Domov MOTO Prilba pre motorkára: Nepodceňujte správny výber

Prilba pre motorkára: Nepodceňujte správny výber

V dnešnej dobe mnohí pozerajú najprv na to, koľko zvolená prilba stojí, potom na dizajn a až nakoniec na bezpečnosť. Pri prilbe je tento prístup skutočným hazardom.

Prilba je tým jediným, čo nám prikazuje zákon používať pri jazde na pozemných komunikáciách a zároveň tá najdôležitejšia časť našej motovýbavy.

Pri výbere prilby si ako prvú treba položiť základnú otázku: Na čom budeme hlavne jazdiť. Prilieb je niekoľko základných typov. Od otvorenej s výklopným plexisklom, cez výklopné prilby, integrálne a netreba zabudnúť ani na módne retro prilby. Integrálna je podľa nás asi tou najuniverzálnejšou, akú si môžeme kúpiť a zároveň nám poskytne aj najlepšiu ochranu hlavy.

prilba

Základnou vecou je, že prilba musí na hlave sedieť úplne ideálne. Pri nej neplatí, že časom polstrovanie povolí. Teda – ono časom síce povolí, ale naozaj len minimálne. Preto, keď si ju prvýkrát nasadíme, je dôležité, aby nás nikde netlačila. Predovšetkým na vrchu hlavy a na čele. Aj keď si poviete „veď to chvíľu vydržím“, no po prvej dlhšej jazde ju už na hlave viackrát nebudete chcieť. Keď vás prilba bude tlačiť, tak vám to môže spôsobiť aj bolesť hlavy, trvajúcu dlhšie po jazde. Najlepšie, ako vyskúšať, či je prilba pre vás dobrá, je po nasadení a zapnutí pútka hlavou potriasť a pomykať zo strany na stranu. Prilba by sa pri tom nemala na hlave posunúť.

Pri výbere integrálnej prilby platí, že by vás nemala nikde tlačiť,s jednou malou výnimkou – pri polstrovaní lícnej časti platí, že keď v nej otvoríte ústa, tak by vám líca malo zatlačiť jemne tak, že pri ich opätovnom zatvorení by ste mali cítiť určitý odpor.
Na cenu prilby má vplyv viacero vecí. Najväčší samozrejme použitý materiál. Modely z termoplastov sú síce najlacnejšie, ale zároveň aj najmenej chránia hlavu a pri náraze zvykli praskať a strácajú tým svoje ochranné vlastnosti. Tento materiál v dnešnej dobe už vytláčajú moderné kompozitové materiály a karbónové prilby. Tie najpevnejšie sú z karbónových vlákien. Pri však treba počítať už s vyššou cenou, no aj s lepšou ochranou v prípade nárazu.

Ak si ju pozrieme v reze, tak zistíme, že prilba sa skladá z troch vrstiev. Z vonkajšej škrupiny, podľa ktorej si väčšina ľudí prilbu aj vyberá. Druhá vrstva je materiál, ktorý je v z veľkej časti polystyrén s úlohou zmierniť náraz a pohltiť jeho energiu. A treťou je vnútorné polstrovanie, zaisťujúce komfort.

Moderné materiály sa taktiež využívajú aj pri plexisklách na prilbách. Tu si treba uvedomiť, že plexisklo je to jediné, čo vo väčšine prípadov stojí medzi odletujúcimi kamienkami spod kolies pred vami idúceho vozidla a vašimi očami. Kvalitné plexisklo na prilbe by malo mať aspoň 2,5 milimetra. Plexisklá používané v motoršporte majú hrúbku aj viac ako 5 milimetrov. Kvalitné plexisklá sú aj veľmi pružné. Tie najkvalitnejšie po odmontovaní z prilby viete takmer narovnať bez toho, aby popraskali alebo inak sa poškodili. Pri moderných plexisklách sa taktiež používa takzvaný „PinLock“, pomáhajúci zabraňovať ich zahmlievaniu. Niektoré prilby sú navyše vybavené aj vnútornou výsuvnou slnečnou clonou.

Ďalšou dôležitou vecou na prilbe je popruh, ktorým si prilbu na hlavu upevníte. V žiadnom prípade by sa nemalo stať, že by ste tento popruh dokázali akýmkoľvek spôsobom oddeliť od prilby. Využívajú sa dva rôzne systémy zapínania. Jeden je klasický pomocou rýchlospony, ten je rozšírenejší, druhý je na dvojité D krúžky.

Bezpečnejší systém zapínania sú dvojité D-krúžky, ktoré aj pri namáhaní majú tendenciu skôr sa ešte viac zatiahnuť. Zároveň si ich dokážete vždy správne zatiahnuť podľa potreby. Popruh by mal byť zatiahnutý tak, aby ste medzi neho a bradu nestrčili prst a zároveň natoľko voľný, aby netlačil.

Druhý spôsob je rýchlosponami. Sú síce pohodlnejšie, ale aj menej bezpečné. Výhoda rychlospôn je v tom, že, ako už napovedá ich pomenovanie, ich dokážete rýchlo rozopnúť aj s nasadenými rukavicami. Nastavenie remienka by malo byť také, ako pri dvojitých D-krúžkoch.

Ďalšia dôležitá vec je správne resp. dobré odvetranie prilby, ktoré oceníte práve v prichádzajúcich teplých letných dňoch. Odvetranie prilby by malo fungovať na princípe cirkulácie vzduchu. Pri ňom sa z prednej časti cez náporové prieduchy dostane čerstvý vzduch do vnútra a následne je v nej rozvedený vnútornou štruktúrou polstrovania na zadnú stranu, kde sa pod tlakom dostane cez odvetrávacie otvory von. Tieto prieduchy si môžete otvoriť alebo zatvoriť podľa potreby a zároveň si nimi viete regulovať celkové prúdenie vzduchu do prilby. Niektoré športové prilby však majú len gumenú záslepku, kde máte len dve možnosti nastavenia: zatvorené alebo otvorené. V prednej spodnej časti prilby sa nachádza bradový deflektor, ktorý výrazne obmedzuje prílišné prúdenie vzduchu do prilby okolo brady a tým pádom zabraňuje prievanu v prilbe.

Posledná vec, na ktorú sa treba zamerať, je hlučnosť prilby. Tú ovplyvňuje veľa faktorov. Najdôležitejším je aerodynamický tvar – treba si uvedomiť, že každý jeden výčnelok hlučnosť zvyšuje.
Poďme si jednotlivé prilby rozobrať aj podľa použitia.
Na skúter či čoper budeme kupovať skôr prilbu otvorenú s výklopným plexisklom. Ak budete mať otvorenú prilbu bez plexi, je potrebné myslieť aj na to, že zákon prikazuje chrániť si zrak, čiže musíme nosiť aspoň ochranné okuliare. Na cestovné a enduro motocykle budeme vyberať skôr výklopnú (integrálnu) prilbu kvôli pohodliu. Nemusíme si ju dávať celú dole len preto, aby sme sa napríklad napili. Integrálne prilby sú najuniverzálnejšie prilby na akýkoľvek druh motocykla a zároveň poskytujú najväčšiu ochranu hlavy. Najčastejšie ich však vidíme u majiteľov športových motocyklov.

Pri výklopných prilbách treba počítať s vyššou váhou, väčším hlukom a že bude do nej viac fúkať. Pri takýchto prilbách sa časom môže vyskytnúť aj problém s tým, že mechanizmus na uzamykanie bradovej časti nebude dokonale sedieť a bude potreba trochu sa pri zatváraní s ním popasovať, pokiaľ správne zapadne.

Pokiaľ neplánujeme jazdu na okruhu, môžeme zvoliť aj prilbu s predným šiltom. Ten má presne rovnakú funkciu ako šilt na šiltovke. Ale pri vyšších rýchlostiach treba počítať s tým, že odpor vzduchu bude oveľa väčší. Moderné retro prilby sú kompromisom medzi dizajnom a funkčnosťou. Poskytujú v podstate rovnaký stupeň ochrany ako moderné integrálne prilby, no so vzhľadom a dizajnom starších, populárnych pred pár desiatkami rokov. Pri nich treba počítať so zvýšenou hlučnosťou a menším komfortom.
Cenovo sa prilby pohybujú od cca 50 eur v rôznych výpredajoch až po 1500 eur za superšportové prilby.

Netreba zabúdať, že prilba by sa po každom poškodení mala vymeniť. Aj keď poškodenie nevidíme, môžu vzniknúť mikropraskliny, ktoré oslabujú konštrukciu vonkajšej škrupiny a pri ďalšej situácii, keď budeme potrebovať chrániť si hlavu, už nemusí vydržať. Pri bežnom používaní a dobrej starostlivosti moderné prilby vydržia dlho, no z hľadiska starnutia materiálov jeodporúčaná životnosť prilby 3 až 5 rokov, potom by sa mala vymeniť za novú.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost Mild Hybrid, zbohom EcoSport
Nasledujúci článokAston Martin vyrába 25 replík Bondovej DB5 z roku 1964