Keď teplota prostredia začne klesať pod nulu, batérie začnú zlyhávať. Za túto predčasnú smrť je zodpovedná väčšina motoristov, nie auto. Robíte aj vy jednu z najčastejších chýb?
Batérie patria medzi tú časť elektroniky, ktorá pri znižovaní vonkajších teplôt zlyhá medzi prvými. Na jednej strane je to preto, lebo v zime sa od batérie vyžaduje viac energie, pretože ráno vyhrievame predné či zadné okno, sedadlá a pod. – takže ťaháme niečo navyše. Na druhej strane znižuje výkon aj chlad.
Výsledkom je kratšia životnosť a väčšia šanca na predčasnú smrť. Mnoho motoristov to však neberie do úvahy a tak si jedného pekného dňa nájdu na parkovisku skapacinu. V skutočnosti často sami robíme chyby, ktoré blížiace sa vybitie batérie urýchlia. Aké chyby robia vodiči najčastejšie?
Ak sa batéria vybije prvýkrát a naďalej ju používate, znamená to, že koniec sa pomaly ale isto blíži. Sama sa vám to predsa snaží povedať. Typickými príznakmi sú blikajúce svetlomety pri štartovaní alebo pomalé a lenivé štartovanie motora. Zlý stav batérie môžete ľahko skontrolovať zapnutím stretávacích svetiel po naštartovaní motora. Ak intenzita svetla časom klesá, batéria prežíva svoje posledné hodiny života a je dôležité ju čo najskôr nabiť.
Že ste s autom nikam nešli už dva týždne a predsa neštartuje? Bohužiaľ, táto rovnica nie je priamo úmerná vo váš prospech ani v dobro vašej autobatérie. Ak vozidlo nenaštartujete niekoľko týždňov, batéria sa poškodí. Aj keď sú všetci spotrebitelia energie vypnutý a nežerú energiu, časom stratí baterka napätie. Preto ak v zime nepoužívate dané auto dlhšiu dobu, odporúčame pripojiť batériu k dobíjacej nabíjačke s funkciou údržby a potom si ju jednoducho nahodiť do auta.
Porekadlo čistota je pol života neplatí iba v prípade starania sa o domácnosť. Ak sa o batériu nebudete starať, existuje riziko, že skôr či neskôr prestane fungovať. Ak sa na batérii nahromadia nečistoty, môžu cez tie vlhkejšie tiecť zvodové prúdy, ktoré baterku postupne vybijú. Najmä póly a prípojky batérie musia byť vždy udržiavané a čisté, inak môže dôjsť k rýchlemu vybitiu.
Nezabúdate vypínať svetlá? Ak necháte svetlo zapnuté čo i len ako parkovačku, môžete si byť istý, že nasledujúci deň už nenaštartujete. Existuje však viac takýchto žrútov energie, ktorí pokračujú v napájaní aj pri vypnutom motore. Týka sa to vačiek prístrojovej dosky, alarmov proti hlodavcom či kunám, vyhrievaných poťahov zapojených v 12 V zásuvke a všetkého ostatného príslušenstva, ktoré sa dá na tento pomocník napojiť.
Krátke cesty nie sú zlé iba pre motor a životné prostredie, ale aj pre batériu. Na naštartovanie motora musí baterka vyvinúť veľkú silu a na nabitie zostáva málo času, ak si zájdete len o 500 metrov ďalej na nákup či poštu. Súčasne pri naštartovaní zapnete ďalších užívateľov energie, ako napríklad autorádio alebo vyhrievanie sedadiel a baterka má vtedy naozaj čo robiť, aby tento elektrický kolos utiahla za tak krátku dobu bez možnosti dobitia sa. Ak ale aj tak preferujete krátke trasy, odporúčame opäť pravidelné nabíjanie pomocou nabíjačky batérií. Ak ešte nemáte ideálny darček, šup šup k najbližšiemu dodávateľovi náhradných dielov. Keď nepotešíte nikoho iného, tak prečo nerozmaznáte aspoň seba?
TEST Hyundai Kona Electric+, najlepší kompromis hodný svojej ceny