankovanie. Práve pri diaľkovej turistike vie byť takýto detail rozhodujúci.

Podvozok a ergonómia

Predná 41 mm teleskopická vidlica a zadná kyvka so systémom monoshock sú naladené viac na univerzálnosť ako extrém. BMW F 800 GS zvláda lesné cesty, šotolinu a poľné prejazdy s prehľadom. Na asfalte pôsobí stabilne a poslušne — či už ide o rýchle tiahle zákruty, kde drží stopu s istotou, alebo o svižné preklápanie zo zákruty do zákruty, ktoré zvláda veľmi dobre.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

V teréne je motorka poslušná a podvozok pôsobí príjemne tuhým, no zároveň poddajným dojmom. Sedlo vo výške 860 mm ponúka dobrý rozhľad a pohodlný posed. Úzka stavba motorky zároveň uľahčuje ovládanie v pomalých pasážach. Posed je vzpriamený, prirodzený a neunavuje ani po niekoľkých hodinách v sedle. Riadidlá sú v optimálnej výške, či už jazdíte po meste, alebo stojíte v stúpačkách.

Kto často jazdí s batohom, určite ocení aj ergonomicky výborne riešený zadný rám a možnosť uchytenia kufrov či bočných tašiek bez nutnosti dokupovať pol motorky príslušenstva. Všetko je pripravené tak, aby bolo možné vyraziť za dobrodružstvom hneď.

BMW F 800 GS
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Brzdy a technika

O spomalenie sa starajú dva 305 mm kotúče vpredu so štvorpiestikovými strmeňmi a 265 mm kotúč vzadu. ABS je, samozrejme, štandard, vrátane možnosti jeho vypnutia pre terén. Systém dynamickej kontroly trakcie (DTC) dopĺňa jazdné režimy a zvyšuje bezpečnosť pri zhoršených podmienkach. V praxi všetko funguje spoľahlivo a prirodzene – elektronika neprekáža, ale pomáha tam, kde je to potrebné. Quickshifter, vyhrievané rukoväte či tempomat sú dostupné v príplatkovej výbave, a ak plánujete dlhšie výlety, určite nad nimi nebudete váhať.

Prítomnosť jazdných režimov ako Rain a Road umožňuje prispôsobiť odozvu motora aj asistencií podľa terénu a situácie, čo z F 800 GS robí ešte univerzálnejšieho spoločníka.

BMW F 800 GS
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Zhrnutie

BMW F 800 GS je motorka, ktorá si nemusí na nič hrať. Je priamočiara, funkčná a schopná – presne taká, akú si predstavíte, ak chcete niečo ľahšie ako veľkú GS, no stále s dušou skutočného dobrodruha. Vhodná pre menej skúsených jazdcov, no dostatočne vyspelá na to, aby ich sprevádzala ďalej, než pôvodne plánovali. A hoci sa na papieri môže javiť ako kompromis medzi objemami, v praxi je to výborný mix komfortu, zábavy a istoty. Nepotrebuje kričať, že je pripravená – stačí si sadnúť, otočiť plynom a nechať sa unášať.

Kolesami nadol, priatelia.

NÁZOV: BMW F800GS

MOTOR: 895 cm³

HMOTNOSŤ: 227 kg

VÝŠKA SEDLA: 860 mm

CENA: od 11 412 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článok1100-koňový crossover je presne to, čo v Európe teraz potrebujeme