Syntetické palivá, známe aj pod názvom e-palivá (v angličtine e-fuels), sa často spomínajú ako technológia, ktorá umožní klimaticky neutrálnu prevádzku vozidiel so spaľovacími motormi. Čoraz častejšie však zaznieva varovanie zo strany odborníkov, že v syntetických palivách nemôžeme hľadať riešenie na všetky výzvy osobnej dopravy.
Podľa Thorstena Herdana, európskeho šéfa spoločnosti HIF Global a bývalého riaditeľa odboru energetickej politiky na nemeckom ministerstve hospodárstva, by sa mali e-palivá využívať prednostne v iných sektoroch. Pri syntetických palivách musia podľa neho experti vysvetliť pravdu verejnosti, píše portál motor1.com.
„E-palivá nie sú konkurenciou pre elektromobilitu v cestnej doprave, ale nevyhnutným doplnkom celkovej klimatickej stratégie,“ uviedol Herdan v nedávnom rozhovore.
Podľa jeho slov predstavujú syntetické palivá primárne kľúčovú technológiu pri dekarbonizácii iných sektorov. Má ísť o tie odvetvia dopravy, ktoré sú len ťažko elektrifikovateľné, prípadne sa to nedá vôbec realizovať. Ide predovšetkým o letectvo a námornú dopravu. Až následne vraj môžu hrať e-palivá doplnkovú úlohu aj v segmente nákladných a osobných áut.

Prioritu má iný typ priemyslu
Herdan ďalej upozornil, že veľký dopyt po základných zložkách e-palív má aj chemický priemysel: „Chemický sektor sa stane v strednodobom až dlhodobom horizonte obrovským trhom pre e-palivá. Neexistujú skutočné alternatívy ku kvapalným uhľovodíkom a priemysel sa bude musieť úplne odkloniť od fosílnych surovín, ak chce znížiť svoje emisie CO2.“
S očakávaným rastom ceny za uhlík a zvyšujúcim sa dopytom po klimaticky udržateľných produktoch bude podľa Herdana rásť tlak na využívanie obnoviteľných zdrojov energie a e-palív v chemickom priemysle.
Spoločnosť HIF Global, v ktorej pôsobí aj Herdan, prevádzkuje v spolupráci s automobilkou Porsche pilotný závod na výrobu syntetických palív. Nachádza sa v Čile. Ide o “demo” projekt, ktorý má dokázať, že výroba e-palív sa dá realizovať aj vo veľkom, priemyselnom meradle. Porsche tieto palivá už aktívne využíva napríklad v motoristickom športe.
Závod v Čile zahŕňa celý výrobný reťazec: od výroby elektriny, cez elektrolýzu a syntézu, až po finálne plnenie paliva. Skúsenosti z projektu by sa mali stať vzorom pre ďalšie, oveľa väčšie fabriky na výrobu e-palív.
Chystajú nové závody na výrobu palív
Podľa Herdana v súčasnosti pripravujú podobné zariadenia v krajinách ako USA, Uruguaj, Brazília, Austrália, Omán a Maroko. Pri výbere lokalít rozhoduje dostupnosť lacnej zelenej energie a možnosť dosiahnuť ekonomické úspory vďaka veľkému objemu výroby.
E-palivá v budúcnosti zohrajú kľúčovú úlohu pre hospodárstvo. Zdá sa však, že sa nestanú náhradou elektromobility, ale potvrdia svoj očakávaný strategický význam v oblastiach, kde iné riešenia jednoducho neexistujú. Ak ste teda dúfali, že benzínové či naftové autá prežijú vďaka syntetike, nateraz to ani zďaleka nevyzerá tak ružovo.