Stačí sekunda a auto sa mení na projektil bez riadenia. Napriek tomu až 7 z 10 slovenských vodičov priznáva, že počas jazdy používa mobilný telefón. Najnovší prieskum školy bezpečnej jazdy SuperDRIVE na vzorke 888 šoférov odhalil alarmujúci trend – mobily sú dnes pre Slovákov rovnako samozrejmé ako volant. A hoci 98 % vodičov vie, že riziko nehody používaním mobilu za volantom dramaticky rastie, disciplína prehráva s návykom. Aj vodiči, ktorí si uvedomujú riziko, mobil do ruky vezmú.
Škola bezpečnej jazdy SuperDRIVE sa už 17 rokov venuje tréningom, ktoré majú znížiť počet nehôd. Tentoraz sa rozhodla pozrieť na to, ako Slováci používajú mobil za volantom. Odpovede 888 vodičov, ktorí najazdia od pár tisíc až po 60-tisíc kilometrov ročne, hovoria jasnou rečou: mobilu sa za volantom nevieme vzdať. „Každý vie, že mobil je riziko, ale väčšina ho aj tak vezme do ruky. Je to, akoby ste si nasadili pásku na oči a rozhodli sa jazdiť poslepiačky. Vodič má ilúziu, že situáciu zvláda, no mozog jednoducho nestíha spracovať premávku aj telefón naraz. A sekunda nepozornosti môže znamenať osudové metre,“ upozorňuje Lucia Solomon, majiteľka a inštruktorka zo SuperDRIVE.
Na Slovensku je takmer polovica (49 %) zo všetkých nehôd spôsobená porušením povinností vodiča, čo je takmer výlučne nevenovanie sa plne vedeniu vozidla a teda najmä používanie mobilu počas šoférovania. Pri zohľadnení počtu dopravných nehôd v 2024, ktorých bolo spolu 11 434, je 49 % presne 5631 nehôd z dôvodu nepozornosti. Z hľadiska fatálnych následkov ide približne o 128 ľudí, ktorí zomreli minulý rok na slovenských cestách kvôli nepozornosti. Týmto fatalitám sa dalo predísť jednoducho väčšou pozornosťou.
Ako často siahneme po mobile?
Podľa výsledkov prieskumu SuperDRIVE najväčšia skupina vodičov (58 %) tvrdí, že mobil používajú menej ako 10 minút za hodinu jazdy. Ďalších 30 % deklaruje, že telefón za volantom nepoužívajú vôbec, no detailnejšie odpovede ukazujú, že mnohí z nich si mobil berú „len na chvíľu“. Malá, no extrémne riziková skupina 9 % vodičov strávi s mobilom v ruke 10 až 30 minút a 3 % dokonca viac než pol hodiny počas hodiny jazdy. „Najčastejšie si vodiči hovoria, že je to len na moment, kvôli navigácii či rýchlemu hovoru. Ale práve tie krátke momenty sú najnebezpečnejšie,“ vysvetľuje Solomon.
Počas krátkych sekúnd auto prejde desiatky metrov, počas ktorých vodič na nič v premávke nereaguje. Aj keby to bolo len desať sekúnd za hodinu, môže to byť práve tých desať sekúnd, ktoré rozhodnú. V roku 2025 je na Slovensku evidovaných 3 854 961 vodičov a 12 % z nich, ktorí sa popri šoférovaniu venujú esemeskám a skrolovaniu aplikácií, predstavuje spolu viac ako 462-tisíc vodičov, čo je takmer ako celá Bratislava.

Z prieskumu SuperDRIVE tiež vyplýva, že 20 % vodičov mobil používa, keď to považuje za bezpečné. Vodiči, ktorí si „dovolia“ používať mobil, keď považujú situáciu za bezpečnú a teda, že stihnú zareagovať na nepredvídanú situáciu, aj keď majú telefón v ruke, si vytvárajú nebezpečný vzorec správania. Na základe skúsenosti, že už som to robil(a) a nič sa nestalo, bude tento zlozvyk silnieť a vodič bude následne posúvať tú hranicu, kedy to je bezpečné – najprv len na červenej na semafore, potom už aj na ceste v slabej premávke, potom už aj pri hustejšej premávke… A keď sa ani raz (zatiaľ) nič nestane, tak sa sami pred sebou utvrdia, že oni to majú pod kontrolou a chytia mobil do ruky už kedykoľvek. Títo vodiči vnímajú problém s mobilmi ako problém, ktorý majú „len“ všetci ostatní, nie oni.
Keď experti na bezpečnú jazdu zo SuperDRIVE robili podobný prieskum v roku 2021, mobil počas prvej hodiny jazdy použilo 43 % vodičov. V roku 2025 je to už 58 %. Za štyri roky tak počet šoférov s mobilom v ruke narástol o tretinu. Na druhej strane badať aj pozitívny posun. Viac šoférov dnes využíva handsfree, bluetooth alebo navigačné aplikácie. Zatiaľ čo v roku 2021 sa k nim hlásilo len 11 %, dnes je to takmer polovica (49 %). „Technológie nám môžu pomôcť. Handsfree je krok vpred, no ak píšete SMS počas jazdy, nepomôže vám ani najmodernejšie auto,“ konštatuje L. Solomon.

Psychológ: Mobil funguje ako odmena
Prieskum SuperDRIVE ukázal, že 53 % vodičov má pocit, že mobil za volantom zvládajú pod kontrolou. Ďalších 33 % priznáva, že občas neodolajú, a 7 % otvorene hovorí, že ho pod kontrolou nemajú vôbec.
Podľa dopravného psychológa Karola Kleinmenna používanie mobilu za volantom znamená výraznú stratu pozornosti: „Pozornosť máme iba jednu, 100 % a každý ďalší podnet nám berie časť tej pozornosti. Čím väčšia časť pozornosti je na mobile, tým menej zostáva na premávku. Čo nevidíme, na to nereagujeme. Mozog musí rýchlo prepínať medzi sledovaním premávky a spracovaním informácií z mobilu a to znamená oneskorené reakcie na situácie na ceste. Je dôležité si uvedomiť, že aj rozhovor cez handsfree bez držania mobilu v ruke môže byť do veľkej miery rizikový, pokiaľ nás téma rozhovoru príliš odvedie od sledovania premávky.
Každé pípnutie je pre mozog malá dávka dopamínu – chemickej látky spájanej s odmenou a motiváciou. Nevieme, či správa bude dôležitá, vtipná alebo nudná a práve táto nepredvídateľnosť vytvára silné nutkanie pozrieť sa. Najmä u mladších vodičov, ktorí sú s mobilmi viac spätí už od rannej mladosti, je často ťažké odolať. Aj keď si vodič uvedomuje riziko, mozog hovorí: „čo ak je to dôležité?”. Tento vnútorný boj je ťažší pre ľudí zvyknutých byť neustále online.”

Spolujazdec už vodiča neodradí
Ešte pred pár rokmi mala prítomnosť pasažiera istý kontrolný efekt. Dnes však podľa prieskumu 36 % vodičov používa mobil rovnako, či sú v aute sami, alebo s rodinou. To naznačuje, že mobil sa stal natoľko prirodzenou súčasťou života, že aj sociálna kontrola stráca význam. Až 83 % vodičov tvrdí, že ich mobil za volantom nikdy nedostal do krízovej situácie. Zvyšok priznáva opačné skúsenosti. Od prudkých brzdení cez neprehľadné križovatky až po momenty, ktoré sa mohli skončiť nehodou. Niektorí šoféri v odpovediach uvádzali, že ich k opatrnosti motivuje len prítomnosť dieťaťa v aute alebo vysoké pokuty. Objavili sa aj návrhy, že riešením by mohli byť nové technológie. Automatické blokovanie mobilu po naštartovaní či povinný letový režim počas jazdy.
Autá ponúkajú pomoc, ale rozhoduje človek
Moderné vozidlá už dnes disponujú množstvom systémov, ktoré majú minimalizovať manipuláciu s mobilom. Od bluetooth cez hlasové ovládanie až po projekčné displeje. No ako hovorí Peter Mihálik, konzultant predaja Volvo, kľúč ostáva v rukách šoféra. „Telefonovanie za volantom je stále vážny dopravný priestupok a ministerstvo už dnes uvažuje o sprísnení pokút. Dôvod je jednoduchý, vodič s telefónom pri uchu sa menej sústreďuje, môže prehliadnuť dopravnú situáciu, vybočiť z jazdného pruhu a v najhoršom prípade zraziť chodca na priechode,“ vysvetľuje odborník z T.O.P Auto Bratislava.

Značka Volvo je synonymom bezpečnosti, a to nielen tej pasívnej, keď už k nehode dôjde, ale aj aktívnej. Auto sleduje vodiča, dáva pozor, kde sa pozerá, koľkokrát žmurkne, a kontroluje, či zostáva v pruhu. Ale to nie je ospravedlnenie na telefonovanie. Aj keď auto dáva pozor, rozhoduje vždy človek. Mihálik pripomína, že bezpečné alternatívy existujú: „Telefonovanie cez bluetooth je komfortné, legálne a nevadí ani policajtom. Ak má vodič mobil v držiaku a používa ho na navigáciu, tiež nejde o priestupok, pokiaľ počas jazdy telefón neobsluhuje. Treba si však uvedomiť, že manipulovať s telefónom sa nesmie ani pri státí na červenej, pretože stále ide o vedenie vozidla. A ak vodič napriek možnostiam riskuje s mobilom v ruke, je to už skôr otázka lenivosti než nevedomosti.”
SuperDRIVE už 17 rokov učí Slovákov zvládať krízové situácie na cestách. Za ten čas vyškolil vyše 60-tisíc vodičov. „Ak chceme jazdiť bezpečnejšie, niekedy stačí urobiť ten najjednoduchší krok. Odložiť mobil. Nie je to klišé, je to fakt. Mobil nás vie oklamať, že máme všetko pod kontrolou, ale v skutočnosti to on má pod kontrolou nás. A to je niečo, čo si na ceste nemôžeme dovoliť,” zdôrazňuje expertka na bezpečnú jazdu a inštruktorka školy šmyku SuperDRIVE Lucia Solomon.