Domov Lifestyle Z armády k luxusným butikom: Cesta Geländewagenu na červený koberec

Z armády k luxusným butikom: Cesta Geländewagenu na červený koberec

Mercedes-Benz Triedy G
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Triedy G patrí medzi najznámejšie a najpredávanejšie terénne vozidlá na svete.

Pôvodne Mercedes G konštruktéri navrhli ako robustné vojenské auto, no postupne sa vypracovalo na symbol luxusu a prestíže. Vývoj prebiehal v spolupráci s rakúskou spoločnosťou Steyr-Daimler-Puch a prvá generácia uzrela svetlo sveta v roku 1979.

Foto: Mercedes-Benz

Počiatky a vojenské korene

V 70. rokoch sa Mercedes rozhodol vytvoriť vozidlo, ktoré by spájalo vysokú priechodnosť terénom s technickou spoľahlivosťou. Kľúčovú úlohu v jeho vzniku zohral iránsky šáh Mohammad Rezá Pahlaví, vtedajší veľký akcionár Daimler-Benz, ktorý prejavil záujem o kvalitné vojenské vozidlo. Na vývoji spolupracovala aj rakúska spoločnosť Steyr-Daimler-Puch, známa skúsenosťami s terénnymi autami. Prvé prototypy absolvovali testy v extrémnych podmienkach – od rozpálenej Sahary až po arktické oblasti.

Foto: Mercedes-Benz

Pôvodné modely triedy G využívala armáda a štátne zložky. Ich robustná rámová konštrukcia a trojica uzamykateľných diferenciálov umožňovali prekonávať aj ten najnáročnejší terén. Postupne sa však začali vyrábať aj civilné verzie, čím sa trieda G transformovala na luxusné SUV.

Foto: Mercedes-Benz

Rámová konštrukcia: Pevnosť a stabilita

Jednou z hlavných črt triedy G je jej rámová konštrukcia. Na rozdiel od moderných SUV, ktoré používajú samonosnú karosériu, G-trieda stavia na tradičnom rámovom šasi. Tento dizajn zabezpečuje mimoriadnu odolnosť a stabilitu aj v najnáročnejšom teréne, čo robí z Géčka skutočného off-roadového kráľa.

Foto: Mercedes-Benz

Trojica uzamykateľných diferenciálov: Bezkonkurenčná priechodnosť terénom

Mercedes-Benz Triedy G ponúka tri plne uzamykateľné diferenciály. Tento systém umožňuje vodičovi individuálne uzamknúť predný, zadný a stredný diferenciál, čo maximalizuje trakciu na extrémne náročnom povrchu. V kombinácii so stálym pohonom 4×4 sa G-Klasse dokáže popasovať aj s najdrsnejšími podmienkami.

Foto: Mercedes-Benz

Luxusný interiér: Dokonalé spojenie pohodlia a technológií

Aj keď ide o vozidlo s mimoriadnymi schopnosťami v teréne, interiér novej generácie triedy G ponúka luxus na úplne inej úrovni. Kabína kombinuje prvotriedne materiály, ako je koža Nappa, drevené obloženie a kovové dekoračné prvky so špičkovými technológiami. Moderný infotainment MBUX, ambientné osvetlenie a vyhrievané masážne sedačky posúvajú komfort na novú úroveň. Napriek tomu si vozidlo zachováva svoju robustnosť a pripravenosť do každého terénu.

Keď Mercedes-Benz v roku 1979 predstavil Triedu G, hlavným cieľom bolo vytvoriť vojenské a pracovné vozidlo. Postupom času si však výnimočné vlastnosti vozidla začali všímať aj bežní vodiči a známe osobnosti. Automobilka preto zachovala jej robustnosť, no zároveň pridala luxus, ktorý ju povýšil na statusový symbol.

Foto: Mercedes-Benz

Generácie triedy G

W460 (1979 – 1991)

Prvá generácia sa vyrábala v rôznych karosárskych prevedeniach, vrátane trojdverového a päťdverového SUV či kabrioletu. Vozidlo sa vyznačovalo robustnou rebrovanou karosériou, manuálnymi uzamykateľnými diferenciálmi a jednoduchým interiérom. Benzínové verzie zahŕňali modely G 230 s objemom 2,3 litra a G 280 s objemom 2,8 litra. Naftové motory boli zastúpené jednotkami s objemom 2,4 litra v G 240D a 3,0 litra v G 300D, ktoré ponúkali vyšší krútiaci moment a nižšiu spotrebu paliva.

W461 (1992 – doteraz)

Táto generácia bola primárne určená pre armádu a pracovné nasadenie. Minimalizovala elektroniku a stavila na odolnosť podvozka. Často ju využívali vojenské jednotky a expediční cestovatelia. Motorizácia zahŕňala dieselové jednotky, konkrétne 2,9-litrový motor v modeli G 290GD a 3,2-litrový motor v G 320CDI.

Foto: Mercedes

W463 (1990 – 2018)

S generáciou W463 prišla významná modernizácia. Vozidlo získalo permanentný pohon všetkých kolies, luxusnejší interiér a elektronicky riadené diferenciály. Objavili sa aj výkonné AMG verzie. Dieselové motory zahŕňali jednotky s objemom 2,7 litra v modeli G 270 CDI, 3,2 litra v G 320 CDI a 3,0 litra v G 300 TD. Benzínové verzie zahŕňali modely G 400 so 4,0-litrovým motorom a G 500 s 5,0-litrovým motorom. AMG modely ponúkali vysokovýkonné agregáty, vrátane 5,4-litrového V8 v G 55 AMG a 6,0-litrového V12 v G 65 AMG.

Foto: collectingcars.com

W464 (2018 – doteraz)

Najnovšia generácia priniesla zásadné vylepšenia v komforte, elektronike a jazdných vlastnostiach. Hoci si zachovala hranatý dizajn, modernizácia sa prejavila na lepšej aerodynamike a kvalitnejších materiáloch. Dieselové verzie zahŕňajú modely G 350d a G 400d s 3,0-litrovými motormi. Benzínová ponuka obsahuje modely G 500 a AMG G63, obe vybavené 4,0-litrovým V8 motorom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Moderná éra a popularita medzi celebritami

V 21. storočí sa Trieda G stala symbolom spoločenského statusu. Používajú ju politici, podnikatelia aj celebrity. Modely ako Mercedes-AMG G63 prinášajú vysoký výkon, pričom ikonický dizajn zostáva zachovaný aj napriek technologickým vylepšeniam.

Foto: Mercedes-Benz

Ikona, ktorá pretrváva

Mercedes-Benz triedy G prešiel dlhú cestu od svojich vojenských začiatkov a dnes patrí medzi najžiaducejšie luxusné off-roady na trhu. Napriek svojmu exkluzívnemu vzhľadu si zachoval jedinečné terénne schopnosti, ktoré ho robia nezastaviteľným. Vďaka neustálym inovatívnym vylepšeniam a nadčasovému dizajnu ostáva Trieda G ikonou automobilizmu, ktorá si udrží svoju prestíž aj v budúcnosti.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokEurópsky trh prišiel o ďalšie cenovo prijateľné auto, jeho predaj zastavili
Nasledujúci článokHrozia sankcie za rýchlosť kvôli novým radarom. Pokutujú riadne nadivoko
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.