Ide o automobil, ktorý nemecká automobilka BMW neskonštruovala. Aj tak patrí do histórie tejto značky len z jedného prostého dôvodu – zachránil im život.

Tak ako väčšina automobiliek, aj BMW to malo po druhej svetovej vojne veľmi ťažké. Niekoľko chýb v rozhodovaní ako sedan BMW 502, či najstratovejší model BMW 507 poslal túto obrovskú automobilku na automobilové dno a vedenie prestalo strácať nervy s modelmi, ktoré mali ziskovosť ako motorky.

BMW Isetta rozhodne stojí za pozornosť, nakoľko sa trafila do vkusu zákazníkov a aj keď sa nejedná o auto, ktoré BMW postavilo celé samo, pomohlo nemeckej automobilke vymaniť sa z automobilového a finančného dna. Isetta vznikla v Taliansku ako Iso Isetta. Jednalo sa o spoločnosť, ktorá stavala motocykle a chladiace zariadenia. Jedného dňa sa rozhodli, že okúsia svet automobilizmu a skúsia výrobu malých automobilov, ktoré sa budú masovo vyrábať a bude dostupné pre každého.

Už v roku 1952 prišli konštruktéri Ermenegildo Preti a Pierluigi Ragii s návrhom malého auta, ktoré bude jednoduché na výrobu a k pohonu mu bude stačiť už existujúci motocyklový motor. Návrh bol takpovediac ihneď schválený a pomenovaný Isetta. V preklade to znamená „Malé Iso“. Automobil sa prvý krát predstavil na autosalóne v Turíne a spôsobil totálny ošiaľ. Jednalo sa o revolučný taliansky dizajn, do automobilu sa vstupovalo spredu a celé riadenie sa otváralo spoločne s dverami. Auto bolo veľmi ľahké a stačil mu motocyklový motor, takže maximálna rýchlosť sa zastavila na 85 km/h a spotreba sa pohybovala medzi 4-6 litrami na 100 km.

Aj keď sa jednalo naozaj o primitívny automobil, priniesol niekoľko múdrych riešení. Kúrenie bolo za príplatok, ale to ste ani nepotrebovali, keďže vnútro dokázal vyhriať motor, ktorý sa nachádzal v zadnej časti automobilu pod podlahou. V letných mesiacoch zas cirkuláciu vzduchu riešila dobre navrhnutá aerodynamika – stačilo pootvoriť strechu a okno.

Isetta však nebola pre Renzu Rivolta, šéfa spoločnosti hlavným cieľom. Ten vyjednával o predaji licencie mimo iného aj do Belgicka, Španielska, Francúzska, Brazílie a Veľkej Británie. Rozhodol sa ju však predať do Nemecka, spoločnosti BMW. To talianom pomohlo zaplatiť vývoj. BMW prevzalo z veľkej časti dizajn, spravilo pár úprav, ktoré sa však talianom nepáčili. BMW upravilo svetlomety, ktoré umiestnili na kraj vozidla, zväčšili ich, čo viedlo k lepšej bezpečnosti.

Miesto motoru, ktorý bol uvedený na licenčnej zmluve automobilka použila vlastný, vzduchom chladený motocyklový jednovalec s objemom 0,25 litra a výkonom 12 koní. Maximálka sa ukotvila na 85 km/h. Od apríla 1955 BMW vyrobila za prvých 8 mesiacov zhruba 10 000 áut. Isetta bola obľúbená aj z toho dôvodu, že bolo ju možné šoférovať aj bez autového vodičáku, nakoľko vám stačil motocyklový vodičák. Medzi ďalšie dôvody obľúbenosti bola pochopiteľne cena. Prvý model v roku 1955 stál 2550 mariek. Na toto auto teda priemerne zarábajúci nemec „šetril“ pol roka.

Už v roku 1956 zasiahli normy a automobilka bola donútena spraviť pár úprav. Na šoférovanie BMW Isetta ste už potrebovali vodičák a keďže sa zväčšil rozsah poistenia, konštruktéri zvýšili aj objem motora na 0,3 litra. To pomohlo zvýšiť výkon na 13 koní a krútiaci moment 19 N.m. Nešlo o horibilný nárast, no motor sa stal efektívnejším.

Úspech tohto automobilu bol tak obrovský, že vymanil BMW z dna a mohli tak konečne investovať do „poriadneho“ auta. Už v roku 1959 bol predstavený model BMW 700 a keďže si mohli dať konštruktéri vďaka predajom Isetty záležať na novom aute, tak sa im podarilo vytvoriť ďalšie výnimočné auto, ktorému BMW vďačí za raketový vzrast v 60-tych rokoch.

Momentálne zohnať BMW Isetta v normálnom stave je priam nemožné. Aj keď bolo vyrobených cez 200 000 modelov, väčšina z nich skončila zapadnutá prachom niekde v stodole alebo boh vie ako. Ak však nájdete pojazdnú Isettu, vedzte, že automobil bude buď vyžadovať veľkú renováciu alebo zachovalý stav bude stáť cez 20 000€.

BMW Isetta, 1955 - 1962

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokOctavia štvrtej generácie sa blíži!
Nasledujúci článokChevrolet Blazer je po 13-tich rokoch späť a v najlepšej forme!