Domov Lifestyle Fanúšik si postavil jedinečný Lotus Omega Caravan. Teraz môže byť váš

Fanúšik si postavil jedinečný Lotus Omega Caravan. Teraz môže byť váš

Fanúšik si postavil jedinečný Lotus Omega Caravan. Teraz môže byť váš

Lotus Omega je kultový ostrý sedan, ktorý vo svojej dobe parametrami zatemnil aj superšporty. Existoval však len ako sedan…

Lotus Omega predstavuje vrchol zlatej éry ostrých sedanov, aj keď niektorí by možno namietali, že to najlepšie v tom čase predstavovala Alpina B10-BiTurbo postavená na základe BMW radu 5 generácie E34. Koniec koncov, je to práve mníchovské BMW M5, ktoré začalo šialené preteky vo vývoji toho najsilnejšieho a najostrejšieho sedanu, trvajúce dodnes. No toto bola iná doba. Doba, v ktorej automobilovému priemyslu suverénne kraľoval koncern General Motors. Ten okrem iného vlastnil aj Opel či Lotus. A práve to položilo základy jednej z najikonickejších spoluprác v odvetví.

Opel v tom čase ponúkal model vyššej strednej triedy s názvom Omega. Konkrétne išlo o prvú generáciu s prívlastkom A, ktorá sa vyrábala v rokoch 1986 až 1993. Lotus si vzal do parády 3,0-litrový radový šesťvalec z dielne GM, prevŕtal objem na 3,6 litra, znížil kompresiu a pridal dve nové turbodúchadlá Garett T25. Výsledkom bolo auto, ktoré aj v dnešnej dobe nenecháva petrolheadov chladnými.

Celkový výkon tak vzrástol z pôvodných 147 kW (200 koní) na 285 kW (382 koní) a krútiaci moment neskutočných 568 Nm. Vďaka týmto číslam sa 1,7-tonový Lotus Omega (resp. Carlton na britskom trhu) dokázal rozhýbať na 100 km/h za 5,2 sekundy a oficiálne udávaná maximálna rýchlosť dosiahla 283 km/h. Táto rýchlosť v tej dobe stačila na titul najrýchlejšieho sedanu na svete, keďže nemecká konkurencia svoje výtvory limitovala na 250 km/h. 6-stupňovú manuálnu prevodovku si Lotus požičal z koncernovej Corvetty ZR1 a 45% samosvorný diferenciál z austrálskeho Holdenu Commodore.

Zaujímavosťou sú na zákazku vyrábané pneumatiky od Goodyear, ktoré mali na bočnici grécke písmeno omega (Ω). Hoci Lotus pôvodne plánoval vyrobiť vyše tisícky kusov, výroba sa zastavila na o niečo nižšom čísle – podľa niektorých zdrojov 945 a podľa iných až 988. Z toho približne jednu tretinu tvoril Lotus Carlton s volantom na pravej strane a zvyšné 2 tretiny Lotus Omega s ľavostranným riadením. Ide teda o pomerne veľkú raritu, ktorú dnes už na cestách s veľkou pravdepodobnosťou neuvidíte.

Čím je výnimočný ?

Poďme ale k tomuto konkrétnemu kúsku a jeho výnimočnosti. Hoci sa Opel Omega vyrábal aj vo verzii kombi, ktorú Opel označoval výrazom „Caravan“, Lotus sa zameral výhradne na sedany. A práve tu sa dostávame k výnimočnosti tohto kúska, ktorý sa objavil na aukcii v Británii. Základom je štandardný Vauxhall Carlton Caravan s 2,0-litrovým motorom, ktorému vnútornosti poskytol Lotus Carlton. Išlo o poškodený kúsok, ktorý navyše niekoľko rokov hnil na tráve, no našťastie, motor, prevodovka a bodykit boli relatívne v poriadku. Od prestavby auto najazdilo približne 5.200 kilometrov a nové sú obe turbá a brzdy. Majiteľ si za auto pýta 45.000 libier, čo je niečo vyše 51-tisíc eur.

Zdroj: carthrottle / Lewis Kingston / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!