Už je to presne 31 rokov, odkedy mníchovská značka prišla s prvým povojnovým dvanásťvalcom. Písal sa rok 1987 a v Ženeve bolo predstavené BMW 750iL generácie E32. No tam dvanásťvalce od BMW ani zďaleka neskončili…

Predtým, než sa pozrieme na tie najostrejšie dvanásťvalce od BMW, poďme sa pozrieť tam, kde to všetko začalo: do roku 1987, kedy prišlo na trh luxusné BMW 750iL generácie E32. No história prvého povojnového dvanásťvalca z Mníchova siaha až do sedemdesiatych rokov minulého storočia, konkrétne do roku 1972. Práve v tom čase sa v BMW rozhodli vyvinúť experimentálny 12-valcový motor s kódovým označením M33. Riešením bolo spojiť dva šesťvalcové motory pod 60-stupňovým uhlom. Vývoj trval 2 roky a výsledkom bola V12 s objemom rovných 5 litrov, vstrekovaním benzínu a úctyhodným výkonom 300 koní. Problémom ale bola hmotnosť – motor vážil neuveriteľných 315 kilogramov.

Preto BMW začalo na druhom projekte založenom na novom a menšom šesťvalcovom motore. Aj motor s označením M66 mal uhol zovretia valcov 60 stupňov a vyvinutý bol v dvoch objemoch: 3,6 a 4,5 litra. Väčšia verzia, ktorej výkon bol na úrovni približne 275 koní, bola o 40 kilogramov ľahšia oproti M33. Avšak tento projekt zabila ropná kríza v sedemdesiatych rokoch, ktorá nevytvorila ideálne podmienky na produkciu smädnej V12.

Do tretice všetko dobré a inak to nebolo ani v tomto prípade. Tentokrát sa ale inžinieri rozhodli vyvinúť nový motor “od podlahy” namiesto spájania existujúcich šesťvalcov. Vývoj začal v decembri 1982 a ani nie o rok neskôr, v októbri 1983, už testovali prvé jednotky. Zvyšok je história.

Ako iste všetci fanúšikovia mníchovskej značky vedia, tie najostrejšie motory sa začínajú písmenkom S. Hoci BMW ponúkalo celý rád zaujímavých dvanásťvalcov, nachádzali sa prevažne v “civilných” vozidlách (ak tak môžeme rad 7, respektíve 8 nazvať). Preto sa v tomto článku zameriame hlavne na tie najostrejšie.

S70B56 – BMW 850CSi,  Alpina B12 5.7

Legendárne BMW radu 8 generácie E31 prišlo s vrcholnou verziou označenou ako 850CSi. Tá mala pod kapotou obrí dvanásťvalec S70B56 s objemom 5,6 litra, výkonom 280 kW (381 k) a krútiacim momentom 550 Nm. Celkovo bolo vyrobených približne 1.500 kusov, čo znamená, že v súčasnosti ide o cenený zberateľský artikel. Samozrejmosťou je 6-stupňový manuál.

Najvýkonnejšiu produkčnú E31 má na svedomí Alpina. Tá si vzala do parády 850CSi, prevŕtala objem na 5,7 litra a výsledkom je výkon 307 kW (418 k). Ak si chcete splniť sen, zrejme vás sklameme. Ceny sú astronomicky vysoké…

S70/1 – BMW M8 (E31)

Bohužiaľ, jedno z najkrajších BMW, aké kedy opustili brány továrne, sa oficiálne nedočkalo M verzie, hoci tu bola snaha… Pôvodne mala byť M8 konkurentom pre Ferrari a pod kapotou sa mal ukrývať motor, ktorý tomu zodpovedal, no v BMW zistili, že v tej dobe pre také auto neexistoval trh. Ide o motor založený na rovnakom základe (M70), no v tomto prípade mal byť naladený až na 410 kW (558 k).

S70/2 – McLaren F1

Všeobecne sa v automobilových kruhoch šíri mýtus, že McLaren F1 má pod kapotou rovnaký motor, aký sa mal montovať aj do M8. To však nie je pravda. McLaren F1 mal motor vyvinutý špeciálne na mieru a označený bol ako S70/2 (kým koncept M8 sa spoliehal na S70/1). Okrem McLarenu F1 ho nenájdete v žiadnom inom aute.

S70/2 bol taktiež založený na civilnejšej M70, no v tomto prípade bol prevŕtaný na objem 6,1 litra a dosahoval výkon aj na dnešné pomery viac než úctyhodný: 461 kW (627 k) a krútiaci moment 650 Nm. Spojený bol výhradne so 6-stupňovým manuálom. Tieto parametre mu zaručili titul najrýchlejšieho auta svet na dlhých rokov (1993 – ), kým neprišlo Bugatti Veyron. Na stovku McLaren F1 zrýchlil za 3,4 sekundy, na 200 km/h mu stačilo 9 sekúnd a na 300 km/h len niečo málo cez 20 sekúnd. Maximálku dosiahol šialených 391 km/h s odstráneným obmedzovačom.

S70/3 BMW V12 LM a LMR, BMW X5 Le Mans

A na záver ostaneme len pri motoršporte. Le Mans špeciály BMW V12 LM a LMR poháňal posledný vývojový stupeň (zatiaľ) posledného ostrého dvanásťvalca od BMW, označeného ako S70/3.

BMW LM a LMR s vyrábali v rokoch 1998 až 2000. S79/3 mal objem 6,0 litra a odhadovaný výkon dosahoval približne 580 koní: na rovinke Mulsanne v Le Mans dosahoval prototyp rýchlosť 341 km/h.

V 24-hodinových závodoch na Le Mans v roku 1999 bol jeden z monopostov nadobro zničený, no druhý s posádkou Dalmas-Martini-Winkelhock závod vyhral s celkovo 365 odjazdenými kolami.

Čerešničkou na torte je BMW X5 Le Mans – zrejme zatiaľ najšialenejšie SUV, aké bolo kedy vyrobené (hoci nejde o produkčné auto). Keďže tento koncept nebol určený na závody, a teda nemusel spĺňať žiadne obmedzenia, mohol mať motor naladený na 522 kW (710 k) a 720 Nm krútiaceho momentu. Tie na všetky štyri kolesá prenášala manuálna prevodovka. Táto kombinácia priniesla maximálku 311 km/h a čas na Severnej slučke Nürburgringu 7:49,97. Mimochodom, najrýchlejšie produkčné SUV, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde, dokázalo zelené peklo prejsť s časom 7:51,7.

Zdroje: BMWBlog | BMWautobild | startstop.sk