Automobilky sa snažia zaujať rôznymi spôsobmi. No len máloktorá sa vybrala takou netradičnou cestou, ako americký Lincoln s modelom Continental Mark VIII.

Vedúci predstavitelia spoločnosti Lincoln sa na začiatku 90. rokov minulého storočia zaoberali pomerne zaujímavým problémom. Veľké a ťažké dvere modelu Continental Mark VIII predstavovali problém na stiesnených parkovacích miestach vo veľkých mestách. Preto sa inžinieri v Lincolne pohrávali so zaujímavou myšlienkou: Mark VIII vybavili dverami, ktoré pri otvorení doslova zmizli pod vozidlom. Vďaka tomuto riešeniu by sa pomerne veľké luxusné kupé dokázalo zmestiť aj na tesné parkovacie miesto. No ako to už býva, toto komplikované riešenie malo aj celý rad nevýhod. Mimochodom, ide o jeden jediný kus na svete, ktorý je vybavený takzvanými “miznúcimi” dverami.

V tom čase automobilky pri čiastkovom vývoji spolupracovali s externými inžinierskymi firmami, ktoré sa špecializovali na vývoj konkrétnych častí automobilov. Tento konkrétny Lincoln Continental Mark VIII, ktorý vidíte na fotografiách, začal svoju životnú púť v roku 1993 ako obyčajné sériové luxusné kupé, až kým ho automobilky nevyslala na kúru do spoločnosti Joalto Design Inc. so sídlom v dnes už neslávne známom americkom meste Detroit.

Spoločnosť Joalto Design Inc. vytvorila tento jedinečný koncept a odovzdala ho späť automobilke na schválenie výkonným orgánom. Bohužiaľ, riadiaci pracovníci spoločnosti Ford Motor, pod ktorú v tom čase Lincoln patril, neboli veľkými fanúšikmi tohto dizajnu a nariadili, aby bolo vozidlo zošrotované. Avšak z nejakých dôvodov sa tak nestalo a auto sa dostalo do premávky. V roku 2007 sa dokonca objavilo na predaj na istej webovej stránke, kde sa nakoniec predal za 15-tisíc dolárov.

Taký bol príbeh zaujímavého konceptu Lincoln. Keďže riadiaci pracovníci chceli zničiť akékoľvek dôkazy o jeho existencii, neexistuje žiadna dokumentácia, ktorá by oficiálne potvrdila alebo vyvrátila tento príbeh, podľa viacerých zdrojov ide o skutočný životný príbeh konceptu.

V roku 2007, kedy boli tieto fotografie vyhotovené, malo auto na tachometri 43.263 prejdených míľ, čo znamená takmer 70-tisíc kilometrov. Prechádzajúci majiteľ auto niekoľko rokov používal na denné jazdenie. Na prvý pohľad ide o obyčajný Lincoln Continental Mark VIII s odstránenými kľučkami dverí. Bystré oko si ale všimlo, že samotné dvere sú omnoho väčšie v porovnaní so sériovým autom. Ten pravý rozdiel ale prišiel po stlačení tlačidla, kedy sa celé dvere v priebehu pár sekúnd doslova zasunuli pod auto. Rovnako rýchlo sa po opätovnom stlačení dverí zavreli do pôvodnej polohy.

 

No táto technológia si vyžiadala daň. Takmer celý batožinový priestor zaberá mechanizmus ovládania dverí. Proces reštartovania ovládania dverí spoločnosť Joalto spísala do dvanásťbodového návodu: vodič musel v batožinovom priestore zapnúť celý rad spínačov v presnom poradí, skontrolovať tlak CO2 v tlakovej nádobe naľavo a podobne. Navyše sa na návode nachádza upozornenie, že ak nebude postup dodržaný, môže dôjsť k poškodeniu dverí alebo skla.

Samozrejme, takéto riešenie má množstvo nevýhod, ktoré prevažujú nad výhodami. No ide o skutočne zaujímavý koncept, ktorý si rozhodne nezaslúžil zošrotovanie. Aby sme nezabudli, Lincoln Continental Mark VIII poháňa 4,6-litrový vidlicový osemvalec s výkonom 209 kW (284 k) s rozvodom OHC. Spojený bol so štvorstupňovým automatom. Váha sériového modelu bola jemne cez 1,7 tony, avšak je zrejmé, že koncept s netradičným riešením otvárania dverí bol o pár sto kilogramov ťažší.

Tu je niekoľko videí tohto skvostného kúsku:

Zdroje: ronsusserstartstop.sk

Diskusia