Voľakedy to bývali bestsellery. Na cestách ich jazdilo stovky. Dnes sa však vyparili z povedomia ľudí, aj keď ich časy slávy neboli tak dávno. Pozrime sa na týchto desať áut, ktoré upadli do zabudnutia.

Určite si aj vy spomeniete na autá, ktorých bolo voľakedy mraky na cestách a všade navôkol. Boli úspešné v predaji, takisto ich boli plné televízory. Vlastnil ich sused, známy a možno aj vy. Pri niektorých modeloch ušla naozaj krátka chvíľa, no narazíte na nich iba zriedka.
Dá sa to popísať za pochopiteľný fakt. Technológie v autách sa posúvajú ďalej, jazdenky naberajú na kilometroch a ich životný cyklus sa skôr, či neskôr ukončí. No aj tak sa nájde pár z nich, ktoré sú na cestách viditeľné.

Prečo sa však niektoré autá vytratia z povedomia? Dôvody môžu byť rôzne. Drahý servis (vďaka absencii dielov), vysoká spotreba, nízka zostatková hodnota. Podobnými dôvodmi by sme mohli ďalej pokračovať. Niektoré z nich si však svoju kvalitu a spoľahlivosť držia doteraz. Taký Opel Omega, pokiaľ nie je spoľahlivý, veľmi ťažko ho niekedy aj opraviť. Tým pádom je auto odsúdené „na smrť“ v podobe vrakoviska.

Ako som spomenul, takéto autá by sme mohli menovať do aleluja. Prečo však tieto autá nedostali adekvátneho nástupcu, prípadne aspoň nástupcu, ktorý prevezme toto meno? Môže zrejme za to faktor automobilky – tá vyrába vozidlo kvôli všetkým vlastnostiam na trhu, zväčša sa cyklus auta neskončí, príde nástupca v podobe iného auta, alebo nástupca predchádzajúceho modelu. Automobilka tak vozidlu spraví sama pohreb – zoberme do úvahy VW Golf tretej generácie. Toto auto stále nájdete na našich cestách, no kam zmizol taký Ford Escort?

Poďme si však priblížiť desiatku áut, ktoré keď na cestách uvidíte, už nebudete považovať za staré vyhynuté relikvie. Britský register neodpovedá tomu nášmu Slovenskému, no vieme si to aspoň virtuálne porovnať s tým, ako sa automobilový trh vyvíjal v Británii a u nás.

Citroёn Xantia

Citroёn Xantia bol veľmi obľúbeným autom pre strednú triedu. Mala elegantný dizajn, typický pre francúzsku automobilku, no Xantia sa hlavne vyznačovala svojim komfortom, hydropneumatickým odpružením a šesťvalcovými motormi. Predpokladám, že na toto auto si každý z nás spomína, vyrábalo sa totiž do roku 2001. Po zastavení výroby až dodnes z ciest zmizlo takmer 97% týchto áut.

Daewoo Nexia

Pokiaľ patríte k mladším ročníkom, určite sa pýtate, čo to je za značku. Túto automobilku pred rokmi prevzal pod seba Chevrolet a preznačkoval kompletné celé portfólio a potom sa aj sám stiahol. Nexia bola akousi zúfalosťou kórejských vozidiel 90-tych rokov. Museli „prežiť“ iba pár rokov. Osobne si pamätám, že na mojom sídlisku v Petržalke ich parkovalo aspoň 20. Svoj vrchol si Nexia odžila na prelome milénia. Odvtedy sa z ciest vytratilo neuveriteľných 99,2% týchto vozidiel.

Fiat Brava

Staršie Fiaty moc nevynikali odolnosťou voči ničomu. Na druhú stranu to boli veľmi populárne vozidlá. Modely Brava a „trojdverák“ Bravo boli dokonca autami roku 1996. Takisto si na tieto autá spomeniete, ako ich voľakedy bývali plné cesty. Predaj vrcholil okolo roku 2001, no po rokoch zaznamenali prepad o 96,7%.

Ford Escort

Ford Escort sa radil ku veľmi obľúbeným autám 90-tych rokov. Jazdilo ich dokonca viac, než Felícií. Na posledné generácie sa však Ford „vykašľal“ a tak ho musel nahradiť Focus, ktorý vidíme na cestách dodnes. Éra Escortu vrcholila na prelome tisícročia, v Británii ich jazdilo takmer 2 milióny. Dnes je ich o 98% menej.

Mazda 626

Áno, presne tá. Tá, ktorá mala „wannabe“ zadný spojler. Z môjho pohľad to bol iba kúsok plastu s dierou, o účinku na ceste sa radšej nebavme. Pokiaľ ste v 90-tych rokoch hľadali pekný sedan s priestorom vnútri na rozdávanie, tak ste určite zašli aj k najbližšiemu dílerovi Mazdy. Vrchol predaja bol v roku 1999, no poklesu sa nevyhla a úbytok je na hranici 94%.

Opel Omega

Opel Omega ešte doteraz dokážeme stretnúť u nás. Najviac nám evokuje tá posledná generácia. Bola to zadokolka a dokonca pod kapotou mohla byť V6-tka. Áno, išlo tak o priameho konkurenta pre BMW radu 5, či Mercedes-Benz E. Za posledné roky však z povedomia zmizlo takmer 90% vozidiel.

Peugeot 405

Každý si iste pamätá najrýchlejší taxi z Marseille, Peugeot 406. Ten dokážete na ulici stretnúť aj dodnes. Horšie to je však s jeho predchodcom, modelom 405. Prepadok registrácií o 99,2 % hovorí zrejme za všetko. Nájsť toto auto na cestách je naozaj vzácnosť.

Renault 19

Bol hranatý, lákal oči. Facelift sa tváril oblo a bol dokonca predchodcom Méganu a existoval vo „svalnatejšej“ verzii 16S (16-ventil). Mal 135 koní a v našich končinách bol veľmi vzácny. Dnes je však týchto áut extrémne málo, čo hovorí aj číslo. Prepad o 99,6%.

Škoda Favorit

Naše ľudové auto. No do Británie sa takisto vyvážali a nebolo ich málo. Aj keď kolovali o tomto aute vtipy rôzneho rangu. Dnes ich však funguje iba hŕstka. Došlo na nich tak, ako na Škodu 120 a najbližšie dôjde aj na Feliciu. Prepad 99,3% registrácií hovorí za všetko.

Toyota Carina E

Japonské značky dokáže tento osud dobehnúť rovnako ako tie naše európske. Výnimkou nie sú ani najspoľahlivejšie vozidlá sveta – Toyota. Carina sa vyrábala od 70-tych rokov, k nám žiaľ z neznámych dôvodov nezavítala. Už je tomu zopár rokov, čo toto aut sme brali ako novinku, no prepad má 96%. Nie je to najhoršie číslo, aké sme to mali, no stále je vysoké.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!