Svetoví vládcovia patria medzi tie najstráženejšie osoby sveta. Ich preprava je preto veľkou udalosťou a často je sprevádzaná uzatvorením niekoľkých ulíc pozdĺž plánovanej trasy. Je teda zrejmé, že hlavy štátov nejazdia v obyčajných automobiloch, bežne dostupných pre nás, smrteľníkov. V prvom diele tohto nového seriálu sa pozrieme na prezidenta rozlohou najväčšej krajiny sveta: Vladimir Putin a Aurus Senat.

Ruský prezident Vladimir Putin vystriedal hneď niekoľko prezidentských limuzín – od Mercedesu S600 Pullman až po domáci ZIL (ktorý ale nakoniec odmietol). No na poslednú inauguráciu, ktorá sa konala 7. mája 2018, sa odviezol na pravom ruskom výrobku. Volá sa Aurus Senat a bystrému oku neujde zjavná inšpirácia u luxusnejších najmä britských značiek.

Putinova prezidentská limuzína má na dĺžku 6,6 metra, je široká rovné dva metre a vysoká bez pár milimetrov 1,7 metra. Samozrejme, Putinov špeciál je vybavený všetkými možnými druhmi bezpečnostných opatrení, ktoré ruského prezidenta ochránia pred guľkami, ale aj explóziami, v dôsledku čoho limuzína údajne váži 6,5 tony. Samozrejmosťou sú aj špeciálne pneumatiky, ktoré umožňujú jazdu aj pri rapídnom poklese tlaku vzduchu.

Spomínali sme v úvode pravý ruský výrobok? Nuž, to nie je úplne pravda. Podľa dostupných informácií poháňa Aurus Senat 4,4-litrový vidlicový osemvalec od Porsche, ktorý je ale dopovaný elektromotorom. Celkový systém by tak mal produkovať výkon na úrovni 600 koní a krútiaci moment 880 Nm (niektoré zdroje hovoria o rovnej tisícke Nm). Tieto hodnoty na všetky štyri kolesá prenáša deväťstupňová automatická prevodovka.

Interiér je potom prehliadkou toho najlepšieho, čo Rusko ponúka. Samozrejmosťou sú tie najkvalitnejšie materiály, ako koža, drevené dekoratívne obloženie či rôzne metalické povrchy. Samozrejmosťou je zlatou niťou vyšívaný ruský štátny znak s dvojhlavým orlom. Vzadu sú až štyri sedadlá, ktoré sú oddelené veľkou stredovou konzolou tiahnucou sa pozdĺž celou limuzínou.

Limuzína vznikla v rámci projektu s názvom Kortež (čo v preklade znamená prehliadka, respektíve slávnostný sprievod) v hodnote 12,4 miliardy rubľov (približne 160 miliónov eur), ktorý financoval samotný Kremeľ. Na vývoji spolupracovali tri hlavné ruské automobilky: Kamaz, GAZ a Zil; ale aj Automobilový inštitút v Moskve či Centrálne vedecké výskumné centrum pre automobily. Výsledkom je akási Joint Venture spoločnosť s názvom Aurus.

Aurus má v pláne limuzíny od roku 2019 predávať aj “bežným” Rusom, pričom výkon ne-prezidentských kúskov by mohol dosiahnuť hodnoty až 850 koní. Podľa slov spoločnosti by cena mala byť o 20 percent nižšia ako porovnateľné modely značiek Rolls-Royce alebo Bentley, ale oveľa vyššia ako cena Mercedesu-Benz triedy S. Ruská automobilka teda mieri riadne vysoko.

Spoločnosť by tiež mala vyvinúť celú rodinu modelov – vrátane dodávky a SUV, ktoré sa majú nazývať Aurus Arsenal a Aurus Commander. Doterajšie patenty ukazujú akýsi minivan, ktorý má konkurovať Mercedesu triedy V a VW Multivanu. Prvý prototyp SUV v modelovej rodine zasa pripomína zmes Land Rover a Bentley s nepopierateľnou podobnosťou s Rolls Royce Phantom.

Mimochodom, viete, prečo Aurus? Aurum (zlato po latinsky) + Rus. 🙂

Zdroje: wikipedia | autozeitung | startstop.sk