Domov SPRÁVY News Chcel kúpiť Porsche, prišiel o 17 000 €. Ako nenaletieť na podvod

Chcel kúpiť Porsche, prišiel o 17 000 €. Ako nenaletieť na podvod

Foto: Porsche

Ani bohaté skúsenosti a roky praxe už nemusia stačiť ako ochrana pred prepracovanými podvodmi. Vášnivý zberateľ a lovec vzácnych modelov Porsche 911 menom Michael Foley sa vždy považoval za mimoriadne racionálneho a obozretného kupujúceho. Napriek tomu sa stal obeťou prefíkaného internetového podvodu, ktorý ho pripravil o 20-tisíc dolárov.

Jeho príbeh, ktorý priniesol portál TheDrive, slúži ako dôrazné varovanie. Ukazuje, že dnešní podvodníci dokážu pripraviť ponuku tak presvedčivo, že sa chytia do pasce aj tí najopatrnejší.

Vylákali ho mimo bezpečnú platformu

Foley dlhodobo hľadal špecifický typ Porsche 911, ktorý sa bežne objavuje skôr na európskom ako na americkom trhu. Keď mu tesne unikla kúpa takmer ideálneho kusu, narazil na ďalšiu ponuku na portáli Autorola. Na prvý pohľad pôsobila bezchybne – cena bola rozumná, fotografie špičkové a nechýbali ani dokumenty potvrdzujúce kompletnú históriu vozidla. Nič na inzeráte okamžite nevyvolalo podozrenie.

Porsche 911 Turbo S
Foto: Porsche

Problém nastal, keď mu predajca krátko nato poslal nový odkaz na úplne identický inzerát s pokynom, že ďalšia komunikácia bude prebiehať už len tam. Práve v tom momente sa Foley nechal vylákať mimo zabezpečené prostredie oficiálneho inzertného portálu. Od tej chvíle prešiel na falošný web, ktorý mali plne pod kontrolou podvodníci.

Zvyšovanie dôveryhodnosti 

S cieľom maximalizovať dôveryhodnosť mu podvodníci zaslali ďalšie dokumenty, vrátane zmienky, že auto bolo kedysi v servise, kde mu opravovali lak. Foley si túto informáciu overil a dostal odpoveď, že si vozidlo skutočne pamätajú. Táto falošná spätná väzba v ňom len posilnila dojem, že ide o seriózneho predajcu.

Podvodníci išli dokonca ďalej, keď ponúkli doplnkový „balíček služieb“ – dočasnú registráciu, 30-dňové poistenie a možnosť osobného vyzdvihnutia auta priamo v Belgicku. Foley si dokonca začal plánovať cestu do Európy, kde chcel spojiť prevzatie vozidla s dovolenkou a návštevou známych.

Po kliknutí na tlačidlo „kúpiť“ dostal potvrdenie o transakcii a výzvu na úhradu zálohy. Bez váhania tak poslal 20-tisíc dolárov na zahraničný účet.

Foto: Porsche

Jasný varovný signál a prerušenie komunikácie

Skutočný problém a zlom nastal, keď ho predajca vyzval k doplateniu zvyšnej časti sumy, ale na úplne iný účet v inej banke. To bol už jasný varovný signál. Keďže odpovede na jeho otázky prestali prichádzať a komunikácia sa definitívne prerušila, obrátil sa na Autorolu. Ich reakcia bola pomerne stručná: „Nanešťastie ste sa stali obeťou podvodu.” Keďže transakcia prebehla mimo ich systému, nemali žiadne záznamy a Foley prišiel o akúkoľvek možnosť domáhať sa vrátenia peňazí.

Podvod, ktorý Foleyho pripravil o peniaze, bol v princípe jednoduchý. Stačilo kupujúceho presunúť mimo bezpečnú platformu a následne vytvoriť mimoriadne dôveryhodne vyzerajúci falošný priestor. Všetko ostatné ako kvalitné fotografie, vymyslená servisná história či dokonca falošná komunikácia s „overenými“ zdrojmi boli len detaily na zvýšenie dôvery.

Porsche 911
Foto: Porsche

Riziká rastú vďaka AI

Experti varujú, že hoci podobné praktiky nie sú novinkou, v súčasnosti ich výrazne posilňujú moderné technológie. Profesor Hafiz Malik z University of Michigan upozorňuje, že najmä generatívna umelá inteligencia umožňuje podvodníkom vytvárať falošné fotografie a dokumenty s minimálnym úsilím. Stačí zmeniť telefónne číslo alebo detaily v reálnom dokumente a výsledok je na nerozoznanie od originálu.

Brian Donahue, majiteľ spoločnosti Change Driven, ktorá sa špecializuje na Porsche, uvádza, že situácia sa zhoršuje každým rokom. Podľa neho je až 70 percent ponúk, ktoré vyzerajú príliš výhodne, buď úplne podvodných, alebo minimálne neférových.

Najväčším rizikom zostáva nákup auta, ktoré kupujúci nikdy nevidel. Odborníci preto odporúčajú využívať len overených sprostredkovateľov alebo importérov, ktorí majú dobrú reputáciu a reálne referencie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!