Domov Doprava Luxusná Škoda pre všetkých. V Prahe začnú jazdiť nové električky

Luxusná Škoda pre všetkých. V Prahe začnú jazdiť nové električky

Foto: Škoda Transportation

V Prahe sa môžu tešiť na nové, moderné nízkopodlažné električky Škoda ForCity Plus 52T. Dopravný podnik Prahy (DPP) podpísal po verejnej súťaži so Škoda Transportation osemročnú zmluvu na nákup 40 električiek s opciou na dodávku ďalších 160 vozidiel. Celková hodnota zákazky je 16,6 miliárd českých korún (cca 671 miliónov eur).

Ide o najväčšiu investíciu do nových električiek v novodobej histórii DPP. Prvých 20 nových električiek by malo do Prahy doraziť v decembri 2025. Zvyšných 20 električiek zájde do depa do konca decembra 2026. Škoda ForCity Plus 52T je jednosmerná, päťčlánková, nízkopodlažná električka bez jediného schodu v celom priestore pre cestujúcich. Autormi dizajnu električky je tím dizajnérov zo Škoda Group pod vedením Tomáša Chludila. Nová električka je dlhá 32 metrov. Samozrejme, je plne klimatizovaná, vybavená antikolíznym systémom, automatickým počítaním cestujúcich, LED osvetlením interiéru aj exteriéru a 70 sedadlami. V porovnaní s predchádzajúcimi električkami radu 15T sa kapacita tých nových zvýšila o 33 cestujúcich. Pre všetkých bude k dispozícii nový informačný systém so šiestimi veľkoplošnými obrazovkami.

električka Škoda
Foto: Škoda Transportation
Konštrukcia prispôsobená mestu

Praha, najmä jej historické centrum, je typická svojimi úzkymi uličkami s ostrými oblúkmi. Nechýbajú tu ani prudké stúpania, výrazné výškové rozdiely, ale ani dlhé a relatívne rovné trate. Vývoj novej električky tak prebiehal s ohľadom na všetky tieto skutočnosti a zároveň sledoval technické požiadavky DPP vyplývajúce z doterajších prevádzkových skúseností. Konštrukcia novej električky tak kombinuje viacčlánkové vozidlo s dvoma voľne sa otáčajúcimi podvozkami pod krajnými článkami a s dvoma čiastočne sa otáčajúcimi podvozkami pod vnútornými podvozkovými článkami. Takéto riešenie umožnilo vytvoriť väčší vnútorný priestor pre cestujúcich bez akýchkoľvek bariér. Zároveň to podľa inžinierov a konštruktérov zabezpečuje prispôsobivosť akémukoľvek profilu trate a plynulosť, pohodlnosť i tichú jazdu so zníženým opotrebovaním kolies a koľajníc. Škoda Transportation predpokladá, že vďaka týmto riešeniam sa podarí zvýšiť životnosť električiek až o 50 %. Ruka v ruke s tým pôjdu aj nižšie náklady na údržbu podvozkov a jeho najdrahších komponentov.

Foto: Škoda Transportation

Praha a DPP síce v uplynulých dvadsiatich rokoch nakúpili nové električky typu 14T a 15T, ale tieto slúžili k obnove vozového parku ako náhrada za neperspektívne vysokopodlažné električky, nie ako zvýšeniu disponibilného počtu vozidiel. V čase, keď sa v Prahe nové trate takmer vôbec nestavali, to mohlo stačiť, ale momentálne sme v meste naštartovali električkový boom. Staviame a projektujeme nové trate, celkovo sme zlepšili tri v celkovej dĺžke päť kilometrov a pripravujeme ďalšie. Tento rok napríklad začneme stavať trať na Václavskom námestí. Len nové trasy, ktoré plánujeme postaviť v období rokov 2024 až 2027, budú potrebovať 45 nových električiek. A budú to práve tieto, 100 % nízkopodlažne a tiché električky s vyšším počtom sedadiel a novými antikolíznymi systémami,” hovorí Zdeněk Hřib, 1. námestník primátora mesta Praha pre oblasť dopravy a predseda dozornej rady DPP.

električka Škoda
Foto: Škoda Transportation
Antikolízny systém – prevencia dopravných nehôd

Vzhľadom k rastúcim nárokom na bezpečnosť bude každá nová električka vybavená antikolíznym systémom Škoda, ktorý má za úlohu znížiť pravdepodobnosť kolízie. K tomu využíva kombináciu LiDARu, HD-kamery a presnej lokalizácie pomocou off-line nahraných HD máp a odometrie. Táto zostava umožňuje systému vytvoriť virtuálny jazdný tunel, v ktorom električka dokáže detekovať prekážky s presnosťou na 10 cm, poskytovať včasné varovanie, minimalizovať falošné varovania a včas aktivovať núdzovú brzdu.

električka Škoda pracovisko vodiča
Foto: Škoda Transportation
Technológia udržateľného brzdenia

Električka Škoda ForCity Plus 52T je vybavená elektromechanickým brzdovým systémom. Ponúkať by mali jednoduchú obsluhu a údržbu, bezolejové hospodárstvo a nízke náklady na prevádzku. Fungovať bude iba ako núdzová a zabezpečovacia brzda. Presnejšie a rýchlejšie reakcie pri spomaľovaní zabezpečí elektrodynamická motorová brzda, ktorá je súčasťou pohonu a motora. Výhodou tohto riešenia je nižší hluk a maximálna možná miera využitia rekuperácie. Takto získaná energia sa bude využívať primárne pre obsluhu a prevádzku vozidla, prípadne sa vráti do siete a bude ju môcť využiť iné vozidlo. V porovnaní s hydraulickým brzdovým systémom sa navyše ušetria náklady na hydraulickú kvapalinu.

električka Škoda interiér
Foto: Škoda Transportation

Nová električka predstavuje spojenie osvedčených komponentov, ktoré Škodovka čerpala zo svojich predchádzajúcich úspešných projektov. Napríklad podvozkové rámy sú prevzaté z električiek ForCity Smart pre Ostravu, Plzeň a Brno, výkonný trakčný motor zase z projektu ForCity Plus pre Frankfurt.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJŠkoda Group
Predchádzajúci článokVyriešia komplikácie na Vajanského nábreží nové semafory?
Nasledujúci článokNKÚ: inštitút objektívnej zodpovednosti sa využíva málo