Domov Elektromobilita Osemročná Tesla ako dôkaz “ekologickosti” elektromobilov

Osemročná Tesla ako dôkaz “ekologickosti” elektromobilov

Neustále a z každej strany počúvame o ekologickosti nových elektromobilov. Čelíme jednoznačne antikampani voči spaľovacím motorom. No realita sa  však môže líšiť a postupom času na to možno všetko prídeme.

Európska únia sa netají tým, že chce presadzovať elektromobilitu v rámci svojho poľa pôsobnosti. Na to, aby si človek vedel v tomto prípade spočítať 2+2 netreba titul z kvantovej fyziky. Pri použití sedliackeho rozumu je zjavné, že zámery našej Európskej únie sú tak trochu v nesúlade s realitou pri propagácii elektromobilov. To znamená, že plánované opatrenia pravdepodobne nebudú viesť k tak radikálnemu zlepšeniu.

Robíme, aby sme robili

Všetci sa zhodneme na tom, že klimatická situácia na svete je vážna a treba s tým, čo sme spôsobili, niečo robiť. Je možné vidieť politický tlak na radikálne rýchly rozmach electromobility. Ale kde sa táto teória a už aj prax opiera o poznatky vedy či techniky ? Niekedy to skôr vyzerá tak, že sa niečo robí preto, len aby sa niečo robilo.

Za príkladom nemusíme ísť ďaleko. Len nedávno sme priniesli článok ako ďalší s členov skupiny Stellantis – značka DS plánuje produkovať iba čisto elektrické vozidlá. Nie je dávno, čo šéf skupiny Stellantis povedal: “ Vedecké rozhodnutie o voľbe tejto technológie nebolo vykonané automobilovým priemyslom.” Ďalej doplnil: “vlády by mali chápať analýzu celého životného cyklu auta, nie len emisie z výfukov.” Problémom je ignorácia jednotlivých procesov vo výrobe. Taktiež, že elektrina sa nedá v našich podmienkach vyrábať bezemisne. Jedným z najdôležitejších faktorov je aj životnosť a o tej sa nehovorí takmer vôbec. Aktuálna podoba elektrických áut neumožňuje, aby slúžili ľuďom dekády. To znamená, že kompenzácia “emisnej záťaže” pri výrobe elektromobilu bude oveľa viac utopická.

Príklad nadovšetko

Jeden americký tvorca videí – Tyler Hoover si kúpil ojazdenú Teslu Model S. Tento model bol vyrobený ešte v roku 2013. Teda má niečo cez 8 rokov a najazdených zhruba 156 tisíc kilometrov. Predstavte si teraz napríklad jazdenú Octaviu s dieselovým dvojlitrom a 160 tisíc kilometrami – ešte asi čo to zvládne odjazdiť a bude žiadaným artiklom na trhu. Tesla však môže byť trochu iný prípad, aj keď technicky či esteticky na tom môže byť skvele.

Najväčším kameňom úrazu však budú akumulátory. Rovnako ako svoj mobil, ani tento akumulátor už po nejakom čase nejde nabiť na plnú kapacitu. Aktuálny stav dovoľuje nabiť dojazd tohto plne elektrického auta na 79 kilometrov. Palubný počítač hlási, že kapacita batérie je obmedzená. Čiže 79 kilometrov dojazdu sa vám môže hodiť možno maximálne do mesta, respektíve na krátke vzdialenosti.

Ak by ste si chceli takéto auto dať opraviť priamo v Tesle, vyšlo by vás to zhruba na 20 tisíc dolárov. Mimochodom zaobstáravacia cena takýchto elektromobilov po 8 rokoch je aktuálne na úrovni medzi 25-30 tisíc dolármi. Z toho nám vychádza, že akonáhle takéto auto má 8 rokov a najazdí necelých 160 tisíc kilometrov, je súce na výmenu akumulátora v cene jeho aktuálnej tržnej hodnoty. To asi viacerých odradí, pretože si to jednoducho nebudú môcť dovoliť. Nehovoriac o ekologickej efektívnosti na výrobu ďalšieho akumulátora.

Ako v budúcnosti ?

Je viac než isté, že budú existovať automobily, ktorých životnosť bude dlhšia ako životnosť súčasných elektromobilov. Vývoj sa len tak nezastaví. Cieľom je poukázať, že momentálne ešte nie sú ideálnym a dokonalým ekologickým riešením pre všetkých. Bolo by ideálne, nechať elektromobilitu na technickom vývoji. Pretože ten nás dostal od jazdy na koňoch až tam kde sme teraz. Elektromobilita by nemala byť politickým nástrojom, ktorý nereflektuje fakty a vedu. Všetci vieme, že je najvyšší čas začať s ekologickou situáciou niečo robiť. Možno je už aj neskoro. Tak snáď sa nám to podarí dosiahnuť technologickým pokrokom a nie politickým diktátom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.8 / 5. Počet hodnotení 12

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBMW odhalilo facelift iX3. Aké zmeny so sebou prináša
Nasledujúci článokTEST BMW S1000R. Ponúkla všetko čo sme od nej čakali a aj niečo navyše