Domov Doprava Štúdia: pri ročnom nájazde do 15.000 km sa neoplatí vlastniť auto

Štúdia: pri ročnom nájazde do 15.000 km sa neoplatí vlastniť auto

Najnovšia štúdia s názvom „Globálny vplyv zdieľanej mobility“ mapuje súčasný stav odvetvia a modeluje jeho potenciál do roku 2030. Vyplýva z nej, že majitelia áut, ktorí ročne najazdia menej ako 15 000 km, by mohli ušetriť značnú sumu vzdaním sa svojho auta v prospech iných druhov dopravy.

V mestách dnes žijú viac ako štyri miliardy ľudí. Organizácia Spojených národov (OSN) odhaduje, že do roku 2050 ich počet vzrastie na šesť miliárd, čo znamená, že každý rok pribudne osem miest veľkých ako Londýn. V tom čase bude 70 % svetovej populácie tvoriť mestské obyvateľstvo. Mestá budú tiež tvoriť 85 % svetovej ekonomickej produkcie. Toto rozšírenie vystavuje systémy mestskej dopravy na celom svete intenzívnemu tlaku, aby uspokojili rastúci dopyt.

Napriek globálnej urbanizácii má v súčasnosti pohodlný prístup k verejnej doprave len polovica svetovej populácie. Konkrétne 75 % populácie má prístup k verejnej doprave v Európe a Spojených štátoch, zatiaľ čo len 33 % má prístup v subsaharskej Afrike. To obmedzuje prístup k zamestnaniu a vzdelávaniu a znižuje celkové sociálne začlenenie – pokiaľ si jednotlivec nemôže dovoliť cestovať autom v súkromnom vlastníctve. Táto alternatíva kladie ďalší tlak na mestá: Explózia mestských obyvateľov tiež viedla k explózii preťaženia ulíc a emisií skleníkových plynov.

Dopravné systémy sú neodmysliteľne spojené s prosperitou miest. Ovplyvňujú kvalitu života, ekonomický rast, sociálnu súdržnosť a životné prostredie. Dopravné systémy budú tiež určovať, do akej miery budú mestá schopné prispieť ku globálnym cieľom stanoveným Parížskou dohodou z roku 2015 na boj proti klimatickým zmenám.

Vlastniť auto nemusí byť vždy finančne najvýhodnejšie

Štúdia bola realizovaná poradenskou spoločnosťou Oliver Wyman a využila údaje, ktoré jej sprístupnila platforma Bolt, prevádzkovateľ zdieľaných dopravných prostriedkov. Zdieľaná mobilita zohráva v mestských dopravných systémoch kľúčovú úlohu a predpokladá sa, že do roku 2030 bude tvoriť 7 % jázd v mestách oproti dnešným 3 %. Posledných sto rokov v mestách síce dominovali autá, ale postupne vstupujeme do novej éry, v ktorej ľudia svoje súkromné autá využívajú čoraz menej. Štúdia uvádza, že za poslednú dekádu sa vzdialenosť najazdená osobnými autami znížila o 1 700 km ročne, no počet vozidiel registrovaných na domácnosť zostal rovnaký. Odborníci vypočítali, že pre tých majiteľov áut, ktorí ročne najazdia menej ako 15 000 km, môžu byť iné spôsoby dopravy, ako napríklad digitálna taxislužba, zdieľanie kolobežiek a e-bicyklov či car-sharing, cenovo dostupnejšie ako vlastnenie auta.

Výhodnejšie je zdieľanie automobilov

Štúdia porovnala celkové náklady na vlastníctvo v cene na kilometer u prémiových, SUV a malých vozidiel, ktoré sa postupne znižujú, čím viac sa s vozidlom jazdí. Na opačnú misku váh položila ceny rôznych druhov služieb zdieľanej mobility, ktoré naopak okrem počiatočnej ceny neprinášajú používateľovi žiadne dodatočné náklady. Ako mimoriadne cenovo výhodný spôsob dopravy, ktorý je lacnejší ako všetky tri typy automobilov pri ročnom nájazde do 15 000 km, vyšiel car-sharing. Tiež aj zdieľané kolobežky a e-bicykle boli lacnejšie ako malé autá pri ročnom najazdení 5 000 km, zatiaľ čo dokonca aj najdrahšia služba zdieľanej mobility, digitálna taxislužba, vyšla lacnejšie ako prémiové auto pri ročnom najazdení do 12 000 km. Analýza sa uskutočnila v Nemecku, ale situácia je veľmi podobná na všetkých hlavných európskych trhoch.

Až tretina opýtaných majiteľov áut si vie predstaviť, že v budúcnosti už auto vlastniť nebude, v prípade vekovej kategórie 18-34 rokov je to až 40 %. „Nachádzame sa uprostred krízy životných nákladov: ceny pohonných hmôt prudko vzrástli a mnohí ľudia používajú svoje autá menej, pričom práve cena je pre väčšinu z nich rozhodujúca pri výbere spôsobu dopravy. Táto štúdia je dôkazom toho, že zdieľaná mobilita zotiera tieto finančné prekážky a je motiváciou pre milióny ďalších ľudí na odklon od vlastníctva súkromného auta,“ hovorí Peter Mesarč, Country Manager pre kolobežky Bolt pre Českú a Slovenskú republiku. Nespornou výhodou zdieľanej mobility je aj jej pozitívny vplyv na životné prostredie. Každý desiaty prenájom zdieľanej kolobežky nahrádza jazdu autom, čo má významný vplyv aj po zohľadnení iných spôsobov dopravy s nulovými emisiami, ako je chôdza a bicyklovanie.

Najlepšie športové auto? BMW M2 - TEST

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1.7 / 5. Počet hodnotení 54

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJOliver Wyman
Predchádzajúci článokRenault odhalil nové Twingo, nad pohonom nemusíte dvakrát premýšľať
Nasledujúci článokSuperluxusná Tatra má všetko, po čom túžite