Domov SPRÁVY Doprava Kolobežky: Deti nad 10 rokov budú musieť zmiznúť z chodníkov

Kolobežky: Deti nad 10 rokov budú musieť zmiznúť z chodníkov

Pripravovaná novela zákona o cestnej premávke, o ktorej sme podrobnejšie písali TU, opäť otvára citlivú tému – jazdu na elektrických kolobežkách. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky totiž navrhuje zásadnú zmenu. Chce zakázať jazdiť na kolobežkách na chodníkoch pre všetky osoby staršie ako 10 rokov. Na prvý pohľad logický krok v záujme ochrany chodcov však vyvoláva vážne otázky: Kam sa majú presunúť? A bude to vôbec bezpečné?

Podľa návrhu, ktorý už je v medzirezortnom pripomienkovom konaní (pripomienkovať ho je možné do 23. júna 2025), budú môcť jazdiť po chodníkoch iba deti do 10 rokov v sprievode dospelej osoby. Všetci starší – vrátane školákov, tínedžerov, dospelých či seniorov – budú musieť využívať cesty alebo cyklistickú infraštruktúru. Na elektrickú kolobežku sa teda budú vzťahovať podobné pravidlá ako na bicykel: prilba mimo obce, svetlá, reflexné prvky a maximálna rýchlosť do 25 km/h.

Dobre mienené, ale…

Zámer znie rozumne: zvýšiť bezpečnosť chodcov, ktorých kolobežkári často ohrozujú. No realita slovenských miest a obcí s týmto návrhom naráža na múr – a to doslova. V mnohých lokalitách chýbajú bezpečné cyklopruhy. A tam, kde existujú, sú často úzke, prerušované alebo nezmyselne ukončené, prípadne sa stávajú predmetom politických súbojov a osočovania. Čo to znamená v praxi? Deti od 11 rokov budú nútené jazdiť po cestách spolu s autami, pretože sa zároveň navrhuje zrušiť obmedzenie používania elektrických kolobežiek len osobami nad 15 rokov.

Jazda po ceste? Pre tínedžerov riziková

Kolobežka je tichá, rýchla a malá. Práve preto je na ceste ťažko viditeľná pre vodičov – najmä v rannej alebo popoludňajšej špičke či pri zníženej viditeľnosti. Pridajme k tomu fakt, že deti a tínedžeri často nemajú dostatočné dopravné povedomie, nevedia odhadnúť riziká a často sa správajú impulzívne. Výsledok? Riziko kolízií s autami môže narásť.

Navyše, ani vodiči áut nie sú vždy vzorom ohľaduplnosti. Zákonné odstupy sa často nedodržiavajú, cyklisti a kolobežkári bývajú vytláčaní k obrubníkom, a výnimkou nie sú ani agresívne predbiehania.

Foto: Bolt

Chýba prechodné obdobie, osvetové kampane aj infraštruktúra

Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by návrh novely sprevádzala koordinovaná kampaň pre školy, rodičov a deti. Nezaznievajú žiadne odporúčania pre mestá, ako prispôsobiť infraštruktúru. Bez toho bude presun kolobežkárov z chodníkov na cesty riskantný.

Práve najmladší používateľ elektrických kolobežiek – deti od 11 rokov – sa ocitnú v dopravnej šedej zóne. Priveľkí na chodník, primalí na cestu.

Kto má vyjsť v ústrety? Vodiči, mestá, alebo deti?

Možno by stálo za to, aby si štát odpovedal na otázku: komu má byť verejný priestor primárne určený? Ak sa chceme orientovať na ekologickú a mikromobilnú budúcnosť, nemôžeme vylučovať celé skupiny používateľov zo „zdanlivo neškodných“ priestorov, ako sú chodníky – a zároveň im neposkytnúť bezpečnú alternatívu.

V opačnom prípade sa môže stať, že novela neprinesie zvýšenie bezpečnosti, ale nový typ nehôd, zranení a frustrácie – a to nielen pre kolobežkárov, ale aj vodičov a rodičov.

Zákaz jazdy na kolobežkách po chodníkoch možno vyzerá ako krok správnym smerom, no jeho praktická realizácia si vyžaduje viac než len zmenu paragrafu. Bez prepracovanej infraštruktúry, vzdelávania detí a ohľaduplnej premávky riskujeme, že sa slovenské cesty stanú pre najmladších používateľov kolobežiek miestom, kam nepatria – a kde im hrozí reálne nebezpečenstvo.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSportequipe 8 – prvé dojmy z jazdy s exotickým SUV
Nasledujúci článokNové auto namiesto jazdenky. Hatchback za 7000 eur vstupuje na trh
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.