Domov Lifestyle Mazda 626 MPS: Auto, ktoré malo navždy pochovať WRX STI a Lancer...

Mazda 626 MPS: Auto, ktoré malo navždy pochovať WRX STI a Lancer EVO

Mazda 626 MPS: Auto, ktoré malo navždy pochovať WRX STI a Lancer EVO

V 90. rokoch Mazda so závisťou sledovala zlatú éru WRC a tržby, ktoré generovala pre Mitsubishi a Subaru. Začala teda plánovať, že dorazí na party modelom 626 MPS.

Je nesporné, že kategória dostupných a výkonných áut s pohonom všetkých kolies na konci 90. rokov patrila Subaru a Mitsubishi. Impreza WRX (STI) a Lancer Evolution boli hviezdami osvedčenými na najvyššej úrovni rally a plné potenciálu a charizmy. Ostatné automobilky sa mohli len prizerať so závisťou. Mazda nikdy nemala dostatočný rozpočet ani chuť na vstup do seriálu WRC, ale ako krajan oboch vyššie menovaných nemohla ignorovať úspech, ktorý tieto dve značky priniesli. Všetci petrolheadi z celého sveta sa delili na dva tábory: Impreza alebo Evo. Nemohli ste byť fanúšikom oboch legiend rovnako; minimálne v tej dobe nie. Bola to jednoducho dvojica, ktorá vzbudzovala rešpekt. A tak Mazda predstavila na autosalóne v Ženeve v roku 2000 extrémne zaujímavý koncept 626 MPS.

STI a EVO killer?

Hovorí sa, že bol vyrobený iba jeden kus a, bohužiaľ, nie je verejne známe, čo sa s ním stalo. No podstatné je, že vôbec vznikol ako ukážka schopností a túžby dostať sa medzi legendy. MPS ako skratka pre “Mazda Performance Series” a na koncepte 626 si jednoznačne zaslúžila miesto. Zatiaľ čo Evo a Impreza sa spoliehali na jedným turbom prepĺňané štvorvalce (radový vs. boxer), Mazda 626 MPS stavila na twinturbo vidlicový šesťvalec s objemom 2,5 litra. Pravdepodobne bola o niečo ťažšia na predku (najmä vzhľadom na jeho priečne uloženie) no bez pochýb by táto konfigurácia stačila na rozvírenie prachu.

Základom bol teda V6-ka s označením KL-ZE, ktorú Mazda opatrila väčším chladičom, medzichladičom a chladičom oleja, upravenou riadiacou jednotkou, ľahším zotrvačníkom a športovým výfukom. Podľa vtedajšej  džentlemenskej dohody medzi JDM výrobcami bol oficiálny výkon na papieri 206 kW (280 koní) pri 6500 otáčkach za minútu, no v realite to bolo pravdepodobne o niečo viac. Krútiaci moment sa zastavil na hodnote 392 Nm pri 4000 otáčkach za minútu. To všetko  bolo prenášané prostredníctvom manuálnej 5-stupňovej prevodovky na všetky štyri kolesá. Hoci Mazda nikdy bližšie nešpecifikovala konkrétny druh pohonu, podľa všetkého išlo o permanentnú štvorkolku po vzore legendárnej dvojice. Na stovku sa kocept údajne dostal za menej ako 5 sekúnd a dosiahol maximálnu rýchlosť  240 kilometrov za hodinu.

Koncept mal vážiť 1380 kg, teda o pár kilogramov viac ako Evo a Impreza, pravdepodobne v dôsledku dvoch extra valcov. Došlo aj na nevyhnutné úpravy podvozku, širší rozchod, širšie pneumatiky na 18-palcových zliatinových diskoch a výškovo a tuhostne nastaviteľné pruženie. Brzdenie zabezpečovali 6-piestikové predné a 4-piestikové zadné brzdové kotúče s veľkosťou 345 mm, respektíve 315 mm.

Produkcie sa nikdy nedočkal

Koncept vyzeral skvelo, no môžeme si len predstavovať, ako by jazdil. Produkčná verzia by bez pochyby bola lákavou treťou možnosťou v bitke o titul WRC, ktorá zúrila na prelome tisícročí. Bohužiaľ, Mazda necítila dostatočne silnú podporu verejnosti na to, aby odôvodnila náklady spojené s produkciou 626 MPS. Okrem toho, v tom čase bola životnosť modelu 626 na konci: jej nástupca Mazda 6 bola v tom čase už vo vývoji a na svet prišla len o dva roky neskôr. Aký by teda malo zmysel uviesť výkonný variant modelu, ktorý by bol zastaraný asi 12 mesiacov po tom, čo sa prvýkrát ukázal verejnosti? Kiežby Mazda pripravila koncept o pár rokov skôr…

Mimochodom, neskôr v roku 2000 Mazda priniesla na autosalón v Tokiu oranžový model Capella MPS, no išlo o to isté auto s novým lakom. V tom istom roku sa potom na britskom autosalóne objavil model 323 MPS, hoci dosahoval výkon iba 110 kW (150 koní) z radového štvorvalca.

Asi najsmutnejší príbeh konceptu tkvie v tom, ako dlho trvalo, kým sa ozančenie MPS dočkalo priameho nástupcu: mnohými milovaná a podceňovaná Mazda 6 MPS dorazila až v roku 2006 s preplňovaným 2,3-litrovým štvorvalcom od Fordu (pretože prvá generácia zdieľala podvozok s vtedajším Mondeom). Model 626 MPS však na papieri vyzeral ešte lepšie…

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroj: carthrottle / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!