Domov Lifestyle História automobilového priemyslu na Slovensku

História automobilového priemyslu na Slovensku

automated vehicles factory, where robots are used to assemble cars with precision, Generative AI

Automobilový priemysel je pre Slovensko naozaj dôležitým odvetvím. Okrem toho, že sa pýšime prvenstvom vo výrobe áut na obyvateľa, sa môžeme pochváliť aj celkom bohatou minulosťou, čo sa týka tohto odvetvia. Výroba áut zohráva pre Slovákov dôležitú priemyselnú úlohu už niekoľko desaťročí. Poďme sa teda spolu pozrieť na niekoľko dôležitých míľnikov v histórií výroby automobilov na Slovensku.

Všetko začalo počiatkom 20. storočia, kedy boli prvé automobily na Slovensku dovezené z Rakúsko-Uhorska. Prvá automobilka v krajine, Laurin & Klement, bola založená v roku 1895 v meste Brno, ktoré bolo vtedy súčasťou Rakúsko-Uhorska, hoci dnes je už súčasťou Českej republiky. V roku 1905 sa spoločnosť presťahovala do neďalekého mesta Mladá Boleslav, kde sa z nej neskôr stala známa automobilka Škoda Auto.

Po vzniku Československa v roku 1918 sa automobilový priemysel v krajine začal rýchlo rozvíjať. V krajine vzniklo niekoľko nových výrobcov automobilov, medzi nimi Tatra, Aero a Walter. Tieto spoločnosti vyrábali celý rad vozidiel vrátane osobných automobilov, autobusov, a taktiež aj nákladných a vojenských vozidiel.

Všetko sa zmenilo počas druhej svetovej vojny, kedy sa Slovensko stalo samostatným štátom pod kontrolou Nemecka. Tento vplyv pod tlakom výroby kvôli nemeckému vojnovému ťaženiu zmenil automobilový priemysel krajiny, ktorý bol nútený preorientovať svoju výrobu na vojenské vozidlá. Značná časť tovární bola taktiež počas vojny poškodená.

Príchod socializmu

Po vojne bolo Československo obnovené ako samostatný štát a jeho automobilový priemysel sa začal obnovovať. Tatra pokračovala vo výrobe svojich ikonických vozidiel vrátane modelu Tatra 87, ktorý bol známy svojím aerodynamickým dizajnom a vysokou rýchlosťou. V 50. rokoch 20. storočia sa Škoda Auto stala najväčším výrobcom automobilov v Československu, pričom vyrábala celý rad populárnych vozidiel vrátane modelov Škoda 1203 a Škoda 1000 MB.

V 80. rokoch 20. storočia začal automobilový priemysel v Československu čeliť značným problémom v dôsledku hospodárskych problémov krajiny. Mnohé automobilky v krajine sa snažili udržať krok so zahraničnou konkurenciou, čo malo za následok zníženie kvality ich vozidiel. Po páde komunizmu v roku 1989 prešiel automobilový priemysel na Slovensku výraznou transformáciou. Mnohé zahraničné automobilky vrátane spoločností Volkswagen, PSA Peugeot Citroen a Kia si v krajine zriadili výrobné prevádzky, ktoré prilákala kvalifikovaná pracovná sila a jej nízke náklady. Postavili sa tu moderné priemyselné parky, do ktorých spomínané spoločnosti značne investovali. V súčasnosti poskytujú prácu pre množstvo ľudí, a vytvárajú možnosti nielen pre priamych zamestnancov, ale aj pre nadväzné dodávateľské siete.

Najväčší výrobca
JLR Nitra

Dnes je Slovensko jedným z popredných výrobcov automobilov v Európe. Automobilový priemysel krajiny tvorí približne 12 % jej HDP a zamestnáva viac ako 250 000 ľudí.  Vyrábajú sa tu viaceré populárne osobné automobily, vrátane modelov Volkswagen Touareg, Kia Sportage a Peugeot 208. Na Slovensku sa vyrábajú naozaj kvalitné autá. Ak ste si už nejaké vyhliadli, a chceli by ste získať nejaké prostriedky na jeho kúpu, môžete skúsiť šťastie na stránke synergycasinosk.net.

Na záver môžeme povedať, že automobilový priemysel bol na Slovensku vždy dôležitou súčasťou hospodárstva a nepochybne zanechal na Slovensku tradíciu vo výrobe kvalitných vozidiel. Dúfajme, že tento trend bude pokračovať, a že aj v budúcnosti sa Slovensko bude môcť prezentovať ako hospodársky a priemyselne vyspelá krajina s výrobou kvalitných áut.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokČínsky elektromobil v teste renomovaného britského magazínu: je lepší ako…
Nasledujúci článokMercedes za 2,2 milióna eur zhorel do tla. Neprešiel ani kilometer