Domov Lifestyle Téma dňa: zaujímavé modely Alpina, prvý diesel Alpina D10 Biturbo

Téma dňa: zaujímavé modely Alpina, prvý diesel Alpina D10 Biturbo

Pokračujeme štvrtou generáciou upravenej 5ky spoločnosťou Alpina. Aká je tu tá najzaujímavejšia motorizácia? Spomedzi všetkých V8 a šesťvalcov je to práve “hatermi” nenávidený diesel. Alpina D10 Biturbo totiž vo svojej dobe opäť znamenala niekoľko prvenstiev pre značku.

V 90-tych rokoch prichádzal boom dieselu. Prišli prvé TDI modely, priamy vstrek umožnil prienik dieselu aj do vyššej triedy áut. S týmto sa musela popasovať aj Alpina, aj keď to priaznivci najprv príliš „neprekúsli“. Avšak trend bol jasný, diesel bol na vzostupe. Taktiež priniesť opäť najrýchlejší sedan na svete už bolo veľmi náročné, na trh prichádzali prvé AMG modely priamo od Mercedesu, či S a RS modely s preplňovaním. Alpina sa tak v spolupráci s BMW v roku 1996 rozhodla o niečo iné. O najrýchlejší diesel na svete. A tak vznikla Alpina D10 Biturbo.

Keďže však vtedajší TDS motor bol už zastaralý, v roku 1998 prišiel na trh prvý Common-Rail od BMW v podobe 3,0-litrového vznetového šesťvalca. Práve ten sa stal základom aj pre spoluprácu Alpiny s BMW. Väčší osemvalec 4,0d bol už príliš veľký a ťažký, pridávať turbodúchadla tam nebolo také jednoduché. Avšak šesťvalec skrýval veľa potenciálu. Model predstavili na marcovom autosalóne v Ženeve v roku 1999.

A ako sa na Alpinu patrí, upravili toho skutočne veľa. Konštruktéri sa zamerali na zmenu piestov, ojníc, hlavy, ventilov, pridali druhé turbodúchadlo (pravdupovediac to boli 2 odlišné od toho z 3,0d motora, boli upravené z 2,0d motora). Zmenili tiež vstrekovací systém, namiesto 1. generácie tu dali 2. generáciu Common-Rail so vstrekovacím tlakom 1 600 bar. Upravili vstreky, vstrekovacie čerpadlo, palivový systém, remenicu, výfukový systém. Pribudol aj dvojnásobne väčší intercooler. Ak by sme to porovnali s minulosťou, tak D10 Biturbo bolo medzi dieselovými motormi to, čo B10 Biturbo E34 medzi zážihovými.

Neoslnivé zrýchlenie na 100ku

Takže v reči čísel to bol teda 3,0-litrový radový šesťvalec (po správnosti mal 2 926 ccm), ponúkal 245 koní a 500 Nm. V takomto kontexte to nevyzerá príliš veľa, samotný čas zrýchlenia na 100 km/h za 7,2 sekundy nie je dnes žiadne terno. Avšak písal sa rok 1999, bol to diesel a v testoch dokonca s automatickou prevodovkou namerali zrýchlenie na 100ku za 6,7 sekundy. Maximálka bola 254 km/h. K tomu treba brať do úvahy 2 fakty. Pre šetrenie komponentov a zvýšenie životnosti zotrvačníka a prevodovky obmedzili dávku paliva v nízkych otáčkach, pri manuálnej prevodovke je k tomu problém s príliš „ťažkou“ 1-kou. Spolu to dáva fakt, že zrýchlenie na 100ku nie je veľmi výrazné. Pružné zrýchlenie, obzvlášť s manuálnou prevodovkou je však na úrovni vtedajších V8 modelov, také 80-120 km/h zvládne za 4 sekundy.

Na výber aj automat

Prevodovky boli na výber 2, buď 5-stupňový automat alebo 6-stupňový manuál z vtedajšej 540i a M5. Celkovo vyrobili 239 kúskov, z toho 145 sedanov a 94 kombíkov. Ešte menej z vtedajšej E39 vyrobili len V8S, čo bol vlastne prevŕtaný 4,4-litrový blok, avšak vždy len s automatom. A aj keď je dnes D10 Biturbo v hierarchii Alpiny veľmi dôležitým modelom, reálne sú na predaj kúsky aj pod 10 tisíc eur. Tie však stoja málo preto, lebo majú svoje skryté vady a opraviť ten motor je skutočne veľmi nákladná záležitosť. Autu tiež nepraje súčasná diesel eufória, ktorá robí z dieselu ten najhorší pohon určený „do pekla“.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!