Domov Doprava Chorvátsko otvorilo unikátny most, ktorý výrazne skráti cestu na juh krajiny

Chorvátsko otvorilo unikátny most, ktorý výrazne skráti cestu na juh krajiny

Čínsky most za európske peniaze výrazne zlepší cestovanie v Chorvátsku. Nové dopravné prepojenie ukončí na bosnianskych hraniciach zdĺhavé čakanie turistov, obchodníkov i dochádzajúcich.

Elegantný lanový most so šiestimi pylónmi, postavený čínskou spoločnosťou, je podľa AP vzácnym počinom svojho druhu v čase, keď sa Európa obáva, že Čína chce posilniť svoj ekonomický vplyv prostredníctvom investícií do infraštruktúry. Pelješacký most s dĺžkou 2,4 kilometra siaha z chorvátskej pevniny na polostrov Pelješac, ktorý prechádza do južnej časti chorvátskeho pobrežia vklineného medzi Jadranské more a Dinárske vrchy.

Nie celkom hladký priebeh

So samotnou stavbou nesúhlasila Bosna a Hercegovina. Bosna a Hercegovina si po krvavom rozpade juhoslovanskej federácie zachovala prístup k pobrežiu, ale jej malý výbežok vedúci k Jadranskému moru prechádza priamo cez Chorvátsko. Bosnianske úrady sa sťažovali, že most skomplikuje prístup k námornej doprave a zabráni veľkokapacitným plavidlám vplávať do Neumu – jediného prístavu Bosny a Hercegoviny.
Záhreb v snahe utíšiť spor nakoniec súhlasil so zvýšením výšky mosta na 55 metrov, hoci to znamenalo nárast nákladov.

Koľko to celé stálo?

V roku 2017 vyčlenila Európska únia, ktorej členom sa Chorvátsko stalo v roku 2013, na tento účel 357 miliónov eur, čo predstavuje zhruba 85 percent všetkých nákladov. Celkovo stavba stále 526 miliónov eur. Obrovský infraštruktúrny projekt má však aj ďalší medzinárodný rozmer. Stavia ho čínska stavebná spoločnosť China Road and Bridge Corporation (CRBC), ktorá ponúkla najnižšiu cenu v tendri – 279 miliónov eur. Na porovnanie, druhý uchádzač, rakúsky Strabag, ponúkol cenu 351 miliónov eur. Po zverejnení výsledkov strabag vzniesol obvinenia z cenového dumpingu, ktoré chorvátska vláda odmietla.

Ide o historický sen

Koridor rozdeľujúci dnes chorvátsku Dalmáciu na dve časti vznikol v roku 1699 ako súčasť Osmanskej ríše. Jeho cieľom bolo zabezpečiť, aby vtedajšia Dubrovnícka republika nehraničila s konkurenčnými Benátkami. Dokončenie mostnej konštrukcie preto miestne médiá vykresľovali ako dejinnú udalosť a dovŕšenie viac ako tri storočia starého sna o spojení chorvátskeho územia do jedného celku.

Čínsky staviteľ

CRBC je jednou z najväčších spoločností svojho druhu, dcérskou spoločnosťou čínskej štátnej spoločnosti China Communications Construction Company. Má na svojom konte niektoré z najväčších mostov a tunelov na svete. Most Pelješac je prvým štátnym zákazníkom pre túto spoločnosť v rámci Európskej únie.

FB: Čínsky gigant postavil most v Chorvátsku za pol miliardy eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAudi predstavilo nový model Q6. Ponúka až 7 miest na sedenie a je dlhšie než Q7
Nasledujúci článokUnikát, ktorý bude stáť naozaj za to. Maserati predstavuje svoj okruhový projekt, Project24