Pre automobilku Škoda bol Favorit revolučnou zmenou v koncepcii a posunul ju tak k západným mocnostiam vtedajšej doby. Teraz má Favorit už vyše 30 rokov.

Hovorí sa, že keď nemecký Volkswagen uvažoval o kúpe automobilky Škoda v 90-tych rokoch, konečné áno padlo s posledným modelom – Favorit. Ako aj v dnešnej dobe, tak aj pár rokov dozadu museli automobily spĺňať rôzne štandardy. Výnimkou nebol ani Favorit, ktorý sa s týmito problémami potýkal.

Jedného času to dokonca vyzeralo tak, že Škoda bude nútená prevziať koncepciu zahraničného vozidla a stavať tak auto s licenciou. Do úvahy prichádzali vozidlá ako Renault, Fiat či Citroёn. Nakoniec však zvíťazila cesta vlastného vývoja, pretože jednanie o zdieľaní spolupráce v rámci RVHP nebolo úspešné.

Škoda sa aj v sedemdesiatych rokoch držala konceptu auta s motorom vzadu s pohonom zadných kolies. Malo to určite svoje výhody, ale trend sa žiaľ uberal opačným smerom – motor pozdĺžne vpredu a hatchback karoséria. Takéto auto bolo pre konštruktérov jednoduchšie postaviť, priestorovo bolo menej náročné, bolo bezpečnejšie a ovládateľnejšie.

Okrem ďalších návrhov karosérie (sedan a coupé) sa nakoniec do sériovej podoby dostali len tri – päťdverový hatchback (Favorit), predĺžené kombi (Forman) a mini-dodávka (Pick-Up). Automobilka potrebovala takisto upraviť motor, ktorý bol pôvodne v Škode 120. Ten bol schopný fungovať s katalyzátorom a spaľovať tak bezolovnatý benzín. Na vývoji sa podieľalo aj Porsche, ktoré pomohlo navrhnúť odhlučnenie a uloženie motoru. Povráva sa však, že odhlučnenie výfuku si Škoda vymyslela sama a prišli s lepšími výsledkami, než Porsche.

Pod kapotu Favoritu sa mohli dostať tri rôzne motory. Všetky boli benzínové štvorvalce. Motor o objeme 1,1-litra s výkonom 51 koní sa nakoniec nepredával a zostali tak len dva. Oba mali objem 1,3 litra, slabší produkoval výkon 58 koní a krútiaci moment 94 N.m. Mal menší kompresný pomer a tak mu stačil benzín s oktánovým číslom 91. Silnejšia verzia disponovala výkonom 63 koní a krútiacim momentom 100 N.m. Tento model vyžadoval benzín Super alebo Natural 95.

Motor s elektronickým karburátorom sa nepresadil a bol nahradeným klasickým jednobodovým vstrekovaním. Najvýkonnejší Favorit mal výkon 68 koní a krútiaci moment 105 N.m. Maximálna rýchlosť sa ustálila na hranici 150 km/h. Ďalšie motory sa však do produkcie nedostali, i keď automobilka zostrojila motory s rozvodmi OHC a objemami 1,3 a 1,6 litra s vyšším výkonom. Favorit mal byť postupom času modernizovaný, no nakoniec z toho vzišlo skrz finančné problémy.

V roku 1991 Škodu prevzal Volkswagen a ihneď bola uvedená drobná modernizácia. Roku 1993 prichádza ďalší facelift a bolo postavených množstvo špeciálnych edícií a modelov. Výrobnú linku opustilo asi trištvrte milióna Favoritov. Za zmienku stojí ešte kombi Forman, ktorého vzniklo skoro 220-tisíc kusov. Taktiež bolo postavených cez 70-tisíc Pick-Upov, ktoré sa vyrábali do roku 1991.

Favorit nevznikol v najpriaznivejšej dobe, no Škode sa podarilo spraviť maximum, aby tento model nerobil značke hanbu. Svedčí o tom aj skutočnosť, že sa jednalo o populárne auto aj po revolúcií, aj keď sa k nám začali dovážať modernejšie autá zo zahraničia. Svoj podiel na tom mala určite aj cena, no Favorit nebol zlé auto.

Pozrite si aj dobovú recenziu na tento automobil

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!