Čakal som krik, sťažnosti na nízky výkon a hádky, kto pôjde ďalej autobusom. Nič také sa nestalo. Octavia všetko zvládla a opäť ukázala, prečo je fenoménom na štyroch kolesách.
Škoda Octavia je najpredávanejšie nové auto na Slovensku. Na našom trhu má priam neohrozenú pozíciu. Dlhé roky je synonymom praktickosti, spoľahlivosti a kedysi aj vyváženého pomeru ceny a úžitkovej hodnoty. Lenže pri pohľade na dnešnú cenovku tu už môže čosi zaškrípať. Stále sa za tých 29-tisíc eur oplatí? V kontexte súčasných cien testovaná verzia s naftovým motorom 2,0 TDI naladeným na výkon 116 koní a 300 Nm s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a akciovou výbavou Drive 130 na prvý pohľad pôsobí skromnejšie než silnejšie verzie. No realita znova ukázala, že pre väčšinu vodičov je to rozumná voľba, ktorá vie príjemne prekvapiť.

Dáva dnes ešte naftový motor zmysel? Pre ľudí, ktorý najazdia mesačne po diaľniciach tisíce kilometrov, pravdepodobne áno. Hoci čo sa týka spotreby, tie najlepšie mild-hybridné alebo plug-in hybridné vozidlá nafťákom lížu päty. Nastala už tiež doba, keď je potrebné sa zamyslieť, či si naftové motory v budúcnosti udržia svoju hodnotu. Mnohé európske mestá pristupujú k zákazom a obmedzeniam pohybu dieselových áut. Do budúcnosti síce nevidíme, ale rozhodne treba počítať so všeličím.

Akčná výbava Drive 130
Po liftbacku sa nám tento raz v redakcii objavila Octavia Combi vybavená základným naftovým motorom a akciovou výbavou Drive 130. Tá má byť vyskladaná rozumne a poskytnúť prvky, ktoré vodič skutočne využije. Je tu preto tempomat, dvojzónová automatická klimatizácia, kožou čalúnený volant a hlavica radiacej páky, LED predné svetlá, strešný nosič, 10-palcový digitálny prístrojový panel, parkovacie senzory, 5 USB portov (2 vpredu, 2 vzadu a 1 pri vnútornom spätnom zrkadle), lakťová opierka i centrálna dotyková obrazovka s uhlopriečkou 10-palcov.

Žiadny luxus, ale súčasne tu je všetko, čo na jazdu, hoci aj diaľkovú, skutočne treba. V cenníku to síce neuvidíte, ale odkladacie priestory vo dverách aj celý batožinový priestor sú čalúnené mäkkým kobercom. Pôsobí to hodnotne a veci tu uložené počas jazdy netrieskajú. Priplatiť odporúčame za 17-palcové kolesá, parkovaciu kameru, bezdrôtovú konektivitu a v zime sa môže hodiť aj vyhrievanie predných sedadiel.

Zaujímavá, ale drahá farba
Dizajn nepôsobí extravagantne, aj keď nie je to tak dávno, čo dizajnéri Škodovky na autosalóne v Mníchove ukázali, že prísť s radikálnejším dizajnovým jazykom im nie je úplne cudzie. Najzaujímavejším prvkom je určite farba s názvom Italy Blue. Tušíte správne, meno nesie po policajných vozidlách slúžiacich na Apeninskom polostrove. Táto farba je skvelou príležitosťou, ako sa na cestách odlíšiť, pretože takto zafarbených Octavii u nás nejazdí veľa, ale vysoliť za ňu príplatok vyše 1 600 eur sa nám zdá dosť prehnané.

Batožinový priestor s objemom 640 litrov sme počas nášho výletu využili do posledného litra. Ak potrebujete previezť niečo väčšie, po sklopení zadných sedačiek tu vznikne jaskyňa s objemom 1700 litrov. Ťažko by ste v C-segmente hľadali iné vozidlo s takýmito úžitkovými vlastnosťami.

Stredový tunel je mohutný, takže piaty cestujúci musí poľaviť zo svojich nárokov na komfort, ale keď sa posádka každých cca 150 km na sedadlách vystrieda, hneď je jazda znesiteľnejšia. Pre zadných cestujúcich sú k dispozícii výduchy klimatizácie aj dva USB porty, za čo dávame palec nahor.
Páči sa nám, ako dáva Škoda dôraz na praktickosť. Napriek tomu, že vozidlo malo manuálnu prevodovku, nachádzala sa tu funkcia Auto-Hold. Pri zastavení tak nie je potrebné stáť na brzde, čo sme ocenili najmä v kolónach.

Spotrebou ťažko hľadá konkurenciu
Počas testu sme najazdili viac ako tisíc kilometrov, okolo 650 z nich bolo s plne zaťaženým vozidlom na diaľnici v rýchlostiach tesne nad zákonným limitom. Popritom sme jazdili najmä v meste. Výsledná spotreba 5,3 l/100 km hovorí sama za seba. Škoda Octavia Combi tým opäť dokázala, prečo je obľúbená medzi motoristami. Nízke prevádzkové náklady pri zachovaní dostatočného výkonu sú presne tým, čo väčšina zákazníkov, najmä tých firemných, hľadá. Pri riedkej mestskej premávke sme jazdili úseky so spotrebou 4 l/100 km. Mimo mesta to s ľahkou nohou vie smerovať aj k 3,5 l/100 km.

Dynamiku zachraňuje krútiaci moment
Na diaľnici Octavia bez problémov drží tempo, pri rýchlostiach okolo 130 km/h má ešte stále dostatočnú rezervu na predbiehanie. Pri stúpaniach síce už bolo cítiť, že motor musí pracovať, no nikdy nepôsobil preťaženým dojmom. Pre bežného vodiča je preto 116 koní a najmä 300 newtonmetrov viac ako dostatočných. Podvozok je naladený univerzálne, v podstate ako celé auto. Komfortne zvláda diaľničné kilometre, ale ani na zakrútených cestách v horách nepôsobí neisto.

Oplatí sa nafta?
Naftový motor dáva zmysel, keď jazdíte veľa kilometrov po diaľniciach, prípadne často zaťažujete auto materiálom, tovarom, batožinou alebo posádkou. Tu sa stále môžete spoľahnúť na pružnosť dieselového motora a jeho mohutný ťah aj v nízkych otáčkach. Ale ak vaše jazdy smerujú väčšinou do mesta, za nákupmi či krúžkami, benzínový motor 1,5 TSI so schopnosťou odpojiť dva valce pri nízkej záťaži dokáže spotreby nafťáku takmer napodobniť a je podstatne lacnejší. Očakávame tiež, že do dvoch rokov Škoda nainštaluje do modelu Octavia aj skutočný full-hybridný pohon a keď sa cenovou neutrhne z reťaze, argumentov v prospech naftového motora bude ešte menej.

Ak hľadáte auto, ktoré zvládne každodenný život, dlhé služobné cesty aj rodinné výlety bez zbytočných kompromisov, Octavia Combi je stále rozumná voľba dávajúca zmysel. Špeciálne v akciovej výbave Drive 130 a s niektorými príplatkovými prvkami.