BMW na nedávnej virtuálnej konferencii konečne oficiálne predstavilo dlho očakávaný model iX3. Jedná sa o elektrickú verziu aktuálne predávanej X3, ktorá prináša lepší pocit z jazdy, viac dynamiky a najmä ekologickú jazdu. Zároveň sa SAV X3 stáva vôbec prvým autom na svete, ktoré môže mať benzínový, naftový, plug-in hybridný a elektrický pohon. BMW tak dokazuje svoju všestrannosť a túžbu naplniť korporátnu stratégiu NUMBER ONE > NEXT.

Prvé elektricky poháňané SAV od BMW bude zároveň prvým modelom globálneho charakteru, ktorý bude vyrábaný v Číne. Tam sa začne s predajom už koncom tohto roka. Model iX3 nie je len prezlečenou klasickou X3, ale dalo by sa povedať, že je to auto vyrobené od základov. BMW pri vývoji svojho nového elektromobilu vsadilo na použitie najmodernejšieho pohonu eDrive 5. generácie, ktorý sa už v budúcom roku objaví aj v pripravovaných modeloch iNEXT a i4.

eDrive 5. generácie

Najnovší pohon eDrive kombinuje najmodernejšie verzie elektrického motora, výkonovej elektroniky, nabíjacej technológie a vysokonapäťových batérií. Vďaka takejto kombinácii automobilka docielila vyšší dojazd, nižšiu hmotnosť a v neposlednom rade aj rýchlejšie nabíjanie. Podľa oficiálnej tlačovej správy eDrive 5. generácie predbehol konkurenciu a poskytuje vynikajúci základ pre ekonomicky udržateľné nasadenie vo veľkosériovej výrobe. Najnovšia koncepcia pohonu je založená na vytvorený jednotného celku z elektrického motora, prevodovky a ostatnej elektroniky.

Nový elektromotor, ktorý je v iX3 použitý pracuje na princípe neustále budeného synchrónneho motora bez použitia magnetov. BMW navyše uvádza, že samotná konštrukcia elektomotora sa zaobišla bez použitia vzácnych zemín. Elektromotor by tak mal mať až o 30% vyššiu energetickú hustotu ako je tomu v prípade všetkých aktuálne používaných elektromotorov značky BMW. Elektrický agregát modelu iX3 bude pracovať s účinnosťou až 93%, čo je oproti 40% klasického spaľovacieho motoru slušný rozdiel. Celkový výkon takejto novej sústavy by sa mal pohybovať na úrovni 210 kW, s točivým momentom 400 Nm. Novinka zvládne šprint z 0 na 100 kilometrov za hodinu už za 6,8 sekundy, čím sa vyrovnáva konvenčnému modelu X3 30i. Maximálna rýchlosť je potom elektronicky obmedzená na 180 kilometrov za hodinu.

Nový akumulátor s vyššou energetickou hustotou

BMW pri vývoji eDrive myslelo aj na akumulátor. Ten najnovší, ktorý je použitý v elektrickom SAV má 188 samostatných článkov a jednotková energetická hustota je približne o 20% lepšia ako doposiaľ. Celková kapacita batérie je 80 kWh, no využiteľných je len 74 kWh. Aj napriek tomu by mal byť predpokladaný dojazd pri meraní podľa cyklu WLTP až 459 kilometrov. Spotreba by sa mala pohybovať na úrovni 19,2 kWh na 100 kilometrov. Výhodou bude ale extrémne rýchle nabíjanie. BMW uvádza, že nová iX3 sa nabije z 0 na 80% v priebehu 34 minút, zatiaľ čo 10 minút nabíjania vystačí na prejdenie ďalších 100 kilometrov.

bmw ix3
Zdroj: BMW

Okrem použitia najmodernejších technológií pohonu, myslela automobilka aj na posádku. Najnovší palubný systém E-Route dokáže vypočítať trasu na základe aktuálnych energetických potrieb pričom do plánovania zahŕňa aj nabíjacie stanice a rôzne body záujmu. Tým sa dokáže znížiť počet nutných zastávok a vďaka rýchlemu nabíjaniu sa aj skráti výsledný čas cestovania. O zvýšený komfort a účinnosť sa postarajú služby BMW Connected Charging. Výhodou bude potom možnosť využívať nabíjacie stanice IONITY za zvýhodnené ceny, ktoré sa pre Nemecko pohybujú na 29 centov za 1 kWh. To v prepočte znamená, že “plnú nádrž dotankujete” za niečo cez 20 eur.

Adaptívne rekuperovanie a nižšie ťažisko

Samozrejmosťou je potom pokročilý spôsob rekuperácie. BMW sa na túto záležitosť pozrelo z dvoch pohľadov. Ten prvý je klasický kedy si vy sami určujete akým spôsobom bude Vaše auto rekuperovať. Na výber je z troch možností rekuperácie a to nízka, stredná alebo vysoká. Novinkou je potom použitie adaptívneho spôsobu rekuperovania energie, kedy sa auto samo prepína na základe aktuálne premávky. Ak budete jazdiť v meste a pred sebou budete mať nejaké iné vozidlo, bude zvolený najvyšší systém rekuperovania. Naopak, v prípade, že budete mimo mesta a pred Vami nebude žiadna prekážka pri zložení nohy z akceleračného pedálu budete plachtiť. BMW už tradične do iX3 zahŕňa aj stupeň jazdy B, kedy Vám na ovládanie vozidla stačí len jeden jediný pedál a ako brzdenie sa využíva mimoriadne aktívna rekuperácia.

Nakoľko iX3 obsahuje batérie, ktoré sú uložené v podlahe, celkové ťažisko kleslo o 7,5 centimetra. To má za následok výrazne lepšie jazdné vlastnosti pri prejazde zákrut vo vyššej rýchlosti. Podvozok elektrického SAV dostal špeciálny pomocná rám zadnej nápravy, ktorý má slúžiť najmä na lepšie uchytenie batérií a na zabudovanie pohonnej jednotky. Už v štandarde dostanete adaptívne tlmiče, ktoré sa budú prispôsobovať aktuálny potrebám jazdy.

Pri vývoji bol aj Hans Zimmer

V interiéri sa už tradične dočkáme najlepších materiálov a prémiového spracovania. Novinkou je nasadenie špeciálneho ozvučenia BMW IconicSound, ktoré poskytuje akustickú odozvu na obohatenie zážitku z elektrickej jazdy. Každú zmenu zaťaženia pri akcelerácii vodič pocíti ako jemne modulovaný zvuk a rekuperáciu ako jemne filtrovaný zvukový podtón. Inými slovami môžeme povedať, že jednotlivé jazdné režimy budú mať aj vlastnú, aj keď umelú, zvukovú kulisu. Zaujímavosťou je, že BMW iX3 je prvým sériovo dodávaným modelom, na ktorého vývoji sa podieľal aj Hans Zimmer a Renzo Vitale. Vďaka spolupráci týchto dvoch majstrov si budete môcť vypočuť krásny simulovaný zvuk štartu či jazdy. Postupne sa tieto efekty dostanú do všetkých elektrifikovaných modelov značky.

Dva stupne výbavy

BMW iX3 bude dostupné v dvoch výbavových stupňoch. Štandardom bude výbava Inspiring, ktorá obsahuje mnoho prémiových prvkov vytvorených pre zvýšenie komfortu a radosť z jazdy. Za zmienku určite stoja 19-palcový disky kolies, LED svetlomety, panoramatické strešné okno, automatické otváranie veka batožinového priestoru, Driving Assistant Professional s prvkami ako aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop & Go, Asistent riadenia a jazdného pruhu, asistent udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočnou kolíziou plus asistent parkovania so snímačmi vpredu aj vzadu, systém na monitorovanie tlaku v pneumatikách a alarm s diaľkovým ovládaním. Na zozname štandardnej výbavy nebude chýbať ani BMW Live Cockpit Professional doplnený o upravený navigačný systém a mnoho iného.

Druhým, doplatkovým balíčkom výbavy bude Impressive. V tomto prípade dostane iX3 20-placové disky kolies, adaptívne LED svetlomety a akustické sklá predných okien. O komfort bude postarané vďaka koženým čalúneným sedadlám Vernasca alebo športovým sedadlám vpredu s bedrovou opierkou. Okrem toho bude na palube Head-up displej, rozšírený asistent parkovania s parkovacou kamerou, BMW Gesture Control, ozvučenie Hraman Kardon a palubný WiFi hotspot.

https://www.startstop.sk/news/40069/zavod-v-lipsku-opustili-posledne-vyrobene-modely-bmw-i8/

Zdroj: BMW

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVolkswagen ID.3 sľubuje 550 kilometrov za 40 000 €. Že by prelom v priemysle?
Nasledujúci článokSuzuki Swift Facelift: Drobec drží krok s dobou
Som študentom Fakulty Elektrotechniky a Informatiky STU. Vo svojom voľnom čase sa venujem najmä technologickým novinkám z oblasti IT a autonómnych technológií. Sledovanie noviniek a pokrokov v automobilizme patrí medzi moje najväčšie koníčky. Najviac častu trávim sledovaním koncernu VW a taktiež elektromobilitou a vecami s ňou spojenými.