Šasi, alebo teda nosný rám podvozku, môžu pôsobiť, ako keby pochádzal zo Starého zákona, no existujú dobré dôvody, prečo ich niektoré automobilky ešte stále využívajú.

Šasi, respektíve nosný podvozkový rám, môžeme spomínať v rovnakom duchu ako tuhé nápravy. V oboch prípadoch ide o konštrukčne staré riešenia a v mnohom nedokážu držať krok s ich modernými nasledovníkmi. No napriek tomu majú tieto starodávne konštrukcie niektoré nesporné výhody, prečo sa v terénnych autách využívajú dodnes. Napríklad v novom Suzuki Jimny.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Výrobcovia automobilov nie sú hlúpi. Ich marketingové oddelenia dobre vedia, že “moderné” sa predáva, nezávisle od toho, či je vylepšenie skutočne prospešné alebo nie. No ako to už býva, v niektorých prípadoch a v niektorých situáciách naozaj platí heslo “ak to funguje, tak to nemeň”.

Väčšina vozidiel v súčasnosti používa samonosnú karosériu. To znamená, že nosnou konštrukciou vozidla je samotná karoséria, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou podvozku. Samonosná karoséria môže byť vyrobená z rôznych druhov kovov a kompozitov podľa rozpočtu automobilky. Toto riešenie je ľahšie, efektívnejšie a bezpečnejšie.

Na druhej strane, tuhosť, ktorou sa samonosné karosérie pýšia, neplatí pri všetkých podmienkach. Rovnako tak ani ich nižšia váha nie je vždy nespornou výhodou. Zrejme už tušíte, že hovoríme o situáciách v náročnom teréne.

Je pravda, že šasi sú ťažké, no dôvod je ten, že sú zvyčajne vyrobené z ocele, a teda sú výnimočne pevné. Oceľ je veľkým pohlcovačom nárazov, vďaka čomu vám auto odpustí omnoho viac v prípade náročnej jazdy napríklad po ostrých skalách. Okrem toho, podvozkový rám je oveľa jednoduchšie napraviť, ak ho poškodíte, a to je skutočné dôležité pre terénne auto.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ďalším z faktorov, ktorý je dôležitý pre jazdu v hardcore teréne, je tuhosť karosérie v krute. Keď máte jedno alebo viac kolies vo vzduchu, na podvozok pôsobia veľké sily, ktoré sa ho snažia ohnúť a s ním aj celú karosériu. Ak je šasi postavené správne, ako napríklad v prípade Land Rover Discovery 4, k žiadnemu skrúteniu karosérie nedôjde. Na druhej strane, moderné samonosné karosérie takéto sily nezvládajú a je veľmi pravdepodobné, že k istému skrúteniu karosérie predsa len dôjde. To sa prejavuje napríklad tým, že nie je možné otvoriť alebo zatvoriť dvere.

Použitie šasi má ďalšiu výhodu v prípade dlhovekosti. Keďže karoséria je jednoducho pripevnená k podvozku pomocou skrutiek, v prípade jej nezvratného poškodenia je možné ju jednoducho celú vymeniť.

Aj jednoduchosť je na strane šasi. Toto riešenie okrem iného aj znižuje náklady na hromadnú výrobu. A to je užitočné, ak chcete stlačiť cenu schopného offroadu čo najnižšie, ako napríklad Suzuki s modelom Jimny, respektíve ak chcete ušetrené peniaze investovať do robustného odpruženia, ako napríklad Land Rover.

Zdroje: carthrottle | startstop.sk