Domov Lifestyle Po sprísnení STK vyplávala pravda na povrch, počet áut ktoré neprešli sa...

Po sprísnení STK vyplávala pravda na povrch, počet áut ktoré neprešli sa zdvojnásobil

Zdroj: štartstop.sk

Ako je na tom technický stav našich automobilov? Aké sú výsledky STK? Vieme sa kvalitatívne porovnávať s Nemeckom, Švédskom alebo povedzme Fínskom? Pozrime sa na tieto údaje a aj mnohé ďalšie, ktoré sme získali zo štatistík STK.

Spoločnosť TESTEK začala zhruba pred dvoma rokmi vykonávať kontrolu nad našimi stanicami technickej kontroly. Ako je takým našim slovenským zvykom, STK-čkou prešlo kadečo. Úlohou je práve dohliadať na to, aby týmto sitom prešli iba automobily, ktoré skutočne majú kvalitný technický stav. Vráťme sa späť do minulosti, zhruba do roku 2018. V tej dobe prešli technickou kontrolou takmer všetky vozidlá. Iba 6% cez toto sito neprešlo Auto tým pádom povedzme si úprimne, muselo byť naozaj v zlom stave. Ak to porovnáme s údajmi zo štátov Európskej únie, tam táto hodnota oscilovala medzi 20-27%. Zhrnuté a podčiarknuté, podľa údajov z STK sme tak mali automobily v najlepšom technickom v stave v rámci EÚ. Utópia?

Práve takéto nízke číslo vozidiel, ktoré neprešlo technickou kontrolou vynáralo množstvo otázok. Keďže naša malá veľká krajina praje šikovným a vynaliezavým, nepomohlo ani zavedenie kamerových systémov v staniciach technickej kontroly. Tie síce mali dohliadať na prácu technikov ešte v roku 2013, ale zjavne podľa výsledkov z roku 2018 kamery nepomohli.

Facka reality

Pozrime sa teraz do reality, kedy sa píše rok 2021. Momentálny stav je značne iný. Po tom, ako TESTEK začal dohliadať na STK sa čísla výrazne zmenili. Dá sa povedať, že TESTEK tak povediac napomáha k zvýšeniu bezpečnosti na cestách tým, že dokáže odstrániť vozidlá, ktoré jednoducho nevyhovujú. Nevyhovujú svojim technickým stavom a to sa rovná tomu, že na cestu jednoducho nepatria. Ich vznik pred dvomi rokmi zabezpečil oveľa reálnejší pohľad na skutočnosť technického stavu našich vozidiel.

Korektne vykonaná technická kontrola je zárukou toho, že sú autá na cestách bezpečné a neškodia životnému prostrediu. Donedávna to na Slovensku podľa štatistík vyzeralo tak, že máme najlepší vozový park v EÚ. Po tom, čo sme začali dohliadať nad STK my, čísla také ružové nie sú a viac odzrkadľujú realitu,“ hovorí Marián Rybianský, predseda predstavenstva spoločnosti TESTEK.

Stk ek ko

Šedý priemer Európy

Poďme teda rovno k tým podstatným číslam. Priamo rok po tom, ako sa rozbehol dohľad nad fungovaním STK sa ukázala, povedzme naša realita. Momentálne tak technickou kontrolou neprejde zhruba 15% vozidiel, čo zapadá do priemeru Európskej únie. „V jednej zo staníc technickej kontroly bol dokonca medziročný nárast nespôsobilých vozidiel v tomto období viac ako 20-násobný. O tom, že na tejto konkrétnej STK nebolo všetko s „kostolným poriadkom“ svedčí aj fakt, že za rok mali zrazu o 30 percent menej klientov. Je zrejmé, že aj táto STK patrila medzi množstvo tých, kde technickou kontrolou „prechádzali“ nespôsobilé autá, pričom samozrejme nemožno vylúčiť súvis s korupciou,“ dodal Marián Rybianský.

Slovenská realita je iná ako tá v ostatných krajinách. Na cesty sa dostali a stále ešte aj dostanú automobily, ktoré nespĺňajú technické kritériá. Pri starších vozidlách vo veku 9 a viac rokov má vážne alebo menej vážne chyby až 68% vozidiel. Viete si predstaviť, že práve takéto vozidlo môže spôsobiť dopravnú nehodu, ktorá vie mať aj fatálne následky. Je pochopiteľné, že situácia nedovoľuje kupovať si nové automobily každých pár rokov. No to nikto ani nežiada. Potrebné je, aby sme si tie svoje, nech už sú akokoľvek staré udržiavali v dobrej kondícii. Nech sa nestane, že vstúpi do platnosti veta: “Kým nás STK nerozdelí!”

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2.5 / 5. Počet hodnotení 14

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!