Domov SPRÁVY News V garáži sa vznietil nemecký elektromobil s čínskymi batériami, zhorelo 140 áut

V garáži sa vznietil nemecký elektromobil s čínskymi batériami, zhorelo 140 áut

Ilustračné foto

Parkovanie elektromobilov v podzemných garážach či veľkých parkovacích domoch je naštrbené. Teda minimálne v Južnej Kórei, kde pred niekoľkými dňami v dôsledku vzplanutia batérii elektromobilu poškodil požiar 140 áut, z toho 40 zhorelo úplne do tla.

Aktualizované dňa 9.8.2024 o 14:10

Na incident zareagovala aj slovenská spoločnosť EMEO, ktorá sa zaoberá poskytovaním kompletných riešení pre domáce nabíjacie stanice. Prostredníctvom portálu EV Fire Tracker monitorujúcim požiare elektromobilov na celom svete uvádza, že podľa záberov z bezpečnostnej kamery požiar spôsobil tepelný únik trakčnej batérie, pretože jasne vidieť únik plynov spôsobený rozpadom štruktúry batérie v dôsledku zvyšujúcej sa teploty, čo následne viedlo k prudkému zapáleniu týchto plynov. “Existuje predpoklad, že batéria vozidla vykazovala abnormálne správanie už niekoľko minút pred incidentom, pretože na iniciáciu tepelného úniku musí článok batérie dosiahnuť minimálne 70 C. Podľa dostupných informácií nebola garáž vybavená zariadeniami na odvod dymu a tepla, čo skomplikovalo zásah hasičov. Čo presne iniciovalo tepelný únik batérie je predmetom vyšetrovania,” uvádza sa v správe spoločnosti EMEO. Elektromobil v čase incidentu nebol na nabíjačke.

Ďalšie verejne dostupné zdroje uvádzajú, že garáž síce bola vybavená stabilným hasiacim zariadením – sprinklermi, ale tie ktoré v čase incidentu z doposiaľ neznámych príčin nefungovali. Na mieste zasahovalo 177 hasičov s 80 kusmi techniky. Celá budova bola evakuovaná, 23 ľudí skončilo v nemocnici kvôli intoxikácii dymom. Hasičom sa podarilo dostať požiar pod kontrolu po 5 hodinách a 39 minútach a celkové uhasenie im trvalo 8 hodín a 20 minút. Zásadným problémom bola ťažká dostupnosť hasiacej techniky k mieste požiaru.

Pôvodný text

Južná Kórea sa spravidla nespomína ako krajina, v ktorej by motoristi boli výrazne proti elektromobilom, no najnovšia udalosť z mesta Incheon spustila iniciatívu, ktorá je výrazne proti elektromobilom. Ľudia sú proti tomu, aby bol elektromobilom povolený vstup do parkovacích garáží, pretože sa boja rozsiahlych škôd v prípade vznietenia batérií elektromobilov. Na situáciu reagujú aj veľké firmy, ktoré dočasne zakázali parkovanie a nabíjanie elektromobilov vo svojich podzemných garážach.

Podľa policajného vyšetrovania, ktoré je podporené aj kamerovým záznamom z miesta udalosti, zavinili požiar batérie Mercedesu EQE. Keďže udalosť má silný ohlas aj medzi širšou verejnosťou, kompetentní uvažujú nad zavedením zmien. Napríklad by malo byť povinné zverejňovanie údajov o dodávateľoch batérií. Až požiar totiž preukázal, že batéria v EQE pochádza od čínskej spoločnosti Farasis Energy, ktorá do elektromobilov dodáva NCM batérie. Tie sú všeobecne známe vyššou energetickou hustotou a výdržou, no tiež o niečo vyšším nebezpečenstvom vznietenia.

Požiar poškodil celkovo 140 automobilov, z toho 40 bolo úplne zničených. Kórejské médiá informujú o 23 zranených. Požiar vznikol v podzemnej garáži pod bytovým komplexom. Ľudia z približne 500 bytov museli byť evakuovaní.

청라 풍2 전기차 화재.. 벤츠 대응은?

Majetkové straty sú vysoké

Požiare spôsobené tepelným únikom sa rýchlo šíria a môžu spôsobiť sériu výbuchov, čo sťažuje ich uhasenie,” hovorí Park Moon-woo, výskumník z Kórejského inštitútu požiarnej vedy a inžinierstva. Tesla vo svojej vlastnej správe odhalila, že uhasenie požiarov EV trvá osemkrát dlhšie ako uhasenie požiarov automobilov poháňaných benzínom. EV tiež potrebujú 110-krát viac vody na úplné uhasenie požiaru a 2,5-krát viac personálu.

Majetkové straty v dôsledku požiarov EV sú tiež približne trikrát vyššie. Národná požiarna agentúra v Južnej Kórei uviedla, že priemerná finančná škoda spôsobená požiarom EV dosiahla približne 23,4 milióna wonov (17 000 dolárov), zatiaľ čo v prípade áut so spaľovacím motorom to bolo 9,52 milióna wonov.

Farasis vyrába nikel-kobalt-mangánové (NCM) batérie. V roku 2021 čínska skupina BAIC zvolala približne 32 000 modelov dvoch rôznych elektrických vozidiel vybavených batériami Farasis, pričom uviedla chyby batérie. „Je známe, že batérie NCM vyrobené čínskymi spoločnosťami sú o 30 až 40 percent lacnejšie ako batérie NCM od kórejských spoločností,“ uviedol pre portál Korea JoongAng Daily zdroj z odvetvia. “Sme však presvedčený, že produkty miestnych firiem sú z hľadiska bezpečnosti lepšie ako čínske.” V súčasnosti jazdí na kórejských cestách okolo 3 000 áut značky Mercedes vybavených batériami Farasis.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Stále je väčšie riziko u spaľovákov

Komplexné údaje ukazujú, že u elektromobilov je menšia pravdepodobnosť vzplanutia ako u vozidiel poháňaných spaľovacími motormi. Podľa najnovších údajov kórejského Inštitútu pre vedu a technológiu mali elektromobily ku koncu minulého roka v Kórei 1,3 požiarov na 10 000 registrovaných kusov. Autá so spaľovacím motorom mali 1,9 požiarov na 10 000 kusov.

Podľa správy amerického Národného úradu pre bezpečnosť dopravy je v Spojených štátoch miera vznietenia elektromobilov 0,03 percenta, zatiaľ čo u áut so spaľovacím motorom 1,5 percenta. „Je skutočne veľkým predsudkom, že elektrické vozidlá sú z hľadiska počtu požiarov rizikovejšie ako vozidlá so spaľovacím motorom,“ povedal Choi Myoung-young, bezpečnostný výskumník z Kórejskej asociácie požiarnej ochrany.
Ale závažnosť sa dramaticky zvyšuje v prípade elektrických vozidiel, ktoré majú vysokú kapacitu batérie,” dodal Choi.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJKorean JoongAng Daily
Predchádzajúci článokFiat stiahne z trhu svoje najpredávanejšie auto
Nasledujúci článokDojazd a nabíjanie už nikoho nezaujímajú. Z BMW i7 M70 bol hotový každý, koho sme viezli

1 COMMENT

  1. V článku nebolo spomenuté, že garáž bola vybavená stabilným hasiacim zariadením (SHZ) – sprinklermi, ktoré v čase požiaru nefungovali. Garáž tiež nebola vybavená zariadeniami na odvod tepla a dymu, čo výrazne skomplikovalo a predlžilo hasenie požiaru. Bez týchto bezpečnostných prvkov by bol požiar akéhokoľvek vozidla problematický. Incident sledujeme a podrobnosti nájdete na: https://evft.eu/incidenty?id=186

Comments are closed.