Oturbené, či už naftové alebo benzínové motory s „pravým“ M-modelom od BMW nemajú zrejme nič spoločné. V novodobom automobilovom priemysle sa však aj BMW chcelo priblížiť k ľudom vďaka lacnejším „M“.

Prvý takýto počin vznikol už v roku 1979, kedy sa prvý krát objavilo BMW M535i. Jednalo sa o najdrahší model v portfóliu a dlho figuroval v ponuke pred prvou generáciou BMW M5, ktorá sa svetu ukázala v roku 1985. To už ale bola prvá „empäťka“ modelovej generácie E12. Táto generácia sa vyrábala v rokoch 1972 až 1981. Jedným slovom – veterán.

AK patríte k ľudom, ktorí sa aspoň z časti vyznajú do automobilového sveta, tak určite viete, že pred pár rokmi vznikla divízia M Performance Automobiles, ktorá vyrába sériové automobily, no majú byť čo najbližšie k tým pravým, plnokrvným M. V skutočnosti však ide o „podvod“ a trik na zákazníka, ako pod kapotu BMW M5 hodiť dieselový agregát a pohon všetkých štyroch kolies. To isté neskôr spraviť aj s SUV X3, X4, X5, …

Niečo podobné sa stalo aj dlhé roky dozadu. Diesel smrdel a o pohone všetkých štyroch koliesv BMW nechceli ani počuť. Akovšak býva zvykom, zákazníci chceli stále viaca viac. Niečo na spôsob BMW Motorsport. Chceli jednoducho zažiť úspechy bavorskej automobilky navlastnej koži. BMW M5 síce už mohlo byť v plánoch, no absolútne prvým „M“počinom bol model M535i z roku 1979.

BMW radu 5 modelovej rady E12 disponovalo novými tlmičmi, zníženým podvozkom, packetom BMW Motorsport, skrátenou 5-stupňovou prevodovkou, samosvorným diferenciálom a sedačkami Recaro. Pod kapotou sa nachádzal poctivý atmosférický radový šesťvalec s objemom 3,5-litra. Mal výkon 218 koní a maximálny krútiaci moment 304 N.m. Na stovke bolo vozidlo za 7,2 sekundy a maximálka sa ukolísala na 228 km/h. Na rok 1979 celkom slušné pomery. BMW M535i však bol len akýsi výstrel do prázdna alebo pokus, nakoľko bolo vyrobených iba 1 420 kusov. Môžeme tak tvrdiť, že ide o raritný kúsok a musíte mať veľmi veľa známostí, aby ste sa k takémuto vozidlu dostali.

Nová generácia radu 5, E28 sa objavila v roku 1981. O štyriroky neskôr sa svetu predstavila vôbec prvá M5. Ten si však necháme na inokedy.Nás momentálne zaujíma M535i, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1985 – 1988,vyrobených bolo 10 335 áut.

Základný rozdiel medzi M5 a M535i bol hneď pri výrobnom procese. Modely M5 sa vyrábali ručne a modely M535i schádzali z výrobnej linky spolu so sériovými modelmi BMW radu 5. Taktiež nedostala množstvo iných vychytávok ako M5, no stále mala upravený a znížený podvozok, ktorý bol k dispozícií iba na M5. M535i sa odlišovala od sérioviek aj optickými doplnkami ako sedačky Recaro, špecifickými kolesami s rozmermi 220/55 VR 390 Michelin TRX.

Pod kapotou sa nachádzal tradičný radový šesťvalec s objemom 3,4 litra s označením M30B34 a atmosférickým saním. Výkon agregátu bol 218 koní a krútiaci moment 310 N.m. BMW M535i E28 bolo dostupné kúpiť aj s automatickou prevodovkou. Nie je to však to pravé orechové, po čom správny nadšenec siahne. Päťstupňová manuálna prevodovka bola doplnená o samosvorný diferenciál s krátkymi prevodmi, takže vozidlo bolo svižnejšie, než štandard v podobe 535i. K dispozícií však bola možnosť aj verzie s dlhšími prevodmi. Maximálka M535i sa ustálila na 230 km/h a stovku zdolalo za 7,2 sekundy.

Dnes je toto vozidlo nedostatkovým tovarom, na cestách jevidieť minimálne a odráža sa to aj na cene vozidiel, ktoré ešte „žijú“.M535i štartuje na cene okolo 4 000€. Počítajte však, že budete radi, ak toauto vôbec naštartuje a či bude vôbec originál. Za cca dvojnásobokzoženiete funkčný model, ktorý však bude potrebovať veľa lásky. Udržiavaná M535iv dobrej kondícií sa pohybuje okolo 12 000€ a vyššie.