Ide o automobil, ktorý nemecká automobilka BMW neskonštruovala. Aj tak patrí do histórie tejto značky len z jedného prostého dôvodu – zachránil im život.

Tak ako väčšina automobiliek, aj BMW to malo po druhej svetovej vojne veľmi ťažké. Niekoľko chýb v rozhodovaní ako sedan BMW 502, či najstratovejší model BMW 507 poslal túto obrovskú automobilku na automobilové dno a vedenie prestalo strácať nervy s modelmi, ktoré mali ziskovosť ako motorky.

BMW Isetta rozhodne stojí za pozornosť, nakoľko sa trafila do vkusu zákazníkov a aj keď sa nejedná o auto, ktoré BMW postavilo celé samo, pomohlo nemeckej automobilke vymaniť sa z automobilového a finančného dna. Isetta vznikla v Taliansku ako Iso Isetta. Jednalo sa o spoločnosť, ktorá stavala motocykle a chladiace zariadenia. Jedného dňa sa rozhodli, že okúsia svet automobilizmu a skúsia výrobu malých automobilov, ktoré sa budú masovo vyrábať a bude dostupné pre každého.

Už v roku 1952 prišli konštruktéri Ermenegildo Preti a Pierluigi Ragii s návrhom malého auta, ktoré bude jednoduché na výrobu a k pohonu mu bude stačiť už existujúci motocyklový motor. Návrh bol takpovediac ihneď schválený a pomenovaný Isetta. V preklade to znamená „Malé Iso“. Automobil sa prvý krát predstavil na autosalóne v Turíne a spôsobil totálny ošiaľ. Jednalo sa o revolučný taliansky dizajn, do automobilu sa vstupovalo spredu a celé riadenie sa otváralo spoločne s dverami. Auto bolo veľmi ľahké a stačil mu motocyklový motor, takže maximálna rýchlosť sa zastavila na 85 km/h a spotreba sa pohybovala medzi 4-6 litrami na 100 km.

Aj keď sa jednalo naozaj o primitívny automobil, priniesol niekoľko múdrych riešení. Kúrenie bolo za príplatok, ale to ste ani nepotrebovali, keďže vnútro dokázal vyhriať motor, ktorý sa nachádzal v zadnej časti automobilu pod podlahou. V letných mesiacoch zas cirkuláciu vzduchu riešila dobre navrhnutá aerodynamika – stačilo pootvoriť strechu a okno.

Isetta však nebola pre Renzu Rivolta, šéfa spoločnosti hlavným cieľom. Ten vyjednával o predaji licencie mimo iného aj do Belgicka, Španielska, Francúzska, Brazílie a Veľkej Británie. Rozhodol sa ju však predať do Nemecka, spoločnosti BMW. To talianom pomohlo zaplatiť vývoj. BMW prevzalo z veľkej časti dizajn, spravilo pár úprav, ktoré sa však talianom nepáčili. BMW upravilo svetlomety, ktoré umiestnili na kraj vozidla, zväčšili ich, čo viedlo k lepšej bezpečnosti.

Miesto motoru, ktorý bol uvedený na licenčnej zmluve automobilka použila vlastný, vzduchom chladený motocyklový jednovalec s objemom 0,25 litra a výkonom 12 koní. Maximálka sa ukotvila na 85 km/h. Od apríla 1955 BMW vyrobila za prvých 8 mesiacov zhruba 10 000 áut. Isetta bola obľúbená aj z toho dôvodu, že bolo ju možné šoférovať aj bez autového vodičáku, nakoľko vám stačil motocyklový vodičák. Medzi ďalšie dôvody obľúbenosti bola pochopiteľne cena. Prvý model v roku 1955 stál 2550 mariek. Na toto auto teda priemerne zarábajúci nemec „šetril“ pol roka.

Už v roku 1956 zasiahli normy a automobilka bola donútena spraviť pár úprav. Na šoférovanie BMW Isetta ste už potrebovali vodičák a keďže sa zväčšil rozsah poistenia, konštruktéri zvýšili aj objem motora na 0,3 litra. To pomohlo zvýšiť výkon na 13 koní a krútiaci moment 19 N.m. Nešlo o horibilný nárast, no motor sa stal efektívnejším.

Úspech tohto automobilu bol tak obrovský, že vymanil BMW z dna a mohli tak konečne investovať do „poriadneho“ auta. Už v roku 1959 bol predstavený model BMW 700 a keďže si mohli dať konštruktéri vďaka predajom Isetty záležať na novom aute, tak sa im podarilo vytvoriť ďalšie výnimočné auto, ktorému BMW vďačí za raketový vzrast v 60-tych rokoch.

Momentálne zohnať BMW Isetta v normálnom stave je priam nemožné. Aj keď bolo vyrobených cez 200 000 modelov, väčšina z nich skončila zapadnutá prachom niekde v stodole alebo boh vie ako. Ak však nájdete pojazdnú Isettu, vedzte, že automobil bude buď vyžadovať veľkú renováciu alebo zachovalý stav bude stáť cez 20 000€.