Domov Elektromobilita Nový Mercedes-Benz eSprinter sa rýchlo nabije a prejde 500 km

Nový Mercedes-Benz eSprinter sa rýchlo nabije a prejde 500 km

Nový Mercedes-Benz eSprinter prináša množstvo technických noviniek. Je postavený na novej koncepcii, ktorá sa skladá z troch modulov. Tieto moduly poskytujú veľkú slobodu pri vývoji a stvárnení rôznych zástavieb a nadstavieb, ktoré boli doteraz známe iba z modelu Sprinter s konvenčným pohonom.

Predný modul je jednotne koncipovaná predná časť a zahŕňa všetky vysokovoltové komponenty. Bez zmeny ho možno kombinovať so všetkými variantmi vozidiel bez ohľadu na rázvor a veľkosť akumulátora. V spodku karosérie sa nachádza modul pre akumulátor. Umiestnenie akumulátora medzi nápravami zaručuje spolu s jeho robustným krytom nízke ťažisko, ktoré pozitívne ovplyvňuje jazdné vlastnosti a zvyšuje bezpečnosť jazdy. Tretím pilierom tejto modulárnej konštrukcie je zadný modul s elektricky poháňanou zadnou nápravou. Podľa princípu stratégie používania rovnakých dielov sa používa vo všetkých variantoch nového vozidla eSprinter. V zadnom module je integrovaný aj kompaktný elektromotor.

Mercedes-Benz eSprinter
Foto: Mercedes-Benz
Veľké investície

Vývoj eSprinteru stál približne 350 miliónov eur. Na prispôsobenie jeho výroby v troch závodoch Charleston, Düsseldorf a Ludwigsfelde sa v každom investuje približne 50 miliónov eur. Nový Mercedes-Benz eSprinter sa začne predávať najprv v USA a Kanade.

Elektrická dodávka používa batériu s využiteľnou kapacitou 113 kilowatthodín. Ložný objem dosahuje hodnotu 14 kubických metrov, najväčšia prípustná celková hmotnosť dosahuje až 4,25 tony. Dojazd založený na východiskovej simulácii cyklu WLTP, dosahuje až 400 kilometrov. Pri jazdení v mestskom prostredí to môže byť aj 500 kilometrov.

Mercedes-Benz eSprinter
Foto: Mercedes-Benz

V Európe bude tento prvý variant skriňového vozidla uvedený na trh na konci roku 2023 a po ňom budú postupne nasledovať otvorený konštrukčný vzor a ďalšie varianty akumulátora. Vďaka tomu je eSprinter ako základné vozidlo atraktívne pre mnohé nové odvetvia, ako aj pre výrobcov zástavieb a nadstavieb.

Tri veľkosti batérie

Hlavnými komponentmi pohonnej sústavy nového eSprinteru sú dva nové prvky: efektívny motor a inovatívna elektrická zadná náprava. Synchrónny motor s permanentným magnetom, ktorý váži približne 130 kilogramov, sa vyznačuje mimoriadne vysokou efektívnosťou a optimalizovaným teplotným manažmentom. Motor je k dispozícii v dvoch výkonových stupňoch s výkonom 100 kW, prípadne s výkonom 150 kW a poskytuje krútiaci moment 400 Nm.

Elektricky poháňaná zadná náprava okrem klasického skriňového vozidla umožňuje zostaviť aj otvorené konštrukčné vzory. Zákazník tým získava výhody, pokiaľ ide o zástavby a nadstavby, dĺžky vozidla (A2 a A3), maximálnu celkovú hmotnosť (až 4,25 tony) či hodnoty zaťaženia prívesu (až 2 tony).

Mercedes-Benz eSprinter
Foto: Mercedes-Benz

Zákazníci si pri novom vozidle eSprinter od značky Mercedes-Benz môžu podľa individuálnej požiadavky na dojazd a zaťaženie vybrať medzi tromi rôznymi akumulátormi: jeden akumulátor má využiteľnú kapacitu 56 kilowatthodín, ďalší 81 kilowatthodín a tretí 113 kilowatthodín. Články sú lítium-železo-fosfátové. Palubná nabíjačka dosahuje maximálny výkon 11 kW. Na rýchlonabíjacej stanici je možné nový eSprinter nabíjať s výkonom až 115 kW. Akumulátor s kapacitou 56 kilowatthodín sa tak nabije z 10 na 80 percent za približne 28 minút, 113 kilowatthodinová batéria na to potrebuje približne 42 minút.

Foto: Mercedes-Benz
Lepší v digitalizácii a konektivite

Nový eSprinter presvedčí aj v oblasti digitalizácie a infotainmentu. Využíva najnovšiu generáciu softvéru MBUX, akú zákazníci doteraz poznali len z osobných automobilov Mercedes-Benz. Počas všedného dňa s elektrickým vozidlom zákazníkov podporuje množstvo funkcií a služieb. Navigácia sa postará o čo najvyššiu istotu pri plánovaní. V reálnom čase a v závislosti od aktuálnej dopravnej situácie a topografie trasy napríklad zobrazí aktuálny dojazd. Okrem toho vypočíta aj najlepšiu možnú stratégiu nabíjania, aby vozidlo dorazilo do cieľa cesty čo najrýchlejšie alebo aby malo v cieli cesty želaný stav nabitia. Autentifikácia na nabíjacom stojane sa uskutočňuje prostredníctvom MBUX, platba prebieha cez služby Mercedes me.

Mercedes-Benz eSprinter
Foto: Mercedes-Benz

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS: Mercedes-Benz
Predchádzajúci článokZánovné autá – ich počet rastie, ceny sa medziročne zvýšili
Nasledujúci článokHistória a technika prvého motora V12 od BMW