Oshkosh NGDV je nová generácia poštových vanov. Pre našinca pôsobí zvláštne, no predstavuje veľký skok oproti minulej generácii.

Spojené štáty americké sú typické svojim prístupom k niektorým službám. Presnejšie, k vozidlám, pomocou ktorých sú tieto služby poskytované. Či už ide o zmrzlinové vany, rozvoz mlieka, či vozidlá v službách americkej pošty. Každý, kto niekedy v živote videl film alebo seriál z americkej produkcie, určite pozná typické hranaté až krabicové vany, často bez dverí pre zjednodušenie nastupovania a vystupovania. Amerika je aj naďalej verná tradícii a svetu ukázala novú generáciu vanov, ktoré bude využívať americká pošta. Výrobu a vývoj zabezpečuje spoločnosť Oshkosh Coporation, ktorá má bohatú históriu vo výrobe špeciálnych nákladných vozidiel. A že teda pre našinca pôsobí ich najnovší výtvor naozaj divne…

Prehistorický predchodca

Predchodca Grumman LLV (Long Life Vehicle) sa vyrábal v rokoch 1987 až 1994, pričom (ako napovedá jeho názov) jeho životnosť bola projektovaná na 30 rokov. Postavený bol na základe Chevroletu S-10 Blazer a pod kapotou mal radový štvorvalec s objemom 2,2, respsektíve 2,5 litra spojený s 3-stupňovým automatom. Celkovo si americká pošta zaobstarala približne 140-tisíc kusov vanov. Keďže sa životnosť posledných kusov skončí v roku 2023, nastal čas na novú generáciu.

Do finále verejnej zákazky v hodnote 5 miliárd dolárov o nasledovníka Grummana sa dostalo celkovo 6 výrobcov: AM General, Karsan, Mahindra, Oshkosh, Utilimaster a joint-venture ponuka spoločností Workhorse a VT Hackney. Jednou z podmienok vývoja nového poštárskeho vanu je “využitie technológií novej generácie” a “potenciálne využitie alternatívnych palív”.  K tým moderným technológiám sa dostaneme. 🙂

Dizajn za pol miliardy

Koncom februára tohto roka bola zákazka priradená divízii Oshkosh Defence, ktorá sa zaoberá predovšetkým vývojom armádnych vozidiel. Prvotné rendre ukazujú veľmi zvláštne dispozície vanu: obrovské čelné sklo, podobne veľké bočné sklá a extrémne nízka predná kapota. V konečnom dôsledku mi auto ako celok pri bočnom pohľade pripomína krokodíla (alebo SAAB 900, ak popustím uzdu fantázii). Mimochodom, na “finalizáciu dizajnu” bola poukázaná prvotná investícia vo výške 482 miliónov dolárov.

Technológie nového tisícročia

Čo sa týka pohonu, na výber budú dve možnosti: konvenčný spaľovací motor a batériami napájaný elektromotor. Zaujímavosťou je kompatibilita medzi obomi pohonmi: ak sa USPS rozhodne nahradiť spaľovacie motory elektromotormi, bude možné tak spraviť bez zbytočných komplikácií.

Najväčšou zaujímavosťou ale je vnímanie moderných technológií: novinka má mať na rozdiel od predchodcu napríklad airbagy, ABS systém a klimatizáciu. Tieto technológie však boli pomerne rozšírené už aj v čase vývoja predchodcu na začiatku 90-tych rokov minulého storočia. Do budúcna sa v prípade novinky ráta aj s využitím 360-stupňového kamerového systému či antikolíznym systémom automatického brzdenia pred prekážkou vpredu.

Celkovo by malo byť vyrobených 50- až 165-tisíc kusov počas 10-ročného trvania kontraktu. Nuž, zdá sa, že doručovateľom v Amerike svitá na lepšie časy…

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroj: carthrottle / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!