Domov TESTY Nové vozidlá Dojazd a nabíjanie už nikoho nezaujímajú. Z BMW i7 M70 bol hotový...

Dojazd a nabíjanie už nikoho nezaujímajú. Z BMW i7 M70 bol hotový každý, koho sme viezli

Foto: startstop.sk, Erik Stríž

Elektrická limuzína BMW i7 vyzerá na pohľad na nerozoznanie od tej so spaľovacím motorom. Napriek tomu je ako päsť na oko všade, kde sa objaví.

Aktuálna generácia BMW radu 7 je najväčším generačným skokom v histórii tohto modelu. Zatiaľ čo v minulosti boli rozdiely medzi radmi 5 a 7 evidentné, ale nie tak priepastné, teraz je to celkom inak.

Aktuálne BMW 7 pripomína Rolls-Royce, aspoň čo sa týka jazdného zážitku a exteriérového dizajnu. Vnútri však máme nie klasický, ale moderný eklektický interiér, ktorý vyvoláva rozporuplné reakcie. Nepochybne je luxusný, ale podstatne inak, než Rolls-Royce, Mercedes-Benz alebo Mercedes-Maybach.

BMW i7 M70
Foto: startstop.sk, Erik Stríž

Mohli by sme sa veľmi dlho venovať opisu divokého, opulentne luxusného interiéru s kráľovským zadným sedením s vlastným kinom. O tom ste sa už ale mohli dočítať v samostatnej recenzii nového BMW radu 7 od nášho kolegu Tomáša a tiež pozrieť si celé video o BMW 740d s kolegom Karolom.

TEST BMW 740d - toto je jej najväčší mínus...

Namiesto opisu výbavy, funkcií a medzigeneračných rozdielov sa tentokrát sústredíme iba na samotný elektrický pohon v BMW i7 M70.

Elektromobily sú už dosť dobré

BMW sa teraz snaží ovplyvniť verejnú mienku. Chce dokázať, že elektromobily značiek BMW a MINI sú natoľko vyspelé, že zákazník už nemá dôvod zaoberať sa kúpou benzínovej, naftovej či plug-in hybridnej verzie.

Ľudia zo slovenského BMW sa preto rozhodli pre nevšedný krok: oslovili slovenských influencerov, ako Krištofa Králika, Gabiku Ruman a ďalších, aby si zajazdili tieto elektrické autá a svoju skúsenosť zdieľali s fanúšikmi.

Dostalo sa aj na nás, na týždeň sme si vyskúšali limuzínu BMW i7 M70 xDrive v nádhernom laku. Vyzerá ako čierny, ale keď naň zasvieti slnko, leskne sa fialovou metalízou. 

BMW i7 M70
Foto: startstop.sk, Erik Stríž
Ako elektromobil sa oplatí najviac

BMW radu 7 sa na Slovensku predáva od 116 500 eur – aspoň takto avizuje stránka bmw.sk vo výpise modelov. Vstupom do konfigurátora nachádzame iné ceny modelov: najlacnejší je práve elektromobil, a to vo verzii i7 eDrive50 s cenou od 113 060 €. Táto verzia má max. výkon až 335 kW (455 k), dojazd 611-571 km (WLTP) a pohon zadných kolies.

Až po elektromobile nasleduje naftová verzia 740d xDrive od 117 860 € a tú nasleduje plug-in hybrid 750e xDrive od 127 260 €.

Sú to poriadne sumy, avšak v tomto prípade nemáme dôvod kritizovať. Nám sa zdá byť drahý, no pre cieľovú skupinu ide o výhodnú kúpu. Ceny sú relatívne.

Čo je však dôležitejšie, v prípade BMW radu 7 je elektromobil i7 najlacnejšou možnosťou. Navyše, výkon na úrovni 335 kW a akcelerácia za 5,5 sekundy sú tak obdivuhodné parametre, že sotva by ste hľadali niekoho, komu by sa to málilo.

Nami testovaný variant i7 M70 xDrive začína na obočie dvíhajúcich 173-tisíc eurách. Pripravených má 485 kW (659 koní) a masívnu 105 kWh batériu. K dispozícii je tiež plug-in hybridná alternatíva M760e xDrive za 141 200 eur, prípadne menej výkonný elektromobil i7 xDrive60 za 138 760 €.

Elektrický dvanásťvalec

Keď sme kdesi čítali nadpis recenzie BMW i7 „Elektrický dvanásťvalec“, zaujal nás. Totiž, perfektne vystihoval dojem, ktorý sme si z pohonu odniesli aj my.

Samozrejme, že pod prednou kapotou BMW i7 M70 nie je elektrický dvanásťvalec, ale vysoko kultivovaným prejavom a schopnosťou rozbehnúť túto masu z akejkoľvek rýchlosti tento dojem evokuje. Na rozdiel od benzínového motora elektrický pohon od BMW neprodukuje žiadne vibrácie, žiadny hluk, jeho pružnosť je zdanlivo nekonečná a nástup krútiaceho momentu nevšedne mohutný.

Znamenite pokojný jazdný prejav je výsledkom citlivého zladenia podvozka s pohonom a riadením. Miernymi pohybmi volantu a akceleračného pedála doprajete pasažierom jazdu bez náklonov, trhnutí a úderov smerom od podvozka. Vodič sa môže v sekunde rozhodnúť, že úplne zmení jazdný štýl a auto sa mu so šokujúcou rýchlosťou prispôsobí. Ak si to želá, poriadne sebou aj pasažiermi zamáva, lenže so zachovaním totálnej stability. Nemusí ani meniť jazdné režimy, pretože obrovská sila je akoby vždy pripravená k jeho službám. Čaká len na pokyn, aby sa prejavila.

BMW i7 M70
Foto: startstop.sk, Erik Stríž
Elektrický BOOST

Ak chcete z BMW i7 M70 xDrive dostať maximum, ľavou páčkou za volantom aktivujete režim Boost. Na desať sekúnd vám systém sprístupní to najlepšie, čo elektrický pohon ponúka. Ostanete v nemom úžasne s úsmevom na perách z brutálnej sily elektrického pohonu. Toto je tých 485 kW (659 koní) a akcelerácia 0-100 km/h už za 3,7 sekundy. Lenže pozor, za bežných okolností by mal priemerný vodič veľký problém takúto silu skrotiť, v prípade BMW i7 nemusí mať obavy.

Nevídane stabilné auto

Práve stabilita limuzíny vyvoláva otázky. Akoby vozidlo porušovalo fyzikálne zákony, pretože práve vo chvíli, keď už očakávate prejavenie nedotáčavosti pre vysokú hmotnosť 2,77 tony a príliš ostrú zákrutu, so zvrhlým pokojom podvozok nasleduje zamýšľaný smer jazdy. V skutočnosti nejde o popieranie fyzikálnych zákonov, ale ich dôsledné využívanie.

Foto: startstop.sk, Erik Stríž

Vysokokapacitná batéria v podvozku je blízko vozovky a znižuje ťažisko limuzíny. Pohon všetkých kolies v každom zlomku sekundu prehodnocuje, kam posielať koľko krútiacieho momentu.

Potom, natáčanie zadných kolies dramaticky zlepšuje jazdné vlastnosti za všetkých podmienok. Pri nízkej rýchlosti zadné kolesá doprajú autu lepšiu obratnosť, akoby bol rázvor o meter kratší. Pri vysokej rýchlosti sa natáčajú v smere predných kolies a zvyšujú stabilitu.

Nabíjanie a dojazd? Neriešte

Po stránke jazdných vlastnosti, komfortu a technologickej vyspelosti nie je pri BMW i7 čo riešiť. Má všetko, na čo si spomeniete a dokonca aj to, o čom ani neviete, že by v aute mohlo byť. Zadné masážne a ventilované sedadlá? Má. Zadné kino s obrovskou obrovskou bezdrôtovou obrazovkou? Má. Najlepšia bezpečnosť na svete? Patrí k elite. Automatické otváranie predných aj zadných dverí? K službám. Ovládanie na diaľku, automatické cúvanie, samojazdiace funkcie na diaľnici? BMW i7 môže mať úplne všetko, čo dnes potrebujete a chcete.

BMW i7 M70
Foto: startstop.sk, Erik Stríž

A to, čo trápi záujemcov o kúpu elektrických vozidiel, v prípade BMW i7 starosťou nie je: dojazd a nabíjanie. Maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom je závratných 195 kW. Je to viac ako výkon väčšiny nabíjacích staníc. V praxi stačí, aby ste auto pripojili k 150 kW nabíjačke na 10 minút a nabijete sa na ďalších vyše 100 kilometrov jazdy.

BMW avizuje priemernú spotrebu energie 23,7 – 20,8 kWh/100 km, pričom využiteľný kapacita akumulátora je 101,7 kWh (105,7 brutto).

BMW i7 M70
Praktická funkcia zdvihnutia svetlej výšky podvozka. Na diaľnici budete chcieť nižší podvozok pre stabilitu aj spotrebu, v meste skôr vyšší. Foto: startstop.sk, Erik Stríž
Teória vs. prax

V praxi sa ale stretnete s rôznymi nabíjačkami a rôznymi podmienkami. My sme počas týždňa nabíjali na 150 kW nabíjačke s priemerným výkonom 74,4 kW. Za 52 minút sme dobili „len“ 63,94 kWh, čo však pri šetrnej jazde predstavuje aj 300 km.

Pri odovzdávaní auta palubný počítač indikoval 46 % nabitie batérie a odhadoval dojazd 223 km. Podľa WLP je dojazd 559 – 488 km na nabitie, čo sa nám počas týždňa potvrdilo.

Foto: startstop.sk, Erik Stríž
BMW sa postará aj o domácu nabíjačku

Na záver považujeme za dôležité skonštatovať, že elektrický pohon už dnes nie je obmedzením. Elektromobil sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva, čo je väčšina času.

Ideálne je, keď si majiteľ vozidla doma zriadi vlastný wallbox, aby mohol nabíjať pomalšie, šetrnejšie a lacnejšie. Aj o toto sa BMW postará, stačí sa pri kúpe vozidla informovať u predajcu.

BMW spolupracuje so ZSE Drive na inštalácií Flexible Fast Chargera, BMW Wallboxu aj Smart Wallboxu od ZSE. Keď chce klient BMW domáci wallbox, ZSE Drive vypracuje štúdiu realizovateľnosti a keď ju klient schváli, za 3 až 4 dni má wallbox nainštalovaný. Ako nový majiteľ BMW i7 tak budete mať o ďalšiu starosť menej.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokV garáži sa vznietil nemecký elektromobil s čínskymi batériami, zhorelo 140 áut
Nasledujúci článokBMW má v skúšobnej dobe humanoidného robota. Sila, čo všetko dokáže