Audi Q5 je už viac ako 15 rokov jedným z najpopulárnejších modelov v segmente prémiových kompaktných SUV na domácom nemeckom trhu aj v celej Európe všeobecne. Konkuruje modelom ako BMW X3 alebo Mercedes-Benz GLC, takisto ponúka naftové aj benzínové motory obohatené o miernu elektrifikáciu v podobe mild-hybridu. My sme rovno dostali do rúk jediný šesťvalec v ponuke, verziu SQ5.
Predná časť Audi SQ5 je sebavedomá, pretože všetky definujúce dizajnové prvky sú umiestnené o úroveň vyššie ako v predchádzajúcom modeli. Športová, široká čelná maska Singleframe sedí vysoko a je lemovaná vertikálnymi funkčnými vzduchovými lamelami. Ostro tvarované svetlomety vytvárajú sústredený výraz, ktorý prejavuje agilný a sebavedomý charakter vozidla. Veľký prívod vzduchu so senzormi sa nachádza pod maskou, čo dáva Q5 vizuálne plný a široký postoj na ceste. Exteriérová línia S zaujme výraznými a športovými komponentmi karosérie, ako sú vzduchové clony s matnými antracitovými chrómovými akcentmi. Na modeli S majú tieto prvky matný strieborný chrómový vzhľad. Od zadného okna po spodný okraj trojrozmerného svetelného pásu je hladký povrch, definovaný svetelným pásom s ostrým rezom po celej šírke vozidla. Umiestnenie a tvar funkčných koncoviek výfuku závisí od motora. Model S je vybavený štyrmi dvojitými okrúhlymi koncovkami výfuku.

Svetlá a displeje
Ústredným prvkom interiéru Audi SQ5 je tzv. Digital Stage, ktorý je umiestnený pred vodičom a spolujazdcom v podobe displejov Audi MMI. Zakrivené displeje sú dokonale prispôsobené interiéru. Štíhly voľne stojaci panoramatický displej Audi MMI má zakrivený dizajn a technológiu OLED a obsahuje 11,9-palcový virtuálny kokpit Audi a 14,5-palcový dotykový displej MMI. 10,9-palcový MMI displej pre spolujazdca je možné objednať za príplatok. Vďaka režimu aktívnej ochrany súkromia môže predný pasažier nerušene používať informačno-zábavný systém bez toho, aby bol vodič vizuálne rozptyľovaný. To znamená, že podobne ako pri mobiloch alebo notebookoch, pri pohľade z boku neuvidíte na displeji nič. Takto môže napríklad spolujazdec pomáhať vodičovi s navigačnými úlohami. Nečakajte však množstvo funkcií, využiť tu môžete len zopár základných. Sledovať tu môžete navigáciu alebo pozerať videá. Podľa nálady si môžete aj meniť tvar denného svietenia, čo však ocenia skôr účastníci premávky okolo vás ako vy za volantom.

Elektrifikovaný šesťvalec
Benzínovému trojlitrovému šesťvalcu (367 koní, 550 Nm) podobne ako v Audi S5 asistuje 48-voltový mild-hybridný systém MHEV plus s kapacitou batérie 1,7 kWh, ktorú dokáže efektívnejšie dobíjať rekuperáciou vďaka dvojici elektromotorov. V praxi to funguje tak, že pri studenom štarte neprídete o krásny dunivý zvuk šesťvalca, ale napríklad pri parkovaní sa auto prepne na elektrický pohon a vy tak zaparkujete bez emisií. Drobná batéria je tu skôr len ako taký tichý pomocník o ktorom neviete, prípadne sa občas prejaví. Pomôže napríklad pri rozbiehaní. Na spotrebe sa neprejaví a treba sa tak pripraviť na hodnoty 9-10 l/ 100 km. Diaľničné tempo je na tom lepšie a 7-7,5 l/100 km je dobrá hodnota.

Prekvapivo komfortné
Alternatívny športový podvozok, ktorý je pre verziu SQ5 štandardom, poskytuje s odpružením s oceľovými pružinami v kombinácii s pasívnym systémom tlmenia FSD (Frequency Selective Damping) a agilnejšou prednou nápravou ešte pevnejšiu jazdu na ceste. FSD znižuje tlmiace sily, najmä pri vysokých frekvenciách, napríklad na dlažobných kockách, a udržuje vysoké tlmiace sily pri nízkych frekvenciách, ako sú tie, ktoré sa vyskytujú pri zmene jazdného pruhu alebo v zákrutách. V praxi sa nemusíte báť, žeby ste si pri prejazdoch nerovností prehryzli jazyk. Napriek prekvapivo komfortnému nastaveniu podvozka je jazda na kľukatej ceste zábavná, auto sa v podstate vôbec nenakláňa a reakcia a sila pohonu sa pri zrýchľovaní prejavuje naplno.

To ticho
Ako protiváha digitálnej a technickej oblasti sa takzvaný mäkký obalový prvok tiahne od dverí k dverám po celej šírke palubnej dosky. Spolu s látkovými panelmi vo dverách a lakťovými opierkami to vytvára domácu atmosféru. Ide o príjemný materiál na dotyk a zlepšuje dojem z atmosféry na palube. Odhlučnenie je na vysokej úrovni. Kto by chcel viac zvuku alebo extrovertnejší prejav motora, nedočká sa. Čelné okno aj predné bočné okná sú vybavené akustickou vrstvou skla. Vzduchové clony sa používajú na nasmerovanie prúdu vzduchu a jeho nasmerovanie okolo podbehu kolesa tak, aby prúdil okolo predných kolies a bokov vozidla s čo najmenšími turbulenciami.

Okrem toho je prúdenie vzduchu nasmerované okolo predných kolies pomocou deflektorov vzduchu. Značne zakrytý spodný diel karosérie vedie prúdenie vzduchu pod vozidlom so zníženými turbulenciami. Bočné panely Aero v zadnej časti vozidla zaisťujú jasné oddelenie vzduchu, ktorý smeruje cez karosériu. Prispieva k tomu aj hlboký strešný spojler. Aerodynamicky optimalizované boli aj vonkajšie spätné zrkadlá.

Záver
Audi SQ5 je univerzálne prémiové SUV, ktoré spája dve tváre, ktoré od podobného typu vozidla očakávate. Je pohodlný a kultivovaný spoločník na každý deň, no zároveň dynamické auto na okresky i diaľnice. Kombinácia trojlitrového šesťvalca a športového podvozka sa stará o istotu za volantom. Keď to je potrebné, môžete sa oprieť o mohutný výkon a trakciu pohonu všetkých kolies. SQ5 dokáže po ceste “lietať,” a pritom si nikto z posádky nevšimne, že sa za oknami koná nejaká dráma. SQ5 je špičkový produkt, ktorý nesklamal, no ako je to už pri podobných prémiových nemeckých vozidlách zvykom, za výkon a technológie si nechá poriadne zaplatiť.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Audi SQ5 |
Motor | V6 |
Zdvihový objem | 2995 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 270 kW / 367 k |
Max. krútiaci moment | 550 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 717 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 900 mm |
Výška | 1 649 mm |
Rázvor náprav | 2 820 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 131 kg |
Objem batožinového priestoru | 475 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,5 s |
Rozmer pneumatík | 255/40 R21 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 9,2-11 l/100 km |
Diaľnica | 8,5 l/100 km |
Okresky | 7,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 55 900 eur |
Základná cena testovanej verzie | 103 642 eur |