Domov Elektromobilita Lexus RZ 450e – zbláznili sa? Naozaj má takýto volant?!

Lexus RZ 450e – zbláznili sa? Naozaj má takýto volant?!

Lexus RZ 450e

Lexus RZ 450e je prvým autom tejto značky od základu navrhovaným ako elektromobil. Má jeden svetový unikát, ktorý zatiaľ nemá žiadne sériovo vyrábané auto na svete.

V tieni predstavenia nového BMW radu 7 uzrel svetlo sveta elektromobil prémiovej japonskej značky. Lexus RZ 450e je prvým modelom Lexusu vyvíjaným ako čisto elektrické auto, ktoré nedostane žiadny spaľovací motor. Výnimočný je tvarom volantu aj samotným riadením.

Revolučné riadenie

Riadenie Lexusu RZ 450e môže byť totiž na želanie elektrické (drive-by-wire). Volant tak nebude mať žiadne mechanické spojenie s prednými kolesami. Tento typ riadenia sme v uplynulých rokoch mohli sledovať len na koncepčných automobiloch. Teraz však nastal ten čas, že Lexus ako prvý výrobca automobilov aplikuje túto technológiu do sériovej výroby. Volantu absentuje jeho vrchná časť, pripomína tak ovládač v lietadlách. Lexus toto riešenie zdôvodňuje tým, že vďaka absencii mechanickej väzby medzi volantom a kolesami, a variabilnému prevodu, sa volant otáča do oboch strán len v rozsahu 150 stupňov. Nebude tak preto potrebné rúčkovať rukami po volante. Lexus túto technológiu obchodne nazýva One Motion Grip. Tiež tvrdí, že vďaka tomuto riešeniu sa z ovládania vozidla odstránia nepríjemné javy napríklad pri silnom bočnom vetre či nepríjemnej spätnej väzby pri prejazde nerovností.

Volant je inak klasicky multifunkčný, s množstvami tlačidiel na ovládanie tradičných funkcií. Na volante sa nachádzajú dokonca aj ovládače stieračov a svetiel, keďže páčky pod volantom v Lexuse tiež zredukovali na minimum. Nový volant konštruktérom umožnil prepracovať prístrojový panel a digitálny prístrojový štít, pocit z jazdy sa tak bude približovať súčasným vozidlám značky Peugeot. Výhodou má byť zobrazovanie informácii o jazde v lepšom zornom poli vodiča.

Nový pohon všetkých kolies

Lexus RZ 450e má vonkajšie rozmery 4805 x 1895 x 1635 mm, rázvor osí kolies je dlhý 2850 mm. Je zároveň prvým sériovým modelom značky Lexus vybaveným novým systémom DIRECT4. Ten spolupracuje s dvoma e-nápravami. Ide o inteligentný pohon všetkých kolies, ktorý neustále vyrovnáva trakciu každého kolesa a automaticky rozdeľuje hnaciu silu. DIRECT4 využíva senzory na zhromažďovanie, vyhodnocovanie a reakcie na celý rad faktorov vrátane rýchlosti vozidla, uhla natočenia volantu a preťaženia. Z týchto vstupov vypočíta a okamžite aplikuje vhodný krútiaci moment na každú nápravu, aby maximalizoval priľnavosť a trakciu. Odchýlenie krútiaceho momentu vpredu/vzadu je možné nastaviť z 0 na 100 alebo zo 100 na 0 v priebehu milisekúnd – rýchlejšie ako ktorýkoľvek mechanický systém.

Zameraný na efektivitu

Elektromotor na prednej náprave produkuje 150 kW a elektromotor na zadnej náprave zase 80 kW, čo dáva celkový systémový výkon 230 kW (313 koní) a najvyšší krútiaci moment 435 Nm. Vozidlo je vybavené 96-článkovou lítium-iónovou batériou s kapacitou 71,4 kWh. Akumulátor sa už tradične nachádza pod podlahou kabíny, takže znižuje ťažisko auta a spevňuje celú konštrukciu. Lexus si dal extrémne záležať na kvalite a výkone použitej batérie. Ako výrobca, ktorý má s batériami dlhoročné skúsenosti z predchádzajúcich hybridných vozidiel, očakáva, že aj po 10 rokoch si batéria zachová 90 % svojej kapacity. Podrobnosti o dojazde a časoch nabíjania batérie budú oznámené neskôr, ale Lexus očakáva, že RZ bude schopné prejsť viac ako 400 km v kombinovanom cykle WLTP. Cieľová spotreba je 18 kWh na 100 km, čo by robilo z tohto modelu jedno z najefektívnejšie jazdiacich elektrických vozidiel na trhu.

Dynamický bude na tom veľmi podobne ako elektrické autá podobnej veľkosti a výkonu. Najvyššia rýchlosť je obmedzená na 160 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h potrvá 5,6 sekundy.

Hi-tech prvky pre optimálny tepelný komfort

Kokpit RZ je evolúciou konceptu Tazuna. To spája polohu vodiča za volantom a presné usporiadanie ovládacích prvkov a displejov a vytvára priestor, kde sú potrebné len malé pohyby rúk a očí na ovládanie vozidla. Princíp je inšpirovaný oťažami, ktoré jazdec používa na ovládanie koňa – čo v japončine znamená „Tazuna“. Usporiadanie virtuálneho kokpitu, head-up displeja a 14-palcového multimediálneho displeja bolo optimalizované tak, aby bola prístrojová doska položená nízko, čo ešte viac zlepšilo výhľad vodiča dopredu. Stredová konzola obsahuje nový ovládací prvok voliča smeru jazdy otočného typu pre systém shift-by-wire, ktorý odráža celkovú jednoduchosť dizajnu interiéru.

Kabína je navrhnutá ako svetlý a otvorený priestor, umocnený ambientným osvetlením so širokým spektrom voliteľných farieb. Lexus tiež vytvoril nový svetelný efekt nazvaný In-ei, ktorý vytvára úplne iné efekty ako pri vzoroch svetla a tieňa na paneloch dverí.

V príplatkovej výbave sa bude nachádzať panoramatická strecha s funkciou elektrického stmievania. Vďaka nej sa jednoduchým dotykovým ovládaním okamžite prepne z priehľadnej na nepriehľadnú, čím obmedzí akékoľvek priame slnečné svetlo. Ide teda o podobný princíp, aký používa aj napríklad BMW iX. Výsledkom je, že na udržiavanie príjemnej teploty nie je potrebné používať systém klimatizácie a nie je potrebná ani zaťahovacia slnečná clona, ​​čo šetrí hmotnosť – faktory, ktoré znižujú spotrebu energie a pomáhajú udržiavať dlhý dojazd.

Novinkou sú aj tzv. sálavé ohrievače. Tie sa nachádzajú na úrovni kolien pred vodičom a predným spolujazdcom, pod stĺpikom riadenia a spodnou prístrojovou doskou. Okrem vyhrievania sedadiel a vyhrievaného volantu pomáhajú vodičovi a spolujazdcovi zrýchliť zahrievanie a vytvárajú pocit teplej prikrývky okolo nôh. Rovnako ako panoramatická strecha pomáhajú šetriť energiu a znižujú zaťaženie klimatizačného systému. K dispozícii je aj digitálne spätné zrkadlo, ktoré vodičovi poskytuje jasnejší výhľad bez prekážok z opierok hlavy alebo batožiny a lepšie videnie v noci, či za zlých poveternostných podmienok.

Pokrokové aktívne bezpečnostné systémy

Lexus RZ 450e bude vybavený pokročilým systémom aktívnej bezpečnosti a asistenčných systémov pre vodiča, ktoré sú súčasťou najnovšej, tretej generácie bezpečnostného systému Lexus Safety System + s vylepšenými a dodatočnými funkciami a väčším rozsahom detekcie rizika nehôd. Medzi ďalšie vylepšenia patrí proaktívny jazdný asistent s asistentom riadenia a nový monitor na kontrolu správania vodiča. Ten monitoruje vodiča, či nevykazuje známky únavy alebo rozptýlenia. Proaktívny jazdný asistent používa prednú kameru na určenie uhla zákruty, pričom pri približovaní a zatáčaní vhodne upravuje prevod riadenia. RZ je tiež vybavený plynulým elektronickým otváraním dverí na jeden dotyk. Jeho činnosť je prepojená s monitorom mŕtveho uhla vozidla, ktorý poskytuje asistenta bezpečného odchodu. Ten automaticky preruší otváranie dverí, ak sa zozadu rozpoznajú približujúce sa vozidlá alebo cyklisti.

 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Gyx7lpkzaQ8]

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=uqihWUhVjdc]

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSkoro 200km dojazd iba za 5 minút nabíjania? Volvo a StoreDot prinášajú revolučnú inováciu
Nasledujúci článokBentley Heritage reinkarnuje model T. Hotový má byť v budúcom roku