Minulý rok Honda predstavila novú vychytávku, ktorá si svoje miesto vo svete motocyklov určite nájde – automatickú spojku s označením E-Clutch.
Prevodovka je šesťstupňová. O zastavenie sa vpredu starajú dva 310-milimetrové kotúče so štvorpiestikovými strmeňmi od Nissinu. Vzadu je to zase 240-milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom. Ako sme u Hondy zvyknutí, tak reakcia na brzdy je dobrá, nie je zbytočne kúsavá, ale zasa ani nie príliš vlažná. Dá sa pekne brzdiť aj jedným prstom. Prístrojový panel dostal upgrade a z klasického inverzného LCD-čka dostal nový 5-palcový TFT displej s peknou grafikou a prehľadným zobrazením. Tiež sa tu objavila aj mobilná konektivita v podobe Honda RoadSync. Ovládaná je novým joystickom na ľavej rukoväti, ktorý je podsvietený a dobre sa ovláda. Ďalšie zmeny, ktorými CB-čko prešlo, sú už len dizajnové. Zmenili sa bočné kaplnky nasávania a predné LED svetlo dostalo tiež nový šat.
Teraz to najzaujímavejšie – spojka
Spojku E-Clutch Honda predstavila na jeseň 2023 v Miláne na EICME. Vtedy vzbudila veľkú pozornosť a už vtedy sme sa nevedeli dočkať, až ju vyskúšame. Najprv trochu technických parametrov. Už na prvý pohľad, keď sa pozriete na kryt spojkového koša, viete, že tu je niečo naviac. Aj keď to tam pôsobí divne a trošku neforemne a občas som do toho aj nohou narazil, keďže jemne vystupuje. Ale celé to skrýva len pár ozubených koliesok a dva servomotory.
Na rozdiel od quickshiftera, ktorý ma problém radiť v celom spektre otáčok, tak tu je to naozaj nádherne plynulé a bez zaváhania. Je nastaviteľná aj citlivosť na radičku v troch citlivostiach, ktoré sa dajú nastaviť ako pre radenie hore, tak aj dole zvlášť. Dá sa to aj úplne vypnúť, len kvôli tomu budete musieť zájsť do menu po každom naštartovaní. CT-čko má namiesto spojkovej páčky ručnú brzdu alebo vôbec nič, tak tu spojková páčka ostala zachovaná. Aj keď na prvý dotyk by ste povedali, že je tam len na okrasu a v správnej polohe drží pružinkou, aby vám počas jazdy nebúchala po ruke. Ale pokiaľ treba, tak bez problémov si ju môžete stlačiť. Síce zaberá skoro až na konci, ale preberieme si kontrolu namiesto elektroniky. A dávkovať si spojku podľa seba potrebujete občas aj na ceste, pokiaľ treba byť naozaj jemný na jazdu v pomalých rýchlostiach.
Mierne šklbnutie
Keď náhodou po nej siahnete, tak pri nízkych rýchlostiach sa síce odpojí, ale po piatich sekundách opäť E-Clutch preberie kontrolu. Pri vyšších rýchlostiach je to zase už po sekunde. Na čo si ale treba rozhodne zvyknúť a čo budí aj najviac pozornosti, je radenie jednotky a následného pohýnania vpred. Hned ako tam tú jednotku kopnete, prevodovka vydá starý známy klik a jednotka je tam bez akýchkoľvek okolkov. Rozbiehanie bolo zo začiatku trochu neisté, lebo to jemne s celým strojom šklbne a už aj idete. To šklbnutie je skutočne len také jemnučké a veľmi rýchlo na neho po pár rozjazdoch aj zabudnete a bude vám to pripadať ako súčasť sveta, ktorú po čase ani nebudete registrovať.
A zastavovanie taktiež. Aj keď máte zaradený trebárs šiesty prevodový stupeň, E-Clutch to preberie za vás a bez problémov zastavíte. A zvolíte opäť v pohode jednotku. Aj ked je možné sa takto pohnúť aj povedzme so zaradenou trojkou, netreba to robiť. Honda od toho rozhodne odrádza, nakoľko môže dôjsť k mechanickému poškodeniu a následná oprava by určite nebola lacná. Keby som sa ešte mal vrátiť k DCT prevodovke, tak pri E-Clutch sa vám nestane, že by vám preradil v náklone alebo zvoliť piaty prevodový stupeň pri rýchlosti 50 km/h. Ja som si motocykel Honda CB650R s technológiou E-Clutch užil.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV: Honda CB650R E-Clutch
MOTOR: 649 cm³
HMOTNOSŤ: 203 kg
VÝŠKA SEDLA: 810 mm
CENA: od 8 690 €