Vlastniť to najlepšie, čo automobilka ponúka, je snom nejedného automobilového fanúšika. Problémom je, že takýto luxus si môže dovoliť len malá hŕstka vyvolených. Alebo nie? Dnes sa pozrieme na najlacnejšie V12, ktoré vám môžu hovoriť “pane”.

Je ale potrebné si uvedomiť, že kúpou auta to všetko ešte len začína. Aj za predpokladu, že by si auto pýtalo iba benzín a pravidelnú výmenu oleja, pri V12 to je riadna finančná záťaž sama o sebe. (Nielen) najlacnejšie V12 ale nikdy neboli o racionálnom uvažovaní. 🙂

Len pripomínam, že všetky ceny sú ilustračné a pochádzajú zo zahraničných bazárových portálov.

 

1. BMW 750i (E32/E38)

Začnime tým dostupnejším z Mníchova. V12 a veľké reprezentatívne limuzíny k sebe patria už od nepamäti. Výnimkou preto nemôže byť ani rad 7 od BMW, konkrétne v našom prípade druhá (E32) a tretia generácia (E38). V oboch prípadoch bola vrcholná verzia označená ako 750i, poprípade s dodatkom L, ak išlo o predĺžený rázvor. Staršia generácia bola vyzbrojená 5,0 litrovou V12 s kódovým označením M70 s výkonom 300 koní a krútiacim momentom 450 Nm. To jej údajne stačilo na to, aby pokorila magickú hranicu 300 km/h. Jej mladší následovník dostal do vienka modernizovanejšiu V12 s označením M73, ktorá dávala 322 koní a 490 Nm. Práve V12 motorizácie v oboch generáciách bolo možné nájsť v službách najvyšších štátnych úradníkov a výnimkou nebola ani Slovenská republika. Za najlacnejšiu 750i drhej generácie dáte tesne pod 4.000 eur, za tretiu generáciu dokonca len polovicu. Určite ale netreba pripomínať, že najlacnejšie kusy sú najlacnejšie z nejakého dôvodu. 🙂

 

2. BMW 850i

BMW radu 8 (E31), doteraz zatiaľ ešte stále jediné svojho druhu od bavorskej značky, patrí podľa môjho názoru jednoznačne k tomu najlepšiemu z Mníchova. Dôvodom je aj fakt, že v ňom jednoducho nenájdete nič menšie ako úžasnú 4,0-litrovú V8 s kódovým označením M60B40. Nás ale budú zaujímať vrcholné motorizácie s označením 850i, 850Ci a 850 CSi. Paradoxne, zďaleka najviac kusov sa predalo práve s monštruóznou V12 pod kapotou, hoci iba v základnom naladení s motorom M70B50 a výkonom 300 koní a krútiacim momentom 490 Nm. O stupienok vyššie je podľa p očtu vyrobených kusov najraritnejšie 850Ci s modernizovaným motorom M73B54 a výkonom 326 koní a krútiacim momentom 490 Nm. Na vrchole civilných verzií bola 850CSi s “eSkovým” motorom S70B56. Ten dosahoval výkon 381 koní a krútiaci moment až 550 Nm výhradne v spojení s manuálnou prevodovkou. O ďalší level vyššie sú verzie od dvorného úpravcu Alpina, pri tých ale skutočne nemôžeme hovoriť o ako o “najlacnejších V12 na trhu”. 🙂 Cena historicky prvého BMW radu 8 bude už len rásť. Za najlacnejšie kusy zaplatíte v priemere od 11.500 eur, za “cukríky” a vrcholnú 850CSi v originálnom stave pokojne aj ekvivalent ceny novej M4.

 

3. Mercedes S600

Čo môže byť vyššie ako dvanásťvalcový Mercedes triedy S? Ak neberieme do úvahy ultraluxusné značky ako Rolls-Royce a Bentley, Mercedes S je skutočne vrcholom luxusného automobilizmu a V12 pod kapotou jeho status len podčiarkuje. V tomto článku sa pozrieme na zúbok generácii W140, známej aj ako Mamut, a jej nasledovníkovi W220. V oboch prípadoch pôjde o top civilné verzie S600. V generácii W140 poháňala 600vku 6,0-litrová V12 s označením M120 s výkonom 394 koní a krútiacim momentom mamutích 570 Nm. Zrejme odtiaľ tá prezývka. 🙂 Platforma W140 neskôr slúžila aj na vývoj megalomanského Maybachu 57 a 62. Vrcholom bola extrémne raritná verzia S73 AMG s výkonom viac ako 500 koní, ktorý sa neskôr stal srdcom superšportov Pagani. Úplným šialenstvom bol Brabus 7.3S. Rod pokračoval generáciou W220, ktorá pred modernizáciou využívala atmosférickú 5,8-litrovú V12 s označením M137 a výkonom 367 koní. Po facelifte sa dostal k slovu downsizing, čo sa prejavilo na dvomi turbami prepĺňanej 5,5-litrovej V12 s výkonom rovných 500 koní (mimochodom rovnako, ako S55 AMG). Na úplnom vrchole potravinového reťazca stála tradične AMG verzia, konkrétne S65. Tá zo 6-litrovej V12 vydolovala neskutočných 612 koní.

Za dvanásťvalcového mamuta dáte približne od 10.000 eur. Mladšia generácia je o čosi lacnejšia a ceny štartujú na necelých 6.000 eur.

Perlička:

 

4. Mercedes CL600

Technika z toho najlepšieho Mercedesu zabalená do elegantnej karosérie kupé? Dámy a páni, to je trieda CL, na striedačku nazývaný aj S-Coupé. CéeLko je ultraluxusné auto pre ľudí, ktorých nebaví sedieť vzadu, ale chcú sa chopiť volantu a byť tak súčasťou deja. Najlacnejšie CL600 generácie C215 začína na sume necelých 6.000 eur. Staršia C140 sa pomaly stáva zberateľským artiklom, a preto sa cena za ako-tak schopné kusy začína na 10.000 eur.

 

5. Mercedes SL600

A do tretice Mercedes. A tentokrát môj favorit z hviezdnej štuttgartskej produkcie. Auto, ktoré vo mne evokuje oblekových finančníkov z Wall Street, ktorí si potrpia na to najlepšie. Opäť, technika na vlas rovnaká, ako pri vyššie zmienených Mercedesoch. Vrchol znova tvorila šialená verzia S73 AMG. Tá sa z času na čas taktiež objaví v inzercii, no tu už naozaj o dostupnosti nemôže byť reč. A to vlastne ani pri “obyčajnej” SL600… Cena za tie najlacnejšie kusy začína na úrovni približne 17.000 eur.

 

6. Jaguar XJS

Dajme si na chvíľku pauzu od Nemecka a presuňme sa do Veľkej Británie, konkrétne do stajne Jaguaru. Auto zloduchov, elegantný a zlovestne pôsobiaci Jaguar XJS, sa vyrábalo dlhých 21 rokov od roku 1975 do roku 1996. Celkovo bolo vyprodukovaných vyše 115-tisíc kusov. V prvej generácii bolo možné pod prednou kapotou nájsť výhradne 5,3-litrovú V12, po modernizácii v roku 1981 bolo možné zvoliť aj 3,6-litrový radový šesťvalec. Posledná modernizácia v roku 1991 priniesla opäť nové motory. šesťvalec mal zväčšený objem na rovné 4 litre a 5,3-litrovú V12 nahradila v máji 1992 6-litrová s výkonom 304 koní. Dvanásťvalce boli v drvivej väčšine kombinované s automatickou prevodovkou.  Za najlacnejšie kúsky britskej elegancie, ktoré ale potrebujú veľa lásky a ešte viac peňazí, zaplatíte približne od 7.000 eur. Cukríkové kusy sa predávajú aj za 50.000 eur.

 

7. Jaguar XJ12

Jednoznačne najstaršie auto na našom zozname. Jaguar XJ Series 1 opustil brány továrne v roku 1968. K dispozícii boli dve verzie: XJ6 s radovými šesťvalcami s objemom 2,8 a 4,2 litra a od roku 1972 aj XJ12 s dvanásťvalcom do V a výkonom 250 koní a krútiacim momentom 408 Nm, na ktorú sa zameriame. XJ12 Series 1 s predĺženým rázvorom patrí podľa môjho skromného názoru medzi tie najelegantnejšie autá, aké kedy jazdili po cestách. Celkovo sa vyrobilo 98-tisíc modelov Xj Series 1, z toho iba necelých 2.500 kusov XJ12 SWB a len 754 kusov s predĺženým rázvorom. V roku 1973 prišla Series 2 s drobnými zmenami. Motory doplnil 3,4-litrový radový šesťvalec a výkon XJ12 narástol na 258 koní. Celkovo bolo vyprodukovaných 16-tisíc XJ12 a vyše 60-tisíc XJ6 Series 2. Tretia a posledná verzia s názvom Series 3 sa vyrábala od roku 1979 do roku 1992. Z ponuky motorov vypadol najmenší 2,8-litrový radový šesťvalec a výkon XJ12 znova rástol, tentokrát na 295 koní a 432 Nm. Ceny XJ12 začínajú približne na sume 4.000 eur (za Series 3). Aktuálne je na predaj dokonca aj jedno raritné cabrio za necelých 50.000 eur.

 

8. Volkswagen Phaeton

Ak sa vám zdalo, že tento rebríček ovládajú Nemci, máte pravdu. Našťastie alebo nanešťastie? To je na posúdenie. Každopádne, tu je ďalší kandidát a až do konca rebríčka pôjde v podstate o jeden a ten istý motor. Niektorí môžu namiestať, že predsa to nie je V12, ale W12. Je to len o uhle pohľadu, 12-valcové auto samé o sebe je dostatočnou raritou na umiestnenie v tomto rebríčku. A navyše, autá, rovnako ako každý iný koníček, by mali ľudí spájať namiesto rozdeľovania. Phaeton sa s obrovskou W12 ponúkal od roku 2002 do roku 2011 a bol k dispozícii iba s predĺženým rázvorom. Prvé dva roky dosahoval výkon 420 koní a krútiaci moment 550 Nm. Približne 2,5 tony vážiaci Phaeton vďaka nemu dosiahol rýchlosť 100 km/h za 6,1 sekundy. V roku 2004 prešiel motor faceliftom, čo znamenalo +30 koní, +10 Nm a zlepšenie zrýchlenia o 0,2 sekundy. Phaeton ale nepatril medzi obľúbené luxusné limuzíny. Dôvodom bol znak na jeho kapote – potenciálnym klientom totiž nepripadal dostatočne exkluzívny. To ale znamená pomerne priaznivé ceny jazdeniek. Za Phaeton W12 zaplatíte približne od 7.000 eur.

 

9. Audi A8

Starší a výrazne obľúbenejší brat Volkswagenu Phaetonu tiež poháňa 6-litrový motor W12 s výkonom 420 koní a krútiacim momentom 550 Nm. Obrovskou výhodou oproti Phaetonu je úspora hmotnosti vďaka hliníkovej karosérii. Za prvú generáciu Audi A8 s vrcholnou motorizáciou dnes zaplatíte približne 10.000 eur. Problémom je, že verzia s W12 v generácii D2 sa vyrábala len od roku 2001 do roku 2002. Ide teda o pomerne raritný kúsok. Na druhej strane, približne na tej istej sume štartujú aj prvé W12 kúsky druhej generácie so 450-koňovou verziou motora. Aj tá má síce niečo do seba, no dovolím si tvrdiť, že D2 je kultovejšia, a preto by som ju uprednostnil. Pri Audi A8 sú ale zaujímavejšie verzie začínajúce písmenom S, ale o tom možno niekedy nabudúce. 🙂

 

10. Volkswagen Touareg

Spoločnými silami sme sa dostali na koniec rebríčka a zároveň k zrejme najbizarnejšiemu dvanásťvalcovému kandidátovi v tomto rebríčku. Obrovské SUV a 12 valcov? Touareg ale zďaleka nie je jediný. Okrem neho tu bolo aj Audi Q7 s naftovou V12 a nedávno k ním pribudol aj Bentley Bentayga s W12 a pred pár dňami aj Rolls-Royce Cullinan. Touareg je ale zďaleka najlacnejší. Techniku zdieľa s vyššie uvedenými koncernovými súrodencami a jeho cena na sekundárnom trhu začína na sume približne 13.000 eur.

Tak teda vybrali by ste si? 🙂

Zdroje: mobile.de | startstop.sk