Domov Elektromobilita Situácia po pandémií: Slováci častejšie siahajú po jazdený vozidlách, budeme takto nakupovať...

Situácia po pandémií: Slováci častejšie siahajú po jazdený vozidlách, budeme takto nakupovať aj elektromobily?

Young woman charging an electric vehicle in an underground garage equiped with e-car charger. Car sharing concept.

Nečakaná pandemická kríza ovplyvnila celý svet naprieč spektrom priemyslu. Ako sa zmenilo naše myslenie, ovplyvnila nás súčasná situácia pri výbere vozidiel. Budeme nakupovať autá on-line? Zvýši sa podiel jazdených vozidiel na našich cestách? A čo elektromobilita?

Predaje nových vozidiel zaznamenali na Slovensku pokles v priemere o viac ako 20%. Situácia na opačnom brehu je ale úplne iná, predajcovia jazdených vozidiel sa môžu tešiť, záujem totiž rastie práve o zánovné autá.

Pýtali sme sa preto prevádzkového riaditeľa siete autocentier AAA AUTO Petra Vaněčeka. Zaujímalo nás predovšetkým ako sa zmenil samotný trh, čo možno očakávať v budúcnosti a ako sú pripravení na príchod elektromobility.

Ako sa prejavila korona kríza na trhu jazdených vozidiel?

Korona kríza zahýbala automobilovým trhom naozaj výrazne. Rapídny pokles sa najviac týkal predaja nových áut, ale zasiahol aj sekundárny trh s ojazdenými vozidlami. Pre koronavírus a s ním spojené obmedzenia na Slovensku medziročne klesla ponuka inzerovaných jazdených áut celkovo o 60 tisíc, v Českej republike o 90 tisíc, v Poľsku o 185 tisíc a o 150 tisíc v Maďarsku.

Situácia na trhu priniesla aj vyššie ceny, pričom stredná hodnota ceny ojazdených áut najviac rástla na Slovensku, kde stúpla o 765 eur, teda dvojnásobne v porovnaní s Českou republikou. Vlani v ponuke na Slovensku výrazne pribudlo plne elektrických vozidiel (medziročný nárast takmer o dve tretiny), ako aj hybridov (nárast  o  tretinu).

Pri nových vozidlách bol príčinou poklesu najmä jarný lockdown, výpadky vo výrobe a následne výpadky v dodávateľských reťazcoch a opätovné uzatvorenie autosalónov. Na sekundárnom trhu chýbali zánovné autá, značne klesol dovoz ojazdených áut zo zahraničia a predaj vozidiel brzdili taktiež uzavreté autobazáre, ktoré museli prejsť na online predaj.

Čo očakávate v najbližších mesiacoch, pokles alebo vzrast záujmu o jazdené vozidlá?

Už sú to viac ako dva mesiace od znovuotvorenia našich pobočiek a môžem povedať, že predaje v našich autocentrách AAA AUTO, nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike sa extrémne zvýšili. Dopyt ľudí po ojazdených vozidlách prudko narástol, čo dokazuje, že ľudia stále viac preferujú osobný výber vozidla priamo v autocentrách, kde si môžu vybrané auto fyzicky pozrieť a vyskúšať prostredníctvom skúšobnej jazdy.

Na Slovensku máme momentálne v ponuke vyše 4 000 automobilov a vozidlo si ľudia môžu prísť vybrať až v 12 pobočkách v rámci celej republiky.

Situácia okolo pandémie rozhýbala výrazným spôsobom online priestor a teda aj samotný predaj vozidiel. Myslíte si že tento trend sa udrží, stojíme na začiatku novej éry nakupovania vozidiel? 

Tu musím poznamenať, že sa potvrdili naše očakávania, keď sa medzi ľuďmi jednoducho nazbieral  dopyt po osobnej kúpe ojazdených vozidiel, nahromadený za niekoľko mesiacov, kedy bol k dispozícii len online predaj áut.

Aj napriek tomu, že ľudia stále nakupujú autá aj online cestou, je jasné, že väčšina preferuje fyzický výber vozidla priamo na pobočke autocentra, s možnosťou si auto vyskúšať na mieste a porovnať s inými modelmi.

Slovensko bolo v minulosti špecifické tým, že na rozdiel od okolitých krajín, bol stále silný dopyt najmä po naftových jazdených autách? Aký je pomer momentálne dopyt nafta vs. benzín?

V tomto sa nič nezmenilo. U našich zákazníkov, či už na Slovensku alebo v Českej republike, stále pretrváva dopyt najmä po naftových vozidlách. Na Slovensku si každoročne kúpi naftové vozidlo až o vyše 50 percent viac zákazníkov ako auto benzínové.

A čo alternatívne pohony? Budúcnosťou automobilového trhu sú ekologické vozidlá. Ako ste pripravení na túto výzvu?

Rozvoj elektromobility a väčší záujem o ekologické vozidlá pociťujeme aj u nás v autocentrách AAA AUTO. Podpora čistej mobility zo strany miest v podobe parkovania zdarma pre elektromobily a hybridy motivuje ku kúpe viac vodičov ako predtým.

Taktiež dotačné programy pre firmy a potom alternatívne pohony ich robia ešte atraktívnejšími. V ponuke našich autocentier zákazníci nájdu aj niekoľko stoviek ekologických vozidiel, takže môžem len potvrdiť, že na nárast dopytu po ekologických vozidlách sme pripravení.

Rastie záujem ľudí o jazdené elektromobily a hybridné autá?

Čo sa týka alternatívnych pohonov, čistá elektromobilita slovenských a českých zákazníkov veľmi   neláka. Pre väčšinu populácie je elektromobil príliš drahý a jeho praktické využitie nezodpovedá nárokom spotrebiteľov. Veľká časť ľudí sa zároveň obáva nedostatočnej infraštruktúry a nevyhnutnosti prispôsobiť sa vlastnému autu.

Naopak, hybridné vozidlá sú v očiach zákazníkov prijateľným kompromisom. Každopádne, my sme na nárast záujmu o alternatívne pohony pripravení. Aj napriek tomu, že v celkovom súčte trh počas korona krízy výrazne oslabol, tak vyšší podiel na trhu ojazdených áut sme zaznamenali práve pri hybridoch a elektromobiloch. Za posledný rok bolo na Slovensku v ponuke na celom trhu až 2 986 hybridov a 1 258 plne elektrických vozidiel.

Ako je to so samotnou batériou, garantujete určitú kapacitu pri jazdených elektromobiloch? Povedzme 70-80% z pôvodnej?

Elektromobily sú veľmi špecifické a preto aj našich zamestnancov pravidelne školíme, jednak ohľadom výkupu, tak i predaja. Zameriavame sa na zánovné vozidlá, kde je kapacita batérie dostatočná. Každý zákazník má pred predajom pochopiteľne možnosť nechať si vozidlo skontrolovať v nezávislom servise a na základe toho sa rozhodnúť, či je pre neho vozidlo ideálne.

Slováci sa kedysi rozhodovali predovšetkým podľa ceny áut, kvalita a samotná výbava išli trochu do ústrania. Ako je to v súčasnosti?  

Zákazníci siete autocentier AAA AUTO nám každoročne ukazujú, že je pre nich zásadná nielen cena, ale hlavne výbava automobilu. Kým čoraz bežnejšie prvky výbavy ako sútempomat, automatická klimatizácia, handsfree alebo parkovacie senzory nepatrili ešte pred piatimi rokmi medzi vyhľadávanú výbavu – hlavne u mladších vodičov, tak tí si už nedokážu predstaviť, že by takúto výbavu v aute nemali.

Až 58 % kúpených áut má tempomat, 57 % multifunkčný volant, 47 % vyhrievané sedačky, 34 % parkovacie senzory. Zvýšenej obľube sa tešia aj autonómne prvky výbavy ako asistent rozjazdu do kopca, automatické parkovanie či automatické zastavenie pred prekážkou.

Vodiči sa pri kúpe automobilu za posledný rok viac zamerali aj na prvky, ktoré im uľahčia cestovanie s rodinou. V prvom rade si vyberali veľký priestor vo vozidle, najčastejšie teda karosériu kombi alebo SUV. Hoci komfortné prvky u nich nestrácajú na obľube, nie je to v tomto prípade až tak zásadné kritérium pri výbere vozidla. Seniori sa naopak často vyššej výbave skôr vyhýbajú a riešia čisto praktickú stránku veci.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!