Vláda schválila novelu zákona o cestnej premávke, ktorá prinesie viacero zmien. Ak návrh novely prejde parlamentom, nové pravidlá by mali začať platiť od mája 2026.
Vláda pokračuje v novelizácii zákona o cestnej premávke, pričom nové zmeny sa dotknú prakticky všetkých účastníkov cestnej premávky. Pochopiteľne, zmeny by mali viesť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách, k tomu je však potrebné ich správne aplikovať do praxe. Nie je ani vylúčené, že v parlamente príde napokon k úprave znenia niektorých pravidiel a poslanci nakoniec schvália pravidlá v úplne inom znení. Nasledujúci text preto berte s istou rezervou.
Azda najdôležitejšou zmenou je poskytnutie právomocí obciam merať rýchlosť a pokutovať vodičov za niektoré dopravné prehrešky v rámci uplatnenia objektívnej zodpovednosti. Nové pravidlá by tak mestám a obciach umožňovali osadiť na cesty radary a stacionárne zariadenia, ktoré by strážili dodržiavanie dopravných predpisov. Očakáva sa, že mestá a obce pristúpia najmä k inštalácii stacionárnych radarov na rizikových miestach a miestach s veľkou hustotou premávky. V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa proti tomuto návrhu vyslovilo napríklad združenie ČESMAD, ktoré argumentovalo, že takáto právomoc daná mestám a obciach bude viesť k jej zneužívaniu.
Nový sadzobník pokút za prekročenie rýchlosti
Okrem prekročenej rýchlosti budú môcť mestá a obce pokutovať účastníkov cestnej premávky na základe objektívnej zodpovednosti aj za nezastavenie na značke STOP, pri jazde na červenú a za nerešpektovanie zákazu vjazdu. Zmeny sa dotknú aj výšky pokút za rýchlosť. Doteraz platilo, že ak ste v obci išli rýchlejšie do 20 km/h nad povoleným limitom, dostali ste pokutu do 50 €. Teraz sa táto hranica zníži na 15 km/h. Pri prekročení povolenej rýchlosti o viac ako 41 km/h budú môcť policajti pristúpiť k zadržaniu vodičského preukazu.
|
Navrhované výšky pokút od 1. mája 2026 |
|||
|
prekročenie rýchlosti |
výška pokuty |
||
| v obci | mimo obce | blokové konanie | riadne konanie |
| do 15 km/h | do 25 km/h | do 50 eur | do 100 eur |
| 16 – 30 km/h | 26 – 40 km/h | 30 – 400 eur | 150 – 600 eur |
| 31 a viac km/h | 41 a viac km/h | 250 – 800 eur | 500 – 1000 eur |
Nový návrh klepne po prstoch aj cestným pirátom, ktorý opakovane porušujú dopravné predpisy. Ak v priebehu 12 mesiacov trikrát závažne porušia pravidlá cestnej premávky, budú musieť absolvovať rehabilitačný program u dopravného psychológa, prejsť doškoľovacím kurzom a preskúšaním odbornej spôsobilosti. Pri štvrtom priestupku absolvuje aj zdravotné a psychologické vyšetrenie.

Ochrana chodcov a povolené predbiehanie pre kamióny
Takisto sa zavedie tzv. absolútna prednosť chodcov na priechodom pre chodcov, čo bude znamenať, že vodiči motorových vozidiel budú povinní zastaviť a pustiť chodca na druhú stranu už v momente, keď bude zrejmé, že sa chodec chystá vstúpiť na priechod pre chodcov. Ak budú vodiči dôsledne dodržiavať toto pravidlo, zníži sa tým aj rýchlosť vozidiel na miestach s hustým pohybom chodcov.
Zmení sa tiež princíp otáčania na križovatkách. V súčasnosti je platný stav, že otáčať sa na križovatke je dovolené len na miestach, kde to umožňuje dopravné značenie. Po novom sa navrhuje zrušiť zákaz otáčania sa v križovatke s riadenou premávkou. Otáčanie bude dovolené všade tam, kde to nebude dopravným značením explicitne zakázané. Podobný princíp platí aj v susedných krajinách.
Ďalšou dôležitou zmenou, ktorá upraví najmä jazdu na diaľnici, je koniec zákazu predbiehania kamiónov, ktorý na Slovensku platí od roku 2009. Navrhovatelia sa tiež odvolávajú na pravidlá v susedných krajinách, kde je vzájomné predbiehanie pre kamióny dovolené.







































