Domov SPRÁVY News BMW má v skúšobnej dobe humanoidného robota. Sila, čo všetko dokáže

BMW má v skúšobnej dobe humanoidného robota. Sila, čo všetko dokáže

Foto: BMW

Benzínové motory majú byť vďaka špeciálnemu predkomorovému spaľovaniu výkonnejšie, efektívnejšie a spoľahlivejšie.

Predkomorové zapaľovanie bola preferovaná konštrukcia naftových motorov až do 80. rokov minulého storočia. Výhody spočívali v lepšom spaľovaní pri nízkych otáčkach, hladšom chode motora a nižšej hlučnosti. Teraz tento nápad oživuje pre benzínové motory v značne upravenej podobe BMW a zameriava sa na ďalšie výhody. Mníchovská značka si toto riešenie nechala patentovať len tento mesiac. Z údajov Európskeho patentového úradu môžeme vyčítať, že predkomorové zapaľovacie zariadenie pozostáva z predkomory

Patentovaný vynález sa týka predkomorového zapaľovacieho zariadenia pre spaľovacie motory. Pozostáva z predkomory so špeciálnymi otvormi, ktoré spájajú predkomoru s hlavným spaľovacím priestorom motora. Cez tieto otvory sa do predkomory vedie zmes paliva i vzduchu a tam sa zapáli. Zapaľovanie prebieha pomocou zapaľovacej sviečky so zapaľovacou elektródou a samostatnou uzemňovacou elektródou, ktorá je súčasťou nového vynálezu. Zjednodušene možno konštatovať, že zmes sa už „nezapaľuje“ priamo v spaľovacom priestore nad piestom zapaľovacou sviečkou, ale predkomorovým zapaľovaním.

BMW M4 CS
BMW M4 CS. Foto: Erik Stríž
Zrejmé výhody

Podľa patentu nová konfigurácia sľubuje aj lepší tepelný výkon pre zapaľovaciu sviečku namontovanú nad predkomorou. Na tento účel je v motore napevno nainštalovaná uzemňovacia elektróda. Samotná zapaľovacia sviečka, ktorá je ako obvykle naskrutkovaná do závitu sviečky, má iba jednu zapaľovaciu elektródu. To umožňuje lepšie odvádzanie tepla, čo zabraňuje žeraveniu pri vysokom zaťažení motora.

Výhody takéhoto riešenia sú zrejmé: vyšší výkon, dlhšia životnosť motora, nižšia spotreba a menej emisií. Čiže všetko to, čo fanúšikovia automobilov od spaľovacích jednotiek chcú. Keďže nový patent je nezávislý od veľkosti motora, BMW ho môže použiť v radovom štvorvalci aj vidlicovom osemvalci. Kedy ho však automobilka zakomponuje do sériových vozidiel je však zatiaľ otázne.

Humanoidný robot vo výrobe

Toto však nie je jediná aktuálna inovácie z kuchyne BMW. Spoločnosť totiž vo výrobnom závode Spartanburg skúma využitie humanoidných robotov od kalifornskej spoločnosti Figure. Robot už úspešne vložil plechové dielce do špecifických prípravkov, ktoré sa následne zmontovali ako súčasť podvozku. Na dokončenie tohto výrobného kroku musí byť robot obzvlášť obratný.

Humanoidný robot Figure 02 vo výrobnom závode BMW
Foto: BMW

Práve táto špecifická činnosť môže ušetriť zamestnancov od nutnosti vykonávať ergonomicky nepohodlné a únavné úlohy. „Vývoj v oblasti robotiky je veľmi sľubný. S počiatočnou testovacou prevádzkou teraz hľadáme možné využitie humanoidných robotov vo výrobe. Chceme túto technológiu sprevádzať od vývoja, až po jej praktické využitie,“ povedal Milan Nedeljković, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG pre výrobu.

Humanoidný robot Figure 02 vo výrobnom závode BMW
Foto: BMW
Figure 02 stelesňuje najnovšie technologické pokroky v robotike

Podľa kalifornskej spoločnosti predstavuje Figure 02 najpokročilejšieho humanoidného robota na svete, ktorý je v súčasnosti dostupný na trhu. Kombinácia pohyblivosti dvoch nôh a pokročilej obratnosti znamená, že Figure 02 vyhovuje na použitie v oblastiach s fyzicky náročnými, nebezpečnými, alebo opakujúcimi sa procesmi. Figure 02 sa môže pochváliť trojnásobným výpočtovým výkonom oproti predchodcovi, vylepšenou hlasovou komunikáciou, lepšími kamerami, mikrofónmi a senzormi, vysokovýkonnou batériou a rukami štvrtej generácie v ľudskej mierke so 16 stupňami voľnosti na ruku a silou ekvivalentnou ľudskej.

Foto: BMW

Robot dokáže plne autonómne vykonávať ľudské a obojručné úlohy vyžadujúce rôznorodú a dynamickú manipuláciu, komplexné uchopenie a vzájomnú koordináciu oboch rúk. Zvládne umiestniť rôzne zložité dielce s presnosťou v milimetroch a môže dynamicky kráčať s využitím efektívnosti konštrukcie robota.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAuto motor und sport
Predchádzajúci článokDojazd a nabíjanie už nikoho nezaujímajú. Z BMW i7 M70 bol hotový každý, koho sme viezli
Nasledujúci článokVozový park Slovákov starne: Tip, ako aj starším autám vrátiť výkon
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.