Elektrický pohon už zďaleka nie je len súčasťou osobných vozidiel, ale jeho výhodám prichádzajú na chuť aj používatelia úžitkových vozidiel či vozidiel typu pick-up. Tieto vozidlá dostávajú vďaka elektromotorom alebo plug-in hybridným sústavám úplne nový rozmer a stávajú sa flexibilnejšími a ekonomickejšími v každodennej prevádzke.
Elektrický pohon prináša pre komerčné vozidlá výraznú výhodu v podobe tichého chodu a okamžitého nástupu krútiaceho momentu. To znamená jednoduchšie manévrovanie v uliciach, rýchlejšie rozjazdy s nákladom a komfortnejšiu prácu pre vodiča. Navyše, v zahraničí je čoraz dôležitejšia aj bezemisná prevádzka v mestských zónach s environmentálnymi obmedzeniami. Pre firmy to tak už nie je len otázka ekológie, ale aj podnikateľskej flexibility. Elektrická dodávka dokáže bez problémov obslúžiť centrá miest či logistické úseky s nulovými emisiami.

Plug-in hybridné úžitkové vozidlá zas ponúkajú najlepšie z oboch svetov. Vedia jazdiť čisto elektricky na kratších trasách, no zároveň majú k dispozícii spaľovací motor pre dlhšie diaľničné presuny alebo ťažkú prácu mimo civilizácie. Pre remeselníkov, kuriérov či stavebné firmy to znamená, že nemusia meniť svoje zaužívané pracovné návyky. Elektrifikované dodávky a pick-upy sú dnes aj technologicky vyspelejšie. Disponujú funkciou V2L (napájanie nástrojov), lepšou konektivitou či inteligentným riadením energie, čo z nich robí mobilné dielne aj plnohodnotných partnerov v teréne. O všetkých týchto výhodách sme sa presvedčili na podujatí značky Ford, ktoré sa venovalo ponuke vozidiel z radu Ford Pro.
Plug-in hybridný Ranger
Práve tu sme mohli prvý raz osobne spoznať Ranger PHEV. Jeho pohonný systém sa skladá z 2,3-litrového štvorvalca EcoBoost a 75 kW elektromotora. Systémový výkon dosahuje kombinovaných 207 kW (281 koní) a masívny maximálny krútiaci moment 697 Nm, čo je najviac spomedzi všetkých verzií modelu Ranger. Ťažná kapacita 3 500 kg zostala zachovaná a vďaka voliteľným jazdným režimom si vodič môže vybrať, či bude jazdiť na benzín, elektrický pohon alebo v hybridnom režime, pričom čisto elektrický dojazd je 43 km (podľa WLTP). S funkciou Pro Power Onboard slúži Ranger PHEV aj ako integrovaný mobilný zdroj energie. K dispozícii sú varianty s výkonom 2,3 kW (10 A) alebo 6,9 kW (30 A). Priamo z korby tak môže byť napájaná väčšina elektrického ručného náradia, spotrebiče alebo kompresor.

Ford E-Transit
Opomenúť určite netreba ani plne elektrický Ford E-Transit, ktorý je k dispozícii s batériami s využiteľnou kapacitou 68 alebo 89 kWh. S väčším z nich dosahuje dojazd na jedno nabitie až 402 km. E-Transit je dostupný v dvoch výškach a troch dĺžkach s maximálnou kapacitou nákladového priestoru 15,1 m³. Podľa verzie ponúka až 1 653 kg užitočnej hmotnosti. Transit je žijúcou legendou medzi úžitkovými vozidlami, veď jeho výroba beží nepretržite už 60 rokov. Prvý kus zišiel z výrobnej linky závodu Ford v britskom Langley v auguste 1965.

Connect a Custom
Širokú ponuku úžitkových vozidiel Ford dopĺňa populárny E-Transit Custom a Transit Custom PHEV. E-Transit Custom je elektrickým variantom najpredávanejšej dodávky v Európe. Nová generácia prináša rýchle nabíjanie s výkonom 125 kW, najlepšiu ťažnú kapacitu v triede na úrovni 2 000 kg a užitočné zaťaženie až 1 100 kg. PHEV verzia má hnaciu sústavu, ktorú tvorí 2,5-litrový zážihový motor pracujúci v Atkinsonovom cykle a akumulátor s využiteľnou kapacitou 11,8 kWh. Dojazd na čisto elektrický pohon je podľa WLTP 56 km a aj tento model ponúka palubnú nabíjačku Pro Power Onboard.

Kompletnú ponuku elektrifikovaných verzií dopĺňajú plne elektrický E-Transit Courier a Transit Connect PHEV. E-Transit Courier má karosériu s úplne novou konštrukciou, ktorá prináša lepšie parametre vo všetkých smeroch. Šírka medzi podbehmi zadných kolies je 1 220 mm, vďaka čomu dokáže táto kompaktná dodávka po prvý raz odviezť dve europalety. Celkový objem nákladového priestoru je teraz 2,9 m³, teda o 25 % viac ako mal jeho predchodca. Túto hodnotu možno ešte zvýšiť pomocou nového otvoru v deliacej priečke, takže je tu možné prevážať dlhé predmety, napríklad dosky alebo rúry, s dĺžkou viac ako 2 600 mm. Maximálne užitočné zaťaženie pre čisto elektrický model je 700 kg, maximálna nosnosť ťažného zariadenia je 750 kg.

Plug-in hybridný Transit Connect využíva 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost spojený s vysokonapäťovým akumulátorom a elektromotorom, ktoré dodávajú kombinovaný výkon
150 koní a krútiaci moment 350 Nm v spojení so šesťstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Maximálne užitočné zaťaženie je 770 kg a maximálna hmotnosť prívesu 1 400 kg. Transit Connect PHEV má elektrický dojazd až 110 km a v režime elektrického pohonu dokáže zabezpečiť až 330 Nm krútiaceho momentu na prepravu nákladu v meste.

Cenou sa vyrovnajú spaľovákom
A to najlepšie na záver. Slovenský importér na podujatí informoval o novej cenovej stratégii, ktorú pre tieto vozidlá pripravil. Rodinné E-Tourneo Courier začína v cenníku od 25 990 eur s DPH, jeho dodávková verzia E-Transit Courier štartuje na cene 23 850 eur s DPH. Obľúbený E-Transit Custom má cenovku 42 423 eur s DPH. Ceny týchto elektrických úžitkových vozidiel Ford Pro sa tak rovnajú ich dieselovým verziám, čím aj v segmente úžitkových vozidiel dochádza k cenovej parite medzi spaľovacími a elektrifikovanými vozidlami.






































