O spoločnosti Nikola som písal už v minulosti. Automobilka, ktorá tvrdila, že prinesie revolúciu v elektromobiloch čelí momentálne vážnym obvineniam z podvodu.  Poďme sa pozrieť, čo spôsobilo Nikole problémy a aké vážne sú obvinenia.

Nový Theranos: Elektromobilita a elektrické autá sú pre mňa vášeň. Okrem toho, že elektromobily pomáhajú znižovať uhlíkovú stopu na planéte je zaujímavé sledovať aj inovácie a nové technológie vo výrobe, ktoré prinášajú spoločnosti ako Tesla alebo NIO. Preto pravidelne sledujem novinky a rozhliadam sa po nových startupoch a spoločnostiach, ktoré by mohli prechod k elektromobilite akcelerovať. Ako je na tom Nikola?

Jednou z takých firiem mala byť aj Nikola. Charizmatický CEO a modely s dobrým dizajnom mali tvoriť silnú konkurenciou bežným spalovákom. Môj obdiv k odhodlaniu spoločnosti prešiel však cez dve fázy. Najprv som sa čudoval a pokladal si otázky nad niektorými rozhodnutiami spoločnosti, neskôr som však vytriezvel a pochopil, že miesto novej Tesly sa pozerám na Theranos 2.0.

Nikola a GM deal

Moment vytriezvenia nastal už pred pár týždňami, keď Nikola oznámila dohodu s automobilkou General Motors. GM získalo 11% podiel v spoločnosti za služby udržiavania a opravy vozidiel. Nikola zároveň uzavrela kontrakt s GM, ktoré má Nikole vyrábať elektrické badgery.

Určite sa pýtate čo ponúkla Nikola na výmenu? Odpoveď je jednoduchá… nič. Nikola nič nevlastní a ani nikdy nevlastnila nijakú revolučnú technológiu. Aký význam by inak dávalo použiť vo výrobe zastaralé technológie GM, keď máš na trhu lepšiu batériu ako má Tesla? Takže Nikola uzavrela jeden z najhorších dealov aké som v automobilovom a technologickom priemysle videl. Samozrejme, poukazuje to aj na zúfalosť General Motors, ktorej predaje každoročne klesajú. Situáciu v GM popíšem však v inom článku.

Samotný deal by mohol byť pre Nikolu výhodný z toho hľadiska, že im to dodáva väčšiu kredibilitu a tým pádom umelo zvyšuje aj cenu akcií. Pre GM je výhoda jasná. Bezplatne otestuje svoju technológiu pri výrobe elektromobilov inej spoločnosti a pokiaľ sa z Nikoly niečo stane tak budú mať v spoločnosti 11% podiel…to však nečakali, že príde Hindenburg.

Čo tvrdí Hindenburg?

Hindenburg je výskumná agentúra, ktorá sa zaoberá fundamentálnou analýzou akcií a firiem spoločností, ktoré ukazujú vykazujú abnormálne znaky. Hindenburg zarába na tzv. short-selling, teda zarábajú na poklese ceny akcií, nie na stúpaní.

Z celkového reportu som vybral pár dôležitých častí, ktoré som považoval za najzaujímavejšie a najdôležitejšie pri skladaní celej mozaiky spoločnosti Nikola. Tých klamstiev, ktoré Nikola vypustila je však omnoho viac, a preto odporúčam si neskôr prečítať celý report.

December 2016: kamión je plne “funkčný”

Nikolu som začal vnímať niekedy medzi rokom 2016-2017. Koncom roku 2016 vydala Nikola správu o tom, že na svojom evente predstavia plne fungujúce nákladné vozidlo, ktoré nazvali Nikola One.

Spoločnosť Nikola potvrdila, že ide o funkčný prototyp vozidla a nielen dizajnový kúsok. Trevor Milton v prezentácií viackrát hovoril o tom, že ide o reálne auto a nielen “pusher”. Reálne sa však s vozidlom jazdiť nedalo a jediné, čo fungovalo bola elektronika a softvér vozidla.

Trevor Milton Falsely Claimed Repeatedly that the Nikola One Was "Fully Functioning" "Not a Pusher"

Osobne som toto predstavenie naživo nevidel, ale pozrel som si časti zo záznamu. Trevor stále opakoval, že vozidlo je “reálne a funguje”. Toto som v živote na žiadnej prezentácii nevidel. Podozrivé? Poďme ďalej.

Apríl 2019: Nikola NZT – revolúcia off-roadu

Nikola NZT je ďalší z výstrelkov Nikoly. Spoločnosť, ktorej hlavnou devízou bol dobrý 3D dizajnér, neustále chrlila nové obrázky a videá vozidiel, ktoré neboli ani vo fáze prototypov.

Správa od Hindenburgu mi veľa vecí objasnila. Off-roadový “zázrak” NZT bol zjavne viackrát redizajnovaný a veľa funkcií nebolo vo finálnom prototype vôbec implementovaných. Pre mňa boli v dobe ohlásenia hlavne zvláštne informácie o dojazde. Akonáhle testujete dojazd vozidla, tak to robí väčšinou nezávislá spoločnosť, ktorá sa spolieha na metodiky EPA, NEDC alebo WLTP. NZT žiadnym testovaním neprešlo, napriek tomu však Trevor Milton neustále tvrdil, že vozidlo má dojazd 150 miles/240 kilometrov. Pozrel som sa teda na ďalšie vozidlá na stránke Nikola a zistil som, že ani jedno z nich neprešlo nezávislým testovaním a všetko to boli v podstate vymyslené čísla.

Nikola NZT Unveiling | Nikola Powersports

Všimnite si ešte jeden detail. Vozidlá vo videách nefungujú, ale väčšinou stoja na mieste.

Jún 2020: Nikola IPO:

Toto je podľa mňa úplne najväčší prúser, ktorý Nikola vyprodukovala. V podstate je to väčší prúser ako Theranos, ktorého ohodnotenie bolo v čase najväčšej slávy 10 miliárd. Nikola v Júni prišla na akciové trhy s ponukou akcií v celkovej hodnote 12 miliárd dolárov.

Tie sa jej podarilo predať poväčšine retailovým investorom, ktorí očividne netušili, čo kúpili a len skúšali šťastie na burze. Odvtedy klesli akcie o viac ako 50%.

Júl 2020: Nikola two funguje?

Trevor Milton v Júli zdielal video, v ktorom testovali nákladné auto Nikola Two po ceste s tým, že tvrdil, že dokáže zrýchliť z 0-100km/h za 5 sekúnd. Je podľa vás toto 100 km/h? Okrem toho Trevor Milton tvrdil, že zrýchlenie 0-100 dosiahli za 5 sekúnd, pričom to očividne tak nie je.

Nikola Two Going “0-60 in Under 5 Seconds”

Zrýchlenie okrem toho trvá 10 sekúnd…

Nikola sa bráni ako dieťa na pieskovisku:

Nikola dnes nemá na trhu žiadny produkt ani prototyp, ktorý by fungoval a dal by sa posunúť do sériovej výroby. Pritom je to tak jednoduché. Ak by mali niečo, čo funguje, tak by to dali otestovať nezávislej firme alebo by minimálne dali nejaké normálne video, ktoré by vozidlo zachytávalo v akcii. Miesto toho sa však Nikola vyhráža súdmi a právnikmi, ktoré majú dať veci na pravú mieru. To je zbytočne patetické.

Okrem toho si nemyslím, že sa dajú všetky pochybnosti vyvrátiť. Hindenburg jednoducho urobil excelentnú prácu a okrem toho to naplánoval v čase, keď je Nikola najzraniteľnejšia.

Z ekonomického hľadiska to tiež nedáva zmysel:

Odhadovaná rezerva Nikoly je momentálne 700 miliónov dolárov. Za posledný štvrťrok “spálila” Nikola 86 miliónov dolárov. Na vybudovanie novej kapacity pre výrobu elektrických badgerov vyžaduje GM platbu okolo tých 700 miliónov dolárov. Nikola okrem toho ohlásila výstavbu továrne, ktorej cena sa odhaduje na viac ako 1 miliardu dolárov a v najbližšom roku má z výrobných liniek začať schádzať aj nový elektrický kamión Nikola Tre. Nikola má dve možnosti. Buď predajú predstavitelia spoločnosti časť svojich akcií a budú dúfať, že im to bude stačiť, alebo vydajú nové akcie, ktorými znovu znížia hodnotu existujúcich akcií na trhu.

Pohnime sa ďalej

Podobne ako Theranos skončil zle pre Elizabeth Holmes, skončí príbeh Nikoly zle pre Trevora Miltona. Je to v konečnom dôsledku to isté. Klamať nielen v biznise, ale aj v reálnom živote sa neoplatí. V konečnom dôsledku vás klamstvo aj tak dobehne a následky pre vás a celú spoločnosť bývajú vo väčšine prípadov veľmi zlé. Vedenie bude pravdepodobne v najbližšej dobe čeliť obvineniam z podvodu a zavádzania investorov. Samotná spoločnosť Nikola zároveň hromadný odchod vedenia spoločnosti najviac pravdepodobne neprežije…

Ak ste však náhodou boli fanúšikom Nikoly, tak nebuďte smutní. Vo svete elektromobility sa poslednú dobu dejú úžasné veci. Okrem Tesly, ktorá má na 21.septembra naplánovaný battery day, je tu aj nová automobilka Lucid, ktorá pred pár dňami predstavila svoj krásny model Lucid Air.

 

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokModernizovaný Hyundai i30 N príde s novou prevodovkou
Nasledujúci článokPRVÁ JAZDA: Mercedes-AMG GLA 35, zver vo voľnom výbehu