Domov Elektromobilita Z Bratislavy do Mníchova na jedno nabitie? Vyskúšali sme ako funguje nabíjanie...

Z Bratislavy do Mníchova na jedno nabitie? Vyskúšali sme ako funguje nabíjanie v zahraničí

Cesta do zahraničia s elektromobilom. Pre mnohých je takáto predstava ešte stále nereálna a priam až desivá. Čo ak konkrétnu trasu pôjdem o niekoľko hodín dlhšie alebo ako budem nabíjať?

Predsa len, nabíjacie stanice u nás fungujú prevažne iba s registráciou a nemožno iba prísť a zaplatiť ako na čerpacích staniciach. Tento oriešok elektromobility sa rozhodlo rozlúsknuť ZSE Drive, ktoré ponúka k svojim nabíjacím programom takzvaný “zahraničný roaming”. Miesto teoretizovania sme vzali plne elektrickú Kiu EV6 na cestu do 500 kilometrov vzdialeného Mníchova a vyskúšali túto službu na vlastnej koži.

Z Bratislavy do Mníchova na jedno nabitie? Pravda o nabíjaní v zahraničí

Keďže sme chceli cestu absolvovať ako s klasickým autom, nijako extra sme sa na ňu nepripravovali. Vyrážali sme s batériou nabitou na 83% a nastavili tempomat na 135 km/h. Už v úvode sa prejavil nedostatok, ale nie na strane nabíjania, ale Kie EV6. Jej navigačný systém totiž nedokázal naplánovať automaticky zastávky na nabíjanie ako to vedia iné autá, a tak sme ich museli vybrať manuálne.

Keďže sme mali k dispozícii verziu s najväčším, 82,5 kWh akumulátorom a pohonom iba zadných kolies, 500 kilometrov by sme mali zvládnuť iba na jedno nabitie. V roamingu ZSE Drive je zahrnutých vyše 30 000 nabíjacích staníc po celej Európe, takže s výberom stanice nebol žiaden problém. Železnou istotou je nabíjacia sieť Ionity, ktorá ponúka ultra rýchle nabíjačky. Jednu takú sme zvolili aj my a po 210 kilometroch sme na ňu prišli s dojazdom 60 kilometrov. Nato, aby nabíjanie vďaka karte ZSE Drive fungovalo aj mimo Slovenska, musíte byť členom jedného z troch programov (Eco, Partner, Flat).

Žiadne dlhé pauzy

Nabíjanie prebehlo bezproblémovo a keďže sa naň auto vopred pripravilo, Kia konečne ukázala nabíjanie výkonom viac ako 230 kW. Jej nabíjacia krivka však bola mimoriadne nestabilná a tak nabíjací výkon neustále kolísal. Aj tak sme nabili 60% v priebehu dvadsiatich minút, čo stačilo na malú pauzu a mohli sme pokračovať ďalej. Ak sa teda budete držať ultra rýchlych nabíjačiek, žiadne hodinové zastávky sa konať nebudú. Samozrejme, nie vždy je to možné, keďže infraštruktúra má ešte stále svoje rezervy.

S Kiou EV6 by sme prišli do Mníchova na jedno dobitie, ale pokušenie vyskúšať maximálku na Autobahne bolo vyššie než úsporné cítenie. Zdvihli sme teda tempo na maximálnych 185 km/h a to sa okamžite prejavilo na dojazde. Keďže sme si chceli nechať istú rezervu, predsa len sme si urobili ešte jednu zastávku na rýchlej nabíjačke v sieti Allego. Tá však bola iba 50 kW, takže sme si na nej počkali o niečo dlhšie. Preto ešte raz pripomínam, že je dobré dávať si pozor na slovíčko ultra a držať sa ho aj za cenu menšej obchádzky. Na margo nabíjacej karty, tá opäť fungovala bez zaváhania. 

V zahraničí zaplatíte viac, no stále výhodnejšie

Roaming je totiž na hodinovej sadzbe, pričom hodina nabíjania AC stojí 9 eur a rýchle DC stojí 25 eur. Tu je dobré, že DC nabíjanie drží rovnakú cenu aj pri ultra rýchlom nabíjaní. Naša cesta smerom do Mníchova stála 50 eur, keďže sme nabíjali dvakrát. Cesta z Bratislavy do Mníchova a naspäť nás tak stála 100€. Pre porovnanie, cesta so spaľovacím autom ktorej počas 1 000 kilometrovej trasy spáli zhruba 80 litrov paliva, by pri dnešných  cenách benzínu stála zhruba 144€.

Vo výsledku sa tak cestovať s elektromobilom dá úplne bez problémov, ale nemôžete čakať nejaké obrovské finančné úspory. Pre niekoho môže byť naďalej limitujúca aj nemožnosť priamej úhrady pri nabíjacom stojane. Na výstave The Smarter E Europe sme si mohli pozrieť budúcnosť elektromobility a práve platobný terminál na nabíjacom stojane bol častým zjavom. Na výstave sme si zároveň mohli prezrieť aj novinky, ktoré uvidíte vo videu.

Z Bratislavy do Mníchova na jedno nabitie? Pravda o nabíjaní v zahraničí

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNástupca modelu M1 je za dverami. Čakali ste superšport ? Ste na omyle
Nasledujúci článokRETRO: Prvé autá v Bratislave a taxikár, ktorý viezol Roosevelta