Domov Lifestyle Čech zaplatil za Favorit 24.000 eur. V čom je výnimočný?

Čech zaplatil za Favorit 24.000 eur. V čom je výnimočný?

Pred tridsiatimi rokmi opustila priestory miestneho dílerstva v gréckych Aténach majiteľka novej Škody Favorit. Pre šoférku to bol návrat za volant po mnohých rokoch. Cestu dlhú 34 kilometrov zvládla na jednotku, ale keď následne zaparkovala v garáži neďaleko svojho domu, usúdila, že šoférovanie jednoducho nie je nič pre ňu.

Počítadlo odjazdených kilometrov bieleho Favorita ďalšie tri desaťročia ukazovalo číslo 34. V podzemných garážach na predmestí Atén sa tak začal písať príbeh pravdepodobne najzachovalejšieho Favoritu na svete. Dnes je tento snehobiely Favorit už späť v Českej republike. U človeka, ktorého meno má so značkou Škoda veľa spoločného.

Auto na jeseň 2022 ktosi objavil v Grécku a dal ho do aukcie. Keď som to videl, povedal som si, že takýto kus histórie musím mať,“ hovorí automobilový pretekár Jiří Mičánek mladší. Keď sa Favorit v roku 1993 vydal na svoju prvú a zároveň na dlhé roky poslednú jazdu, mal Jiří len sedem rokov. V žilách mu už ale kolovala pretekárska krv. Jeho otec Jiří Mičánek totiž od 70. rokov súťažil v prestížnych formulových šampionátoch vo vtedajšom Československu aj vo východnej Európe, a to s monopostami, ktoré mali väčšinou motory Škoda. Získal s nimi viac ako desať titulov majstra Československa na okruhoch aj v pretekoch do vrchu.

Favorit

Aj ja som svoju kariéru začínal vo formulách s motorom Škoda. Favorit sme doma mali ako auto na bežné jazdenie a otec ho na začiatku 90. rokov používal aj vo svojej okruhovej škole,“ vysvetľuje Jiří Mičánek, prečo sa v aukcii rozhodol zabojovať o tento „grécky“ Favorit.

Favorit

O Favorit mal záujem aj účastník Dakaru

Jiři nakoniec v dražbe uspel. Vo finále ostal v boji proti jedinému súperovi, ďalšiemu českému pretekárovi, účastníkovi Rally Dakar, Borisovi Vaculíkovi. „Keď sme to zistili, tak sme si zavolali a na rovinu sme si povedali, kam sme až ochotní ísť. Ja som bol vyššie, tak sme sa dohodli, že sa už nebudeme prebíjať ponukami,“ smeje sa Mičánek. Auto ho aj tak stálo 24 000 eur, čo je asi šesťnásobok jeho ceny z roku 1993. Po započítaní inflácie za tri desaťročia však cena takmer presne zodpovedá súčasnej hodnote.

Favorit

Po dvoch mesiacoch Favorit v lodnom kontajneri doputoval do Frankfurtu nad Mohanom, kde si ju nový majiteľ vyzdvihol. Ani nový majiteľ s ním neplánuje príliš jazdiť. Chce, aby auto čo najdlhšie ostalo ako nové. Vďaka tomu, že celých tridsať rokov strávilo v podzemných garážach, vyzerá skutočne tak, ako keby práve vyšlo z továrne. Na sedadlách sú dokonca ešte ochranné igelitové poťahy, v motorom priestore sú úplne nedotknuté papierové štítky. Aj čisté podbehy prezrádzajú, že tých 34 kilometrov z predajne do garáže Favorit prešiel po suchej ceste.

Bude jazdiť alebo stáť?

Pár nepôvodných detailov sa však predsa len nájde. Tri dekády v južanskej garáži sa na laku vozidla podpísali škrabancami od áut, ktorých vodiči manévrovali okolo. Viditeľné sú hlavne na hranách dverí. Auto pochádza z generácie po facelifte, ktorý bol predstavený práve v roku 1993. Na prvý pohľad ho prezrádza plastická maska so znakom uprostred. Pôvodný model mal v duchu originálneho návrhu logo automobilky na strane. Interiér je v šedom dekore. Pôvodný variant s béžovou palubnou doskou zodpovedal dobovému vkusu doznievajúcich osemdesiatych rokov, kedy sa Favorit v Československu aj v Európe prvýkrát predstavil.

Grécky díler auto vybavil niektorými dizajnovými doplnkami. Napríklad imitáciou dreveného dekoru palubnej dosky alebo vtedy modernými farebnými samolepkami, ktoré kopírujú bočnú linku auta. Inak ide o základnú verziu vtedy označovanú písmenami LX. Jej majitelia sa museli obísť napríklad bez otáčkomeru, ktorého miesto v palubnej doske zaberajú obrovské hodiny.

Favorit

Pod kapotou vrčí rokmi osvedčený motor s objemom 1,3 litra a výkonom 40 kW. Riadi ho už elektronika Bosch, ktorá nahradila pôvodný karburátor. Jediné, čo nový majiteľ s motorom urobil, bola pochopiteľne výmena oleja, filtrov a batérie. Po príjazde späť do „rodnej“ Českej republiky s ňou jeho majiteľ najazdil tri kilometre a na počítadle je teda aktuálne hodnota 37. Ani nový majiteľ s ním neplánuje príliš jazdiť. Chce, aby auto čo najdlhšie ostalo ako nové.

Favorit

Škoda Favorit oslavuje 35. výročie vzniku. Tento model zmenil všetko

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článok16-ročná dcéra Kena Blocka privezie na Pikes Peak ružové Porsche so šialeným…
Nasledujúci článokTEST Kia Niro Hybrid – prekoná spotrebou starý diesel?