Niet pochýb o tom, že nás čaká autonómna automobilová budúcnosť. Otázkou ale je kedy. Na začiatok je potrebné si zadefinovať levely autonómnej jazdy.

Závody automobiliek o to, ktorá príde ako prvá s plne autonómym autom, ešte nikdy neboli ostrejšie. Na poli hráčov nie je len priekopnícka Tesla, ale už v podstate aj každý väčší výrobca automobilov. No poznáte levely autonómnej jazdy? A v akom s nachádzajú dnešné najvyspelejšie autá?

Rozmach vozidiel bez ľudského vodiča bude mať veľký vplyv na v podstate všetky odvetvia podnikov. Autonómne vozidlá by mohli nahradiť firemné flotily v prípade transportu balíkov, ale aj ľudí. Na druhej strane, pracovníci by mohli tráviť čas strávený v kolónach veľkomiest o čosi produktívnejšie. No ten najdôležitejší faktor, ktorý vstúpi do hry s autonómnymi autami, je bezpečnosť. Vedci predpovedajú, že do roku 2040 dôjde k poklesu nehôd až o 80 %.

Pohon budúcnosti: Hybridy, elektromobily alebo palivové články?

Ale čo vlastne znamená “autonómna jazda”? V roku 2013 americká Národná správa bezpečnosti cestnej premávky (NHTSA) definovala levely autonómnej jazdy. V októbri 2016 bol prijatý oficiálny medzinárodný dokument J3016 SAE International, ktorý pojednáva o leveloch autonómnej jazdy.

Je dôležité mať na pamäti, že úroveň autonómie opisuje systém, nie vozidlo, povedal Bryant Walker Smith, profesor na Právnickej fakulte univerzity v Južnej Karolíne a jeden z najvýznamnejších odborníkov v oblasti autonómnych automobilov. “Napríklad autonómne vozidlo úrovne 5 vôbec nemusí mať volant,” vysvetlil.

Aké sú teda levely autonómnej jazdy?

Úroveň 0: Ide o najnižšiu úroveň autonómnej jazdy. Vodič (človek) ovláda všetko: riadenie, brzdy, akceleráciu. Táto úroveň obsahuje výstražné bezpečnostné systémy, ktoré môžu vo výnimočných prípadoch prevziať kontrolu nad vozidlom, napríklad núdzové brzdenie.

Úroveň 1 “hands on”: Táto úroveň autonómnej jazdy znamená, že väčšina funkcií je stále ovládaná vodičom, ale určité funkcie (napríklad riadenie alebo rýchlosť) môže byť vykonaná automaticky. Do tejto kategórie spadajú systémy ako adaptívny tempomat, parkovací asistent alebo asistent udržiavania v jazdných pruhoch.

Úroveň 2 “hands off”: V úrovni 2 ide o spojenie a komunikáciu asistenčných systémov. To znamená, že vodič nemusí fyzicky ovládať vozidlo a na určitú dobu môže pustiť volant a súčasne nemusí mať nohy na pedáloch. Ide napríklad o kombináciu adaptívneho tempomatu s asistentom udržiavania v jazdných pruhoch, kedy je auto po určitý čas a pri určitých podmienkach (napríklad pri jazde v kolóne na diaľnici) schopné ovládať ako riadenie, tak aj akceleráciu a brzdenie. Avšak je viac než dôležité poznamenať, že vodič musí byť v každom momente pripravený prevziať kontrolu nad vozidlom. Do tejto úrovne spadá aj Autopilot od Tesly.

Úroveň 3 “eyes off”: Fyzická prítomnosť je v prípade autonómneho vozidla úrovne tri stále nevyhnutná, no také vozidlo je schopné ovládať riadenie, akceleráciu a brzdenie  za určitých podmienok samé. Rozdiel oproti predchádzajúcemu levelu spočíva v tom, že vodič je síce stále fyzicky prítomný a v prípade potreby musí zasiahnuť, no nie je povinný monitorovať situáciu rovnakým spôsobom ako v predchádzajúcich úrovniach. Prvým autonómnym vozidlom úrovne 3 je aktuálna generácia Audi A8 vybavená takzvaným systémom Traffic Jam Pilot. Ten dokáže prevziať úplnú kontrolu nad vozidlom pri jazde v kolóne do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu. Počas tej doby vodič nemusí sledovať premávku a môže napríklad pozerať film či používať sociálne siete. Avšak systém funguje len v prípade, že sú jasne vyznačené a viditeľné jazdné pruhy a cesta je z oboch strán ohraničená fyzickými bariérami.

Úroveň 4 “mind off”: Až tu sa začíname dostávať k pojmu “plne autonómne auto”. Oproti predchádzajúcej úrovni už nie je potrebná duševná prítomnosť vodiča a v autonómnom vozidle úrovne 4 si môže napríklad zdriemnuť alebo opustiť miesto vodiča. Problémom je ale to, že autonómne systémy úrovne 4 fungujú len za určitých podmienok, ako napríklad jazda v kolóne na diaľnici. Nejde teda o plnú autonómiu v pravom slova zmysle.

Úroveň 5 “absencia volantu”: Ide o plne autonómny systém, ktorý absolútne nevyžaduje prítomnosť človeka ako vodiča. Predpokladá sa, že autonómny systém dokáže zvládnuť 100 % dopravných situácii minimálne rovnako dobre ako človek, vrátane extrémnych podmienok, ako sú znečistené alebo zasnežené cesty.

Prečo je to dôležité?

Prečo sú levely autonómnej jazdy dôležité? Slúžia ako všeobecné pokyny pre to, ako je vozidlo technologicky vyspelé. Pokiaľ ide o spotrebiteľov, Thilo Koslowski, bývalý analytik spoločnosti Gartner, si myslí, že v konečnom dôsledku existujú tri etapy, ktoré budú relevantné: “automatizované, autonómne a bez vodiča”. Je dôležité rozlišovať medzi “autonómnymi” a “bez vodiča”, pretože automobil bez vodiča je pokročilejšou vývojovou etapou autonómneho vozidla.

A hoci tieto rozdiely možno pre vodičov nie sú až také zaujímavé, existuje na trhu subjekt, pre ktorý budú dôležitejšie ako čokoľvek iné. Ide o poisťovne. Odborníci očakávajú, že celý poistný trh sa radikálne zmení spolu s rozšírením autonómnych vozidiel.

Konzultačná spoločnosť KPMG vydala správu o tom, ako bude ovplyvnené podnikanie v oblasti poistenia automobilov, keďže predpokladá sa, že počet nehôd sa zníži o 80 % do roku 2040. Rôzne úrovne autonómnosti sú dôležité, pretože zmenia pohľad na rizikový profil vozidla, povedal experta KPMG Jerry Albright. “Poisťovne potrebujú pochopiť, ako tieto nové systémy ovplyvňujú riziko jazdy.”

Záver? Nuž, môžeme povedať, že k plne autonómnym autám nás čaká ešte dlhá cesta. No zároveň je potrebné povedať, že technologický vývoj rastie exponenciálne a nie lineárne, preto tu plne autonómne autá môžu byť skôr, ako si všetci myslíme…

Zdroje: therepublic | wikipediastartstop.sk
Titulná fotografia: Ian Maddox | CC BY-SA 4.0 | Link